انتقاد حکمتیار از نشست دوحه: خارجی‌ها در تلاش برای انحصار روند صلح هستند

رهبر حزب اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر ۲۰۱۹ افغانستان ایده ایجاد یک دولت موقت در این کشور جنگ زده را رد کرد و از آن‌چه که مداخلۀ خارجی در گفت‌وگوهای صلح می‌داند ابراز نگرانی کرده و گفت که حکومت در گزینش کسانی که به دوحه رفته‌اند هیچ صلاحیتی نداشته و از دستور کار این نشست نیز آگاهی ندارد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی، گلبدین حکمتیار، موسس و رهبر حزب اسلامی، نخست وزیر و جنگ سالار سابق  که برای پست ریاست جمهوری افغانستان نیز کاندیدا شده، در نشستی در کابل با تاکید بر این که صلح و ثبات را تنها زمانی می توان در کشور ایجاد کرد که انتخابات در فضایی عادلانه و جامع برگزار شود، گفت: تمامی افغان‌ها شامل مهاجران، بی خانمان‌ها و آنهایی که در مناطق ناامن ساکن هستند، باید در این انتخابات شرکت داده شوند.

حکمتیار که در دهه ۱۹۹۰ و پیش از گرفتار شدن افغانستان در جنگ داخلی نخست وزیر یک دولت موقت بود، تاکید کرد که تنها راه برای یک گذار صلح‌آمیز و مناسب قدرت در کشور برگزاری انتخابات عادلانه است.

او گفت: تاکنون درباره برگزاری نشست دوحه با سیاست‌مداران مشورت نشده‌ و خارجی‌ها می‌کوشند تا گفت‌وگوهای صلح را در انحصار داشته باشند.

در حالی‌که کاخ ریاست‌جمهوری و بسیاری از سیاسیون، از برگزاری نشست میان افغانی در دوحه استقبال می‌کنند، اما گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از برگزاری این نشست انتقاد می‌کند.

رهبر حزب اسلامی افغانستان، از آن‌چه که مداخلۀ خارجیان در گفت‌وگوهای صلح می‌داند ابراز نگرانی کرد و گفت که حکومت در گزینش کسانی که به دوحه رفته‌اند هیچ صلاحیتی نداشته و از دستور کار این نشست نیز آگاهی ندارد.

وی تأکید کرد: تاکنون برای گفت‌وگوهای صلح، هیچ دستور کار مشخصی ارائه نشده است، خارجی‌ها می‌خواهند که این قضیه مهم ملی را در انحصار خود داشته باشند، و این گفت‌وگوهای میان افغانی که در قطر جریان دارد یک واضح مثال است به نام گفت‌وگوهای میان افغانی؛ افغان‌ها را دعوت می‌کنند، اما حکومت خبر ندارد، رییس جمهور خبر ندارد. تاکنون دربارۀ نشست دوحه، با سیاست مداران مشورت نشده‌است.

حکمتیار دربارۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نصب برچسب در شناسنامه‌ها تلاشی برای فراهم ساختن زمینۀ تقلب در انتخابات است، کمیسیون‌های انتخاباتی در تمامی روند انتخابات باید از فن‌آوری‌ها بهره برده و به مهاجران و آوارگان داخلی هم امکان رأی‌دهی در انتخابات را بدهند.

او افزود: ما خواهان انتخابات ریاست‌جمهوری شفاف وعادلانه و بدون تقلب هستیم آن هم توسط کمیسیون انتخابات، به شرطی که مستقل بودنش تضمین شود. نیروهای خارجی در آن مداخله نکنند و تحت نظارت کامل کاندیدای ریاست‌جمهوری برگزار شود.

حکمتیار تصمیم حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی در محروم ساختن مهاجران از رأی‌دادن در انتخابات ریاست جمهوری را یک تصمیم سیاسی خواند.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که آمریکا و طالبان در دفتر سیاسی این گروه شبه نظامی در قطر با هدف صلح افغانستان مذاکرات صلح را آغاز کرده است.

ده‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون پیش از توافق پیشنهادی صلح با طالبان به دنبال یک دولت موقت به جای برگزاری انتخابات در افغانستان هستند؛ ایده‌ای که به شدت از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان رد شده است.

همچنین، گروه حمایت از انتخابات، ائتلافی از کمک کنندگان متشکل از اتحادیه اروپا، استرالیا، سوئد، آلمان، ژاپن، انگلیس، آمریکا و همچنین هیأت کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان و ناتو روز یکشنبه به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کردند تا به پیشرفت در زمینه آماده سازی برای برگزاری انتخابات در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ ادامه دهد.

در مجموع ۱۸ کاندیدا قرار است در این انتخابات رقابت کنند که شامل اشرف غنی، عبدالله، مدیر اجرایی دولت، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی سابق و حکمتیار، جنگ‌سالار سابق افغان هستند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.