اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره اولویتهای وزارت آموزش و پرورش برای وزیر جدید این وزارتخانه، اظهار کرد: توجه به فرهنگیان و مطالبات مردم از آموزش و پرورش در بحث ارتقای کیفیت به دور از شعارزدگی از نکاتی است که باید وزیر جدید آموزش و پرورش به اعتقاد داشته باشد.
وی با بیان اینکه وزیر جدید به جای توجه به مسائل جناحی و عزل و نصبهای سیاسی فقط به مباحث صنفی بپردازد، افزود: وزیر آموزش و پرورش نباید تحت تأثیر فضا و جو سیاسی حاکم بر جامعه باشد و در نتیجه سکان آموزش و پرورش در اختیار یک عده سیاسیون قرار بگیرد؛ در نتیجه آموزش و پرورش دستخوش یکسری چالشهای مختلف سیاسی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی شده و جمع و جور کردن آن سخت میشود.
* «خرید خدمات آموزشی» سم مهلک برای نظام آموزش و پرورش است
عباسی گفت: به نظر میرسد که از ویژگیهای وزیر جدید این است که اولاً از جنس آموزش و پرورش باشد یا اینکه صاحب نظر در این حوزه باشد؛ شرایط این حوزه را درک کند و به دور از مسائل سیاسی به مشکلات آموزش و پرورش بپردازد.
وی با بیان اینکه باید ساماندهی کادر آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش از اولویتهای برنامههای وزیر جدید آموزش و پرورش باشد، اضافه کرد: متأسفانه این حوزه خیلی سر و سامان ندارد و با شروع سال تحصیلی، با کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشورمان به ویژه مناطق کم برخوردار روبهرو هستیم که ناچار به خرید خدمات آموزشی هستند و این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزش و پرورش ماست.
* لزوم اجرای طرح رتبهبندی معلمان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات معلمان بیان کرد: معلمان مطالباتی دارند، چه آنهایی که بازنشسته شدند و باید پاداش بازنشستگی خود را دریافت کنند و چه آنهایی که مشغول به کار هستند؛ باید طرح رتبهبندی فرهنگیان اجرا شود تا حداقلِ عدالت اجتماعی در بین کارکنان دولت به وجود آید.
وی ادامه داد: از زمانی که مطالبات فرهنگیان را پرداخت نکردند باعث انباشته شدن این بدهیها شده و همیشه مطالبات آموزش و پرورش را در بوق و کرنا میکنند که پرداخت این مطالبات سخت است؛ در حالیکه اگر این بدهیها را به تدریج پرداخت کنند و در زمان بودجهریزی، کارشناسان آموزش و پرورش میزان اعتباری که در طول سال تحصیلی نیاز است را به صورت کارشناسی شده به مجلس ارائه دهند و مجلس تصویب کند، دیگر کار به اینجا نمیکشد.
عباسی افزود: بسیاری از بازنشستگان هنوز پاداش خود را دریافت نکرده یا تعداد زیادی از فرهنگیان منتظر طرح رتبهبندی هستند که این طرح انجام نشده است که وزیر آموزش و پرورش این موارد را در اولویت قرار دهد.
وی با اشاره به ساماندهی معلمان حقالتدریس، آموزشیاران نهضت و مربیان پیشدبستانی که طبق قانون مصوب مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف و موظف به اجرای آن است، گفت: وزارت آموزش و پرورش با این موضوع هم به صورت کج دار و مریض برخورد میکند.
* نمیشود مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد
عباسی با تأکید بر اینکه باید در تجهیز، نوسازی و هوشمندسازی مدارس اقدام جدی صورت گیرد، گفت: مدارس باید به روز باشد و نمیشود مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد و معلمان هم نمیتوانند با شیوههای قدیمی کار کنند بلکه باید شیوههای نوین و جدید جایگزین شیوههای سنتی شود که تحقق این امر نیاز به امکانات و تجهیزات آموزشی جدید دارد در حالیکه بسیاری از مدارس ما از موضوع تجهیز و نوسازی محروم هستند.
وی با اشاره به اینکه سرانه دانشآموزی به اندازه کافی اختصاص داده نمیشود، افزود: مدارس دولتی عمدتاً دچار مشکل و معضل هستند.
* ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ که «نظر شما در رابطه با گزینههایی که در فضای مجازی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح میشود، چیست؟»، گفت: این اختیار دولت است که گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند اما اگر نظر و مشورتی بخواهد ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی ارائه نظر مشورتی به دولت را داریم.
وی با تأکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که سبقه آموزشی، تربیتی، تخصصی، مدیریتی و معلمی بودن آن بر مسائل سیاسی او غالب باشد، بیان کرد: نباید کسی سکان آموزش و پرورش را در دست بگیرد که با برخوردهای سیاسی، آموزش و پرورش را در چالش جدی قرار بدهد و از مطالبات اصلی آموزش و پرورش غافل شود.
* نگران آموزش و پرورش هستیم
عباسی اضافه کرد: نگران آموزش و پرورش هستیم و امید داریم که رئیس جمهور در این زمینه کسی را انتخاب کند که از جامعیت و ویژگیهای لازم هدایت آموزش و پرورش برخوردار باشد؛ در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هرکسی که برای وزارت معرفی شود را ارزیابی خواهیم کرد و پیشداوری نمیکنیم.
انتهای پیام/