به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، حدود یک ماه از اجرای طرح جدید کاهش آلودگی هوا میگذرد، محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در جلسه صبح امروز شورای شهر تهران در مورد اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت، گفت: طرح کاهش آلودگی هوا از طرحهای افتخارآمیز است که سبب کاهش آلودگی تهران شد.
اما برخی از اعضای شورای شهر این ادعای معاون شهرداری تهران را درست ندانسته و آن را نپذیرفتند.
حجت نظری با انتقاد از این طرح به آمار کیفیت هوای تهران اشاره کرده و گفته است: از ابتدای تیر که طرح جدید ترافیکی آغاز شده هوا آلودهتر شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اینکه توسعه حمل و نقل عمومی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است گفت: باید به این مسأله در جهت کاهش آلودگی هوا توجه شود.
اما پورسیدآقایی این انتقاد نظری را رد کرده و گفت: موضوع آلودگی هوا به مسأله ازن برمیگردد و ما گزارش جداگانهای در این زمینه داریم ازن از ترکیبات ثانویه است و با موضوع تابش ربط دارد امسال هم گرما و هم تابش بیشتر شده و پمپ بنزینها منشأ تولید ازن هستند همچنین کاتالیستهای خودروها باید درست کار کنند.
اظهار نظری زودهنگام!
کمی بعد از اظهار نظر پورسیدآقایی محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتوگو با خبرنگار فارس، اظهارنظر کردن درباره این طرح را زود ارزیابی کرده و گفت: هنوز دادههای ما برای تشخیص موفق بودن و یا عدم موفقیت این طرح کافی نیست.
این در حالی است که براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهایی از سه ماه و نیم اخیر (تا ۱۵ تیر) که شاخص کیفیت هوا از ۱۰۰ فراتر رفت، از ۲۰ روز سال ۹۷ به ۱۵ روز امسال رسید.
جزییات این گزارش نشان میدهد از ۲۰ روزی که سال قبل هوا برای گروههای حساس ناسالم بود، ۱۰ روز ناشی از وجود ازن و ۱۰ روز دیگر ناشی از افزایش میزان ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون بوده است.
اما در تمام ۱۵ روزی که در سال جدید هوا برای گروههای حساس ناسالم شد، آلاینده ازن بالاتر از ۱۰۰ بود؛ البته در هشت روز از این روزها، ذرات معلق و ۲ NO نیز از عدد ۱۰۰ فراتر رفت.
رستگاری با اشاره به ادعای شرکت کنترل کیفیت هوا مبنی بر کاهش میزان آلاینده مونو اکسیدکربن اظهار داشت: با محاسبه چند روزه یک طرح نمیتوان چنین ادعایی کرد، چراکه عوامل آلایندگی هوا بسیار گستردهاند. برای مثال امروز عدد آلانیده ازن ۱۱۳ گزارش شده است که این عدد بالا نیست.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه آلاینده ازن در روزهای گرم امسال غلظت بیشتری داشته است، خاطرنشان کرد: دوره و زمان آلایندگی ازن موقت است.
ازن شبیه ذرات معلق!
وی با بیان اینکه جوی در جامعه ایجاد شده که این آلاینده را بسیار خطرناک عنوان میکند، ابراز داشت: اثرات آلاینده ازن همچون ذرات معلق است اما زمان درگیری ما با این آلاینده محدود به چند ساعت ظهر است.
رستگاری یادآور شد: تابستان سال گذشته هم افزایش آلاینده ازن ۱۵ روز هوای پایتخت را آلوده کرده بود، که دقیقا ۱۰ روز از این آمار در روزهای مشابه امسال است.
وی افزود: قرارگیری در معرض این آلاینده هم همچون دیگر آلایندهها میتواند برای سلامت افراد خطرناک باشد، به همین دلیل توصیه میکنیم در ساعات اوج گرما که غلظت این آلاینده بالاست افراد در معرض هوای آزاد قرار نگیرند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که به صورت میانگین ازن پایستگی کمتری نسبت به دیگر آلایندههای هوا دارد.
آلودگی هوای تهران به خاطر ماشینهای شخصی است
این در حالی است که کمی پیش تر پیروز حناچی شهردار تهران درخصوص دلایل اجرای طرح کاهش آلودگی هوای تهران و افزایش محدودیت تردد خودروهای شخصی گفته بود: 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران به دلیل استفاده از سوختهای فسیلی است.
وی گفته بود از 80 درصد آلودگی ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی 40 درصد مربوط به استفاده از خودروهای شخصی است که در صورت کاهش تردد آنها شاهد کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیز خواهیم بود.
هر چند صحت این ادعا راستی آزمایی نشده است اما به فرض صحت باید از مدیران شهری پرسید پس چرا امروز پای آلاینده دیگری به نام ازن را پیش کشیده و سخن از تأثیر آن بر آلودگی هوای تهران دارند.
قانون چه میگوید؟
برابر ماده ۷ قانون هوای پاک، هر طرحی که در حوزه آلودگی هوا اجرا میشود باید باعث کاهش آلودگی هوا شده اما رفت و آمد مردم را دچار اخلال نکند، اما در خصوص طرح جدید کاهش آلودگی هوا هنوز هیچ داده قابل استنادی وجود ندارد که مشخص شود آیا این طرح در اجرای مأموریت خود موفق بوده است یا خیر.
مجریان طرح کاهش آلودگی هوا تا به امروز آمار شفافی از کاهش آلودگی هوا ارائه نکردهاند و همین امر باعث شد تا بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران به پورسیدآقایی گلایه کرده و بگوید: این گلایه اعضای شورای شهر گلایهای به حقی است که باید شهرداری تهران اعلام کند به جای محدود کردن شهروندان چه کرده است.
برای کاهش آلودگی کار دیگری باید کرد
اما اظهار نظر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر با توجه به متن قانون هوای پاک، فصل الخطاب این اظهارنظرها بود.
وی اظهار داشت: ترافیک تهران با طرحهایی همچون طرح کاهش آلودگی از بین نمیرود و باید اقدامات اساسی انجام دهیم تا آلودگی را کنترل کنیم، تولید خودروهای غیراستاندارد از موضوعاتی است که به این آلودگی دامن میزند.
انتهای پیام/