اعطای مسئولیت به سربازان روسی بر اساس ژنتیک‌شان

اگر می‌خواهید یک تفنگدار یا یک فرمانده تانک روسی شوید، باید ژن‌های مطلوب این کار را داشته باشید.

به گزارش خبرآنی به نقل از مجله "نشنال اینترست"، ارتش روسیه قرار است مسئولیت سربازان را بر اساس "پاسپورت ژنتیکی" آن‌ها تعیین کند. الکساندر سرگیوف، رئیس آکادمی علوم روسیه به خبرگزاری "تاس" اعلام کرده است: "این، پروژه‌ای وسیع، علمی و اساسی است".

به گفته سرگیوف، هدف این پروژه، یافتن افراد مستعد پرسنل ارتش بر اساس ژنتیک است که امکان رشدشان را در جهت تخصصی نظامی فراهم می‌کند؛ به طور مثال فردی با تعیین شدن نوع مسئولیت، می‌تواند عنوان تفنگدار یا هدایت‌کننده تانک را داشته باشد.

پیشرفت علم پزشکی باعث شده است تا آزمایشات ژنتیک متداول‌تر شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نگاهی خاص به علم ژنتیک دارد. در ماه مارس، کاخ کرملین فرمانی صادر کرد که طی آن خواستار ایجاد گواهی ژنتیک و بانک مشخصات ژنتیکی برای مردم و نیز ایجاد چارچوب قانونی برای نگهداری اطلاعات در ژنوم افراد شد.

صدور این فرمان، ظاهراً به دلیل حفاظت مردم روسیه دربرابر حملات بیولوژیکی و شیمیایی و همینطور برای جلوگیری از نفوذ جاسوسان و خرابکاران غربی بوده است؛ اما گمانه‌زنی‌ها را درخصوص تمایل روسیه به برنامه اصلاح نژادی به سبک نازی‌ها، افزایش داده است.

به هر حال، ارتش روسیه از علم ژنتیک برای ارزیابی ویژگی‌های غیر قابل پیش‌بینی انسان بهره خواهد جست؛ به عنوان مثال اینکه افراد طی نبرد چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.

به گفته سرگیوف، هدف از این پروژه، تنها ارزیابی وضعیت بیولوژیکی افراد نیست بلکه می‌خواهد رفتار افراد را در شرایط بحرانی و تنش‌زا که با حرفه نظامی مرتبط است، پیش‌بینی کند. به گفته وی، "مقاومت در برابر فشار، توانایی انجام عملیات فیزیکی و روانی در شرایط تنش و خیلی چیزهای دیگر" می‌تواند در پاسپورت ژنتیکی سربازان درج شود.

در روسیه، این تنها سربازان نیستند که مشخصات ژنتیکی‌شان دسته‌بندی خواهد شد؛ در دسامبر سال ۲۰۱۸، دانشمند روس دیگری اعلام کرد که فضانوردان این کشور نیز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

"لیودمیلا بوراوکووا"، معاون مؤسسه "مشکلات بیولوژیکی و پزشکی" در آکادمی علوم روسیه اعلام کرده بود که برنامه مذکور، در وهله اول به منظور بررسی ژنتیک افراد جهت گزینش برای برنامه فضایی انجام می‌گیرد و در وهله دوم، تلاشی برای درمان ایرادات ژنتیکی پیش از پرواز است.

ارتش‌های متعددی در سراسر جهان از برنامه‌های مشابه ژنتیکی بهره می‌گیرند؛ به طور مثال ارتش آمریکا، برای شناسایی سربازان هنگام کشته شدن، از آن‌ها نمونه دی. ان. ای می‌گیرد. به گفته آژانس سلامت دفاع آمریکا، این کشور از آزمایشات ژنتیکی برای تعیین مسئولیت سربازان استفاده نمی‌کند.

به نظر نمی‌آید که مسئله جمع‌آوری مشخصات ژنتیکی افراد و افزایش نگرانی‌ها بابت مسائل نژادپرستانه، در کشور روسیه که دارای حکومتی اقتداگرا است، مشکلی ایجاد کند.

سوال اصلی این است که آیا ارتش قابلیت این را دارد که بر حسب مشخصات ژنتیکی افراد، نوع مسئولیت آن‌ها را برای تنفگ‌دار بودن یا خلبان بودن تعیین کند؟

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.