به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چندین ماه است که از راهاندازی اتاق نجات (escape room) در مسجد فائق تهران واقع در خیابان ۱۷ شهریور میگذرد و در ایام تابستان به عنوان برنامه تابستانی و امور تربیتی کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین هراتی مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق درباره اتاق نجات گفت: این اقدامی است که در راستای غنیسازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای آنان در نظر گرفته شده است؛ در این برنامه ۴ تا ۶ نفر وارد اتاق مورد نظر میشوند، درِ اتاق بسته میشود و مطابق با سناریوی آن یک ساعت فرصت دارند تا به اسرار موجود در اتاق پی ببرند.
وی ادامه داد: یکی، دو سال است که escape room که در ایران رایج شده و اگر در اینترنت جستوجو شود، طرحهای مختلف آن قابل مشاهده است ولی همگی کپی از آثار خارجی هستند.
حجتالاسلام والمسلمین هراتی افزود: در بحث کارهای فکری ما به سبک مشخصی رسیدهایم که در دنیا جزو اقدامات نوین آموزشی محسوب میشود و میتوان گفت از محیط بازی نیز خارج شده است. طبق یکی از مقالاتی که مطالعه کردهام در اروپا و آمریکا بحث دیابت را در قالب escape room درآورده بودند و میزان خودمراقبتی کودکان را پیش از ورود و همچنین پس از ورود به آن بررسی کرده بودند که طبق مشاهدات، پس از اجرای آن افزایش چشمگیر خودمراقبتی در کودکان و نوجوانان را به دنبال داشت.
وی اظهار کرد: فرایند مسأله محور و هیجانی که در اتاق نجات وجود دارد تمام راهحلها را در ضمیر خودآگاه و ذهن کودکان و نوجوانان مینشاند؛ ما اولین escape room ایرانی، بومی و انقلابی را خودمان راهاندازی کردیم که در این برنامه گروههای دوستانه و خانوادگی علاقهمند به ماجراجویی و معما به صورت ۴ تا ۶ نفره مدت یک ساعت و نیم وارد اتاقی میشوند و درِ از پشت به روی آنان بسته خواهد شد؛ فرایند بازی به نحوی است که شرکتکنندگان را به پاسخ خواهد رساند.
وی گفت: تم اتاق نجات موجود در مسجد فائق به عنوان خانه تیمی در عملیات ترور مربوط به چهار نفر از منافقین در دهه ۶۰ است که از عکسها و تابلوهای مشخص بهره گرفته شده و سعی شده است شبیه به زمان قبل باشد؛ داخل این اتاق پر از معما است و درون کشوهای آن قفلهای فشاری، عددی و حروفی قرار دارند که رمزهای آن در بخشی از اتاق نظیر قاب عکس، درون کتاب یا ... قرار گرفته و هرآنچه علامت دست نزنید دارد جزیی از بازی است.
مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق بیان کرد: ما در این اتاق در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۰ قرار داریم و فردی که وارد اتاق میشود، انگار مکان حضورشان شناسایی شده و قرار است تا ساعت آینده ترور اتفاق بیفتد که شرکتکنندگان باید از این اتاق محل ترور و فرد ترور شونده را دریابند؛ محل ترور در خیابان ایران است و داستان واقعی ترور نافرجام شهید لاجوردی را عنوان میکند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد اجزای بازی واقعی است و همچنین بخشی نیز به آن اضافه شده است.
وی اضافه کرد: در اتاق نجات هر چیزی جنبه معمایی دارد و افراد حاضر هیچ چیزی از این مکان نمیدانند و هنگام ورود به آنان بیسیمی تحویل داده میشود و با دوربین کنترل می شود، همچنین پشت کمدی واقع در این اتاق، اتاق ترسناک دیگری قرار دارد که در آن بمب تعبیه شده است. به طور کلی اتاق نجات خود کلاس تاریخ دهه ۶۰ است.
حجتالاسلام والمسلمین هراتی بیان کرد: ما به صورت نامحسوس مسائل را در ضمیر ناخودآگاه کودکان و نوجوانان مینشانیم تا متوجه شوند در دهه ۶۰ چه اتفاقاتی افتاده و چه انسانهای جلادی میزیستهاند. همچنین در این اتاق به بحث ترور شخصیت نظام و مردم و همچنین آسیبهایی که به آنان وارد شد، پرداخته میشود.
وی در ادامه بیان کرد: ساخت این نمونهها اندکی هزینهبر است و تهیه وسایل این اتاق حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه برداشته است. در این مدل ابتدا به سراغ بازی رفتهایم سپس آن را به حالت واقعی درآوردیم که در آن کودکان و نوجوانان شخصیت میگیرند؛ به طور مثال همان حسی که در کودک هنگام بازی با کامپیوتر ایجاد میشود، در این مکان نیز تداعی خواهد شد، به طور کلی همانطور که فردی دوست دارد بجنگد، پینتبال بازی میکند و هیجانانگیز میشود، در این مکان نیز به نوع دیگری احساسات القا خواهد شد.
مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق ادامه داد: زمانی که فرد مورد نظر وارد جریان بازی میشود خود را در همان جریان میبیند و به خود میگوید الان باید برود و آیتالله لاجوردی را نجات دهد و بفهمد چه اتفاقاتی میافتد؛ زمانی که افراد در سن و سال پایین به جای شخصیتها قرار میگیرند الگوبرداری میکنند به طور مثال کودکانی که سوپرمن را میبینند، دوست دارند به جای آن باشند؛ در این مکان سوپرمن حقیقی را بازی میکنند که به همین دلیل بر ذهن آنان کاملاً ماندگار شده و از فکر آنان بیرون نخواهد رفت و ما روی این موضوع کار کردهایم.
وی گفت: 6 ماه از راهاندازی اولین اتاق نجات گذشته است، به یاد دارم از اولین گروهی که وارد آن شدند و بازی کردند، پس از شش ماه مصاحبهای گرفتیم و پرسیدیم چه چیزهایی از این اتاق به یاد دارید که این گروه ریز به ریز معماها را به یاد داشتند و داستان بازی را کاملاً بلد بودند؛ در فضای ضمیر ناخودآگاه نموداری وجود دارد و میگوید زمانی که در ضمیر ناخودآگاه هیجان به اوج خود برسد، انتقال مفهوم صورت میگیرد و در مدل اتاق نجات نیز هیجان به اوج خود خواهد رسید به همین دلیل کاملاً بر شخص چیره میشود.
حجتالاسلام والمسلمین هراتی افزود: escape room هایی که اکنون مورد استفاده قرار میگیرند کاملاً کپی است و مدلهایی را ارائه میدهند که شاید خیلی مهم نباشند و تنها هیجانات را ارضا میکنند؛ ما در این مکان به هیجانات هدفدهی و شکلدهی درست میکنیم؛ چطور در مدلی برای استفاده از مضرات دیابت بهره گرفته میشود، ما نیز همانطور تاریخ، گذشته و اتفاقات به وقوع پیوسته در آن دوان را به کودکانمان نشان میدهیم.
انتهای پیام/