به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اردوان مجیدی فعال و پژوهشگر تعلیم و تربیت در میزگرد بررسی چالشها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: چندی پیش سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش استعفا کرد و سرپرستی گماشته شده است و همه دغدغهها به یک موضوع که وزیر آینده چه کسی خواهد بود و چه خصوصیاتی خواهد داشت، متمرکز شده است.
وی ادامه داد: همیشه آموزش و پرورش گرفتار یک اجراییزدگی و سیاست زدگی بوده است؛ از یک زاویه شاید سیاستزدگی نسبت به بعضی وزارتخانههای دیگر کمتر بوده است ولی در اجرازدگی خیلی فراتر از وزارتخانههای دیگر بوده است یعنی درصد عظیمی از انرژی یک وزیر یا کادر اجرایی رده بالای وزارتخانه به جای اینکه در امور راهبردی تحول تعلیم و تربیت صرف شود، در حوزههای اجرایی، تأمین معیشت کارکنان، تأمین منابع مالی و نظایر آن صرف شده است.
مجیدی اضافه کرد: همواره در انتخاب وزیر آموزش و پرورش تمایل به کسی است که بتواند بیشتر از آنچه که تحول ایجاد کند، مسائل جاری و اجرایی وزارتخانه را به خوبی حل و فصل کند یعنی اینگونه بگویم صدای فرهنگیان و مردم در نیاید و مشکلی از سوی وزارتخانه و از طرف جامعهای که با وزارتخانه در ارتباط است، کشور را تحت تأثیر قرار ندهد.
وی افزود: بیشتر به عنوان یک آرامکننده به وزیر نگاه شده است و دغدغه دولت اغلب این بوده که وزارت آموزش و پرورش مشکل نداشته باشد نه اینکه چه مشکلاتی را از کشور در تعلیم و تربیت کشور حل کند.
این پژوهشگر تعلیم و تربیت گفت: نظام تعلیم و تربیت ما مشکل دارد و ما همه کاملا حس میکنیم؛ نظام تعلیم و تربیت با خلأهایی مواجه است و قائدتا باید توسط یک بافت سازمانی و مدیریتی، رهبری شود تا خلأها پر شود؛ کارهایی از جمله سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی و نظایر آن رقم خورده است اما در مورد اجرایش همه آنها با تأخیر یا نقطه ضعفهای فراوان مواجه شده است.
وی ادامه باید: باید دید آیا در این مدت باقیمانده از دولت، شخصیتی که بتواند تحول را یک قدم جلوتر ببرد، وجود دارد.
انتهای پیام/