از جشن بزرگ دختران تمدن‌ساز تا ماجرای صندلی داغ

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: فضای شادی است؛ همه لبخند می‌زنند و احساس خوبی دارند؛ هر دختری از یک شهر آمده است اما اینجا همه یکدل و یک عقیده هستند؛ نگاه‌ها پر از محبت است و لب‌های همه به خوبی گشوده می‌شود.

همه این خوبی‌ و شادی در روز ولادت حضرت معصومه(س)، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است؛ روز دختر است و اینجا دختران دانش‌آموز از سراسر کشور با آرمانی بسیار مهم گرد هم آمدند؛ دختران آمدند تا تمدن‌ساز شوند آن هم در روزهای عزیزی پر از کرامت.

قرار شده بود دختران قرارگاه ملی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طی ۳ روز در تهران جمع شوند و آموزش‌های ویژه‌ای را بگذرانند تا با دست پر به شهر و دیارشان بازگردند.

در این دوره کلاس‌های مختلفی با عنوان «بلوغ عاطفی، عقلی و اجتماعی»، «کارگاه ایده‌پرداری»، «نفش زنان در تاریخ»، «سواد رسانه‌ای»، «سیر فکری ـ تربیتی»، «سیره زندگی و جایگاه والای حضرت معصومه(س)»، «اصول مشاوره و راهنمایی دختر نوجوان» و «کرامت و عزت زنان و فعالیت‌های اجتماعی» برگزار شد.

یکی از برنامه‌های این دوره، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود که البته سخنران اصلی این مراسم بود.

دانش آموزان ماه‌ها خودشان را برای این سخنرانی آماده کرده بودند، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری هم در خصوص مهم‌ترین مسأله روز جامعه دختران یعنی عفاف و حجاب با آنها سخن گفت.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب گفت: مسأله حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه یک امر اساسی، جدی و سرنوشت ساز برای نهضت اسلامی است؛ طهارت، تزکیه و خانواده از مبانی مهم حیات طیبه است و همه فضیلت‌های انسانی بر اساس این اصول مهم استوار است و ریشه این موارد، حیا و عفاف است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: حجاب، پرچم هویت اسلامی و انقلابی است که براساس عفاف شکل می‌گیرد و بنیان اصلی و اساسی این موارد، حیاست؛ آیا می‌شود راجع به تمدن اسلامی صحبت کرد اما مسأله حیا و عفاف جزء مسائل فرعی باشد؟ یکی از مهم‌ترین اصول تمدن اسلامی موضوع حیا، عفاف و حجاب است.

امام جمعه موقت تهران گفت: خواهش من از دختران انجمن اسلامی این است که نقش این عنصر اساسی (حیا،عفاف و حجاب) را با یک نگاه متفاوت مورد مطالعه قرار دهند و به این موضوع به عنوان یکی از ارکان اصلی ساخت تمدن اسلامی نگاه کنند؛ ما با یک رفتارهای غیرقابل تحملی در زمینه پوشش و حیا مواجه هستیم و این نشانه کم کاری های ما و پرکاری دشمن است البته نمی‌گوییم کاری انجام نشده بلکه کم کاری هایی در این خصوص شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: با وضعیت موجود در جامعه نیاز به یک مقاومت ملی و فراگیر است و هسته‌های این حرکت جوانان هستند و همه باید به میدان بیایند و حضور دختران در این زمینه مورد تأکید بیشتر است.

اما برنامه های این همایش به همین جا ختم نشد جشن روز دختر برنامه ویژه‌ این مراسم بزرگ بود؛ «جشن دختر ماه» عنوان زیبای این برنامه بود و دختران قرارگاه ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان مهمانان اصلی این جشن بودند.

این جشن با همه جشن‌ها فرق داشت؛ در این جشن دختران تمدن‌ساز حضور داشتند و فقط جشن روز دختر نگرفتند بلکه عهد بستند تا برای ارتقای کشورشان تلاش کنند.

البته سارا عرفانی، نویسنده کتاب دختر ماه نیز مهمان ویژه جشن دختر ماه بود و برای دانش‌آموزان از خودش گفت، از تجربیاتش و لحظات شیرینی را در بین دانش آموزان خلق کرد.

اما یک بخش جذاب این برنامه، طرح «صندلی داغ» بود که با حضور دانش آموزان سابق شورای مرکزی اتحادیه برگزار شد و دانش آموزان سال‌های گذشته که از تجربیاتشان به دانش‌آموزان جدید گفتند و از آنها خواستند تا راهی را که آنها شروع کردند، اعضای جدید ادامه دهند.

در این مراسم مهمانان دیگری هم آمده‌ بودند مثلا امیرحسین بانکی مؤلف کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک زندگی از مهمانان دیگر این مراسم بود که گفت: شعار اصلی ما برای شما جوانان، ازدواج به موقع و موفق است؛ در شرایط کنونی متاسفانه سن ازدواج بالا رفته و این عامل سبب شده است که اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر بالای ۳۰ سال در جامعه وجود دارد که از سن ازدواج آنها گذشته است و شرایط ازدواج برای آنها روز به روز سخت تر می شود.

وی با بیان اینکه شرط اصلی ازدواج برای دختران، بلوغ عقلی، اجتماعی و عاطفی است، افزود: فردی به بلوغ عقلی رسیده است که خودشناسی و سنجش درستی از خود داشته باشد و قدرت تشخیص و تصمیم گیری دارد؛ دوری از توقعات غیرمنطقی و بچگانه، مدیریت هیجانات، حفظ اسرار خود و دیگران از جمله بلوغ اجتماعی دختران است؛ بلوغ عاطفی دریک جمله خلاصه می شود و آن هم مدیریت عواطف در دختران است و این نکته بسیار در زندگی و مدیریت در خانواده اهمیت دارد و باید به آن توجه شود.

بانکی گفت: امروز دختران ما نسبت به دیروز در سطح علمی بالایی قرار دارند ولی سطح عقلی آنها رشد آن چنانی نداشته است و اغلب آنها در مدیریت خانواده به مشکلات بزرگی برخورد می کنند ولی دانش آموزان انجمن های اسلامی با توجه به ارتباط گسترده ای که دارند و رشد در محیط بزرگ انجمن اسلامی، رشد عقلی متناسبی دارند.

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز در جمع دختران قرارگاه ملی حضور پیدا کرد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

یکی از کارهای ویژه‌ای که دانش‌آموزان دختر در این مراسم انجام دادند، خوانش، تحلیل و بررسی متن بیانیه گام دوم به صورت گروهی و ایده‌پردازی آن با موضوع راه‌های تحقق گام دوم انقلاب با محوریت دانش‌آموزان و دختران بود.

این ایده‌ها در حوزه‌های جهاد اقتصادی، جهاد علمی، سبک زندگی و نقش دختران در تحقق تمدن نوین اسلامی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و ایده‌ها به صورت دانش‌آموزی ارائه شد.

البته قبل برگزاری این مراسم، کارگروه‌های خوانش، بحث و گفت‌وگو و ایده‌پردازی‌های اولیه به مدت ۵ ساعت توسط دانش‌آموزان قرارگاه ملی سراسر کشور برگزار شد که خروجی این کارگروه‌ها در این برنامه ارائه شد.

همایش دختران تمدن ساز به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان دوازدهم تا پانزدهم تیر ماه در مدرسه تزکیه تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.