پیام‌های محرمانه میان رام الله و واشنگتن برای از سرگیری روابط

یک گزارش اسرائیلی حاکی از آن است که رهبری فلسطین در حال حاضر بار دیگر به همه آنچه متعلق به "معامله قرن" است فکر می‌کند و پیام‌هایی با لحنی نرم در این خصوص به کاخ سفید ارسال کرده است.

به گزارش خبرآنی، روزنامه "یسرائیل هیوم"، به نقل از یک مقام ارشد در رام الله نوشت: به منظور اصلاح امور و پایان دادن به قطع روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و تیمش یعنی جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد وی و جیسون گرینبلات، فرستاده ترامپ به خاورمیانه اخیراً پیام‌هایی میان رام الله و واشنگتن رد و بدل شده است.

این مسؤول تاکید کرد: به دنبال رایزنی‌ها و مذاکرات محرمانه که اخیراً میان نزدیکان ترامپ و عباس انجام شده است، انتظار می‌رود هیئت فلسطینی به ریاست ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات عمومی فلسطین به منظور مذاکره با مقامات ارشد آمریکا در آینده نزدیک رام الله را به مقصد واشنگتن ترک کند. مسؤول فلسطینی تصریح کرد: این سفر تنها برای ارزیابی موضع آمریکا است البته دو طرف موضع مثبتی را اعلام کرده و پیشرفتی در راستای امکان برقراری مجدد روابط به دست آمده است.

این روزنامه اسرائیلی دلایل تغییر در خط مشی فلسطین را ناامیدی از کشورهای عربی عنوان کرد که با وجود درخواست‌های مکرر عباس برای تحریم کنفرانس اقتصادی بحرین با مشارکت در این کنفرانس موافقت کردند. افزون بر این گام ارزیابی رام الله باید گفت جنبه سیاسی معامله قرن عملاً پس از انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت اسرائیل ارائه خواهد شد، بنابراین باید روابط با ترامپ و دولتش برقرار باشد اما دلیل سوم اوضاع اقتصادی دشوار تشکیلات خودگردان فلسطین است زیرا رام الله مطمئناً روی دریافت مجدد کمک‌های آمریکا متمرکز است. همه این مسائل در سایه احتمال روزافزون درخصوص امکان پیروزی ترامپ در دومین دوره ریاست جمهوری خود در انتخابات ۲۰۲۰ قرار دارد.

اظهارنظرها در خصوص رایزنی‌های محرمانه برای از سر گیری روابط در حالی مطرح می‌شوند که اتهامات متقابل میان فلسطین و آمریکا پیرامون تحریم کنفرانس اقتصادی منامه توسط تشکیلات خودگردان به اوج خود رسیده است. کوشنر پس از تحریم کنفرانس منامه، رهبری فلسطین را به ناکامی در کمک به مردم خود متهم کرد و فلسطینیان نیز در واکنش گفتند: پیش از حل سیاسی اختلاف میان اسرائیل و فلسطین آماده گفت‌وگو در خصوص جنبه اقتصادی نیستند.

روابط بین واشنگتن و رهبری فلسطین از زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط ترامپ در سال ۲۰۱۷ قطع شد و این قطع روابط پس از اتخاذ سلسله اقدامات بعدی ترامپ تا حد خصومت پیش رفت. رئیس جمهوری آمریکا همه کمک‌های مالی به فلسطین را قطع کرد، دفتر نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را بست، سفارت آمریکا در قدس را افتتاح، کنسولگری خود را در فلسطین تعطیل و در مسائلی که دولت‌های گذشته آمریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کردند از جمله شهرک سازی، حق یهودی در قدس شرقی، الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و عدم اذعان به حق بازگشت آوارگان فلسطینی و درد و رنج آنها، ترامپ از اسرائیل حمایت کرد.

اما همه این موارد مانع از ارسال پیام‌های علنی دوستانه در روزهای اخیر میان دو طرف نشد که ممکن است تفسیرهای مختلفی را به دنبال داشته باشد. شخص کوشنر پس از انتقاد تند از فلسطینیان گفت: باب مذاکره همچنان باز است و یک هفته پیش نیز گفته بود ترامپ از عباس خوشش می‌آید و می‌خواهد او را در روند سیاسی مشارکت دهد. پس از آنها هم گرینبلات به خاورمیانه آمد تا بگوید بازگشت فلسطینان به مذاکرات به معنای بازگشت همه چیز از جمله گشایش مجدد دفتر آنها در واشنگتن است. وی گفت: رهبران فلسطینی در نشست‌های غیرعلنی گفتند آنها به یک راه حل خلاقانه در خصوص درگیری با اسرائیل توجه دارند اما نمی‌توانند به صراحت و آشکارا آن را بیان کنند.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین فوراً به گزارش‌ها پیرامون تمایل رام الله به از سر گیری روابط با واشنگتن واکنشی نشان نداد اما نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست این تشکیلات گفت: موضع فلسطین ثابت بوده و به اصول ملی خود پایبند است، چیزی که عباس بارها آن را تصریح کرده تحقق صلح براساس راهکار تشکیل دو کشوری برای برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و عدم تعرض به اموال شهدا و اسرا است.

وی افزود: صلح تنها از طریق مشروعیت بین‌المللی و طرح صلح عربی محقق می‌شود و توهمات و بازی‌هایی که دولت آمریکا و هم‌پیمانش اسرائیل تحت شعار صلح و شکوفایی اقتصادی درمی‌آورند به صلح منجر نمی‌شود. بار دیگر تاکید می‌کنیم که هر گونه طرح‌های استعماری که هویت و سرزمین را مورد هدف قرار می‌دهند و تلاش‌ها برای تعدی به حاکمیت کشورهای منطقه با شکست روبه رو خواهند شد، آن "نه" فلسطین که موجب ناکامی کنفرانس منامه شد، هر تلاش دیگری را نیز ناکام می‌گذارد. درگیری سیاسی هنوز تمام نشده و طرح معامله قرن همچنان رو به افول است. تلاش‌ها برای تشکیل دیدگاه مغایر با اصول ملی هیچ چیزی را محقق نخواهد کرد.

ابو ردینه در خصوص پیام علنی پیرامون از سر گیری روابط با واشنگتن و شروط آن گفت: دولت آمریکا باید در مواضع و سیاست‌های خود تجدید نظر کند و بداند که طرف تعیین کننده تحقق صلح، امنیت و ثبات در راستای رسیدن به صلحی دایم براساس اجماع بین‌المللی، رام الله، عباس، رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین است. فلسطینیان به دنبال راه برون‌رفت معقول برای از سر گیری روابط هستند تا پشت سر گذاشتن گذشته قانع کننده باشد از جمله اینکه حق آنها در قدس شرقی یا حق‌شان در برپایی کشور در مرزهای ۱۹۶۷ باید به رسمیت شناخته شود و پس از آن همه مسائل به مذاکره گذاشته شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.