آیا برای برگزاری انتخابات شورایاری ها مصوبه هیأت دولت اخذ شده است؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس  قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها 4 مرداد در تهران به صورت الکترونیکی برگزار شود.

تاکنون استقبال شهروندان از این انتخابات به دلیل بی توجهی شورای پنجم به این نهاد مردمی بسیار کم بوده  و حتی یک بار هم  مهلت  ثبت نام را تمدید کردند. بر اساس شنیده ها از اعضای سرای محلات خواسته اند که ثبت نام کنند و بعد انصراف دهند تا برگزاری انتخابات دچار مشکل نشود.

اما موضوعاتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات مطرح است و برخی می گویند که برگزاری انتخابات این دوره شورایاری ها مصوبه هیات دولت را ندارند.

6 سال پیش و در هنگام برگزاری انتخابات شورایاری در دور چهارم شورای اسلامی شهر تهران گفته شد که باید برگزاری انتخابات مصوبه هیات دولت را داشته باشد.شورای چهارم طی مراحلی این مصوبه را دریافت و انتخابات را برگزار کرد. اما گفته می شود برای برگزاری این دوره از انتخابات مصوبه هیات دولت اخذ نشده و کار غیرقانونی است.

مرتضی طلایی مسوول برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری ها در این باره به فارس گفت: برای دور چهارم انتخابات شورایاری‌ها از هیأت دولت مصوبه گرفته بودیم ولی این دوره مصوبه هیأت دولت را نداشتند چرا که آنها با دولت خوب هستند و با وزیر کشور هماهنگ کرده و به آنها اجازه برگزاری پنجمین دوره انتخابات داده شده است. 

 

برخی مجلسی ها معتقد هستند که برگزاری انتخابات شورایاری ها بدون مصوبه هیات دولت نیز قانونی است و منعی در این باره وجود ندارد.

کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در سال گذشته وزارت کشور برای کمک به شورای شهر تهران در راستای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها،‌ لزوم ایجاد هماهنگی بین شورای شهر و این وزارتخانه را مطرح کرد. در آن مقطع وزارت کشور پذیرفت که در اجرای انتخابات شورایاری‌ها به شورای شهر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بند 17 وظایف شوراهای شهر که تدوین و پیگیری انتخابات شورایاری‌ها در آن لحاظ شده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها جزو وظایف شورای شهر است و وزارت کشور نیز پذیرفت که این انتخابات برگزار شود.

 

به اعتقاد کولیوند،  البته لازم است تا اصلاحیه‌ای از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه و در متن قانون درج شود اکنون در بندهای وظایف شوراها به برگزاری این انتخابات اشاره شده است و با اصلاح آن مشکلی که اکنون مطرح است، حل می‌شود. 

اما امیر واعظ آشتیانی عضو اسبق شورای شهر تهران هم برگزاری این انتخابات را غیرقانونی می داند و معتقد است که شورایاری ها باید مصوبه مجلس را داشته باشند و اگر هم هیات دولت مصوبه داشته الان مصوبه کجاست؟چرا ارائه نمی کنند؟

 

وی ادامه داد: هیات دولت نمی تواند قانون وضع کند و شورایاری ها با این ساختار موجب رانت می شوند.

البته این در حالی است که مسئولان شهرداری تهران که قرار است مجری این دوره از انتخابات باشند  تاکید می کنند که برگزاری انتخابات مصوبه هیات دولت را دارد.

جوادی یگانه معاون اجتماعی شهرداری تهران در این باره گفت: انتخابات شورایاری‌ها مصوبه هیات دولت را داراست. همچنین نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها از تاریخ ۲۸ تیرماه تا روز دوم مردادماه فرصت تبلیغات دارند.

 

وی ادامه داد: در آخرین جلسه هیأت دولت مصوبه شورایاری اخذ شده و به وزیر کشور نیز ابلاغ شده است.

البته با وجود اینکه مدیریت فعلی معتقد است که مصوبه اخذشده ولی تاکنون این مصوبه منتشر نشده و عده ای هم معتقدند که مصوبه ای اخذ نشده و به دلیل همراهی دولت و شهرداری ، وزارت کشور اجازه برگزاری انتخابات را داده است.

اما فقط موضوع اخذ مصوبه از هیات دولت نیست که حاشیه ساز شده است بلکه برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران نیز مساله ساز شده و برخی معتقدند که این کار هم غیرقانونی است و بر اساس مصوبه شورا باید ستاد شورایاری ها برگزار کننده و شهرداری تهران پشتیبان باشد.

در دوره چهارم انتخابات شورایاری ها شهرداری تهران پشتیبان بوده و ستاد برگزار کننده و اسناد آن موجود است.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شوراریاری ها به فارس گفت: بر اساس قانون نباید شهرداری برگزار کننده انتخابات باشد و اسناد برگزاری دوره قبل وجود دارد. نباید اجازه دهند شائبه ای در برگزاری این دوره از انتخابات ایجاد شود هر چند که مسیرهای که می روند سیاسی است و ما معتقد هستیم که نتیجه انتخابات قبل از برگزاری مشخص شده است.

 

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها هم معتقد است که شهرداری نباید برگزار کننده باشد چرا که شورایاری ها دیگر نمی توانند به درستی بر عملکرد شهرداری نظارت کنند و باید شورایاری ها مستقل باشند و با این اقدام استقلال آنها زیر سوال می رود.

 این در حالی است که برخی از اعضای فعلی شورای شهر معتقد هستند که دور قبل شهرداری برگزار کننده بوده است که البته این موضوع به جد از سوی برگزار کننده گان انتخابات چهارمین دوره شورایاری ها رد شد.

همچنین گفته شده که  میزان استقبال بانوان از این دوره از انتخابات شورایاری ها کم بوده است . زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:امروز نوبت جوانان و بانوان است که از ظرفیت‌های شورایاری استفاده کنند و راهکار‌های خود را برای داشتن محله‌ای بهتر و رونق آن ارائه دهند و شما پاسخ دهید که چه کسی بیشتر از زنان و جوانان در محله‌ها حضور دارند؟

وی ادامه داد: انتخابات شورایاری‌ها یک فرصت و ظرفیت مناسب است که با استفاده از آن شهروندان می‌توانندبا حاکمیت تعامل داشته باشند. می‌توان از این ظرفیت شکل گرفته استفاده کرد و یا بالعکس آن می‌توان به جای استفاده از این فرصت با مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای این ظرفیت را به حاشیه برد.

البته آرش میلانی عضو شورای شهر تهران معتقد است که 20 درصد شرکت کنندگان در انتخابات بانوان بوده اند.

وی همچنین در خصوص میزان مشارکت به تفکیک مناطق گفت: منطقه ۵ بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان و منطقه ۹ کمترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را دارد، البته این ارقام باید با اتکا به تعداد محلات در هر منطقه مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در منطقه ۱۱ تاکنون حدود ۲۱۵ نفر ثبت نامی داشتند که به این ترتیب به حدنصاب برگزاری این انتخابات رسیده است. البته امیدواریم با افزایش فعالیت تبلیغی آمار ثبت‌نام‌کنندگان نیز افزایش پیدا کند.

بر اساس این گزارش، نداشتن مصوبه هیات دولت، برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران و همچنین برگزاری الکترونیک شائبه های زیادی را  برای برگزاری این دوره از انتخابات ایجاد کرده است و بهتر است مدیریت شهری هر چه سریعتر نسبت به این موارد شفاف سازی کند تا مردم در آرامش و با اعتماد بالا در انتخابات شرکت کنند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.