خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: فصل ثبتنام دانشآموزان با پایان یافتن امتحانات و اخذ کارنامه، از چندی پیش آغاز شده است و این روزها پیدا کردن مدرسه دلخواه و ثبتنام فرزند یا فرزندان، دغدغه خانوادهها شده است.
روال منطقی ثبتنام باید اینگونه باشد که هر دانشآموزی در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت ثبتنام کند اما در واقع اینگونه نشده است؛ نبود امکانات و شرایط تحصیلی یکسان در مدارس دولتی، ارائه خدمات متفاوت در مدارس متنوع کشور و همچنین کمبود مدارس در برخی مناطق موجب شده است که خانوادهها برای یافتن مدرسه مناسب دست به کار شوند.
چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش در بحث ثبتنام دانشآموزان، از روش محدودهبندی استفاده میکند در این روش، هر مدرسه محدوده اطراف خود را پوشش میدهد که البته این موضوع هم چالشهایی را در بر داشته است.
گاهی اوقات خانوادهها عنوان میکنند مدرسهای یک کوچه با محل سکونت آنها فاصله دارد و جالب اینکه، آن مدرسه در محدوده دیگر یا منطقه دیگر آموزش و پرورش تقسیمبندی شده است؛ آموزش و پرورش برای حل این مشکل اعلام کرده است که ستادهای ثبتنام مشکل محدودهبندی را برطرف میکنند.
به رغمآنکه آموزش و پرورش اعلام کرده بود که ستادهای ثبتنام مشکل محدودهبندی را حل میکنند اما بیشترین دغدغه خانوادهها همچنان محدودهبندی بود تا جایی که علیرضا کمرئی مدیرکل سابق ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ۳۰ تیر ماه سال گذشته در خصوص گلایه تعدادی از خانوادهها از وضعیت ثبتنام دانشآموزان در مدارس گفته بود که بیشترین دغدغه خانوادهها، «محدودهبندی» است.
آن زمان کمرئی گفت: «در طول سه سال گذشته، ارزیابی که از فرایند ثبتنام انجام دادیم نشان میدهد مهمترین مسائل ما در فصل ثبتنام، محدودهبندی، دریافتهای غیرمتعارف و نحوه پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان است».
سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش درباره مشکل محدودهبندی در مدارس، کمبود مدارس را دلیل این موضوع میدانست؛ وی ۳۱ تیرماه در گفتوگوی ویژه خبری شبکه ۲ درباره مشکل محدوده ثبتنام دانشآموزان، اظهار کرد: «مشکل کمبود مدارس دولتی در مراکز شهرها به خصوص در مراکزی که با تراکم جمعیت شهری مواجه شده است، وجود دارد؛ در گذشته در هر ساختمان، یک خانواده زندگی میکردند و اکنون ۱۲، ۱۴ واحد شده است اما همزمان با گسترش واحدهای مسکونی، واحدهای آموزشی توسعه پیدا نکرده است».
بطحایی ادامه داد: «شرایط بعضی از مدارس برای مدیران سخت است و با متقاضیان زیاد مواجه میشوند و این در حالی است که ظرفیت کمی دارند اما کار را با تیمهایی که عرض کردم، کنترل میکنیم و حتی لغو ابلاغ مدیر متخلف را انجام دادیم».
در هر صورت مشکل محدودهبندی چه به دلیل کمبود مدارس یا دلایل دیگر، موجب شده است تا خانوادهها دست به دامن روشهای مختلف شوند و مشکل ثبتنام فرزندشان را در مدرسه حل کنند؛ یکی از این روش، تهیه قولنامه صوری است؛ قولنامههایی که پول زیادی را به جیب بنگاهداران میریزد.
چند سال پیش بود که خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش به اصفهان سفر کرده بودند تا از وضعیت مدارس آنجا گزارشی تهیه کنند؛ جالب اینجاست که همانجا موضوع جالبی توجه خبرنگاران را جلب کرد؛ دبیرستان دخترانه شیخ بهایی که در ناحیه 2 اصفهان واقع است، با درخواستهای متعدد ثبتنام مواجه بود.
این مدرسه دارای حیاط روباز و محرمسازی شده، کتابخانه، آزمایشگاه، سالنهای چندمنظوره و اتاق کامپیوتر بود و به گفته شاهدان عینی، یکی از بنگاههای محل در سال اول ایجاد این مدرسه، 20 میلیون تومان از محل قولنامههای صوری کسب کرده بود.
البته مدارس هم متوجه این قولنامههای صوری شدند و این موضوع باعث شد که آنها هم به دنبال راهحلی باشند که واقعاً دانشآموزانی که در محدوده ثبتنام حضور دارند را ثبتنام کنند؛ همین موضوع باعث شد که مسؤولان مدارس برای صحت و سقم این موضوع به دنبال راستیآزمایی بروند و به عبارتی یک مدل کارآگاهبازی راه افتاده است.
چند روز پیش با آقای «م» یک کارمند به گفتوگو نشستیم که مشکل ثبتنام خارج از محدوده برای یکی از آشنایانشان وجود داشت؛ پدر دانشآموز برای حل مشکل به آموزش و پرورش منطقه مراجعه میکند اما نتیجهای نمیگیرد و تصمیم گیرد مشکل را از طریق آقای «م» که منزلش در محدوده مدرسه قرار دارد، حل کند و طبق قرار در بنگاه، قولنامه صوری بین آقای «م» به عنوان صاحبخانه و پدر دانشآموز به عنوان مستأجر بسته میشود.
آقای «م» به خبرنگار فارس گفت: من هیچ پولی به بنگاه ندادم و یک ترفندی انجام شد که قولنامه هولوگرامدار تهیه و در اختیار پدر دانشآموز قرار گرفت و او هم به مدرسه رفت و فرزندش را ثبتنام کرد.
وی ادامه داد: اما یک روز بعد از این ثبتنام، حدود ساعت ۷:۴۵ شب بود که زنگ خانهمان به صدا در آمد؛ آقای میانسالی پشت در بود که عنوان کرد، والدین دانشآموز و دانشآموز جلوی در خانه بیایند؛ واقعا غافلگیر شده بودیم؛ گفتم که دانشآموز پارک رفته است اما آن فرد گفت که شناسنامهاش را بیاورید.
آقای «م» اضافه کرد: مسلم است که شناسنامه دانشآموز را هم نداشتم و مجبور شدم در زندگیام برای چند بار دروغ بگویم که امکان دسترسی به شناسنامه نیست؛ واقعا خجالت کشیدم و بدتر این است که مردم میانسال در آخر گفت که فردا بیایید مدارک دانشآموز را تحویل بگیرید و در مدرسه دیگر ثبتنام کنید.
وی افزود: آنشب آن آقای میانسال از چند همسایه هم پیگیری کرده بود و متوجه شده بود که دانشآموز در این محل زندگی نمیکند و این جریان بسیار عجیب بود که آموزش و پرورش اینگونه پیگیری میکند.
آقای «م» عنوان کرد که روز بعد که والدین دانشآموز برای پس گرفتن مدارک به مدرسه مراجعه کرده بودند، مشخصان سرایدار مدرسه با فردی که به خانه آقای «م» مراجعه کرده بود، یکسان بوده است.
مسعود ثقفی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص این تحقیق اولیای مدارس گفت: «به هر حال ترجیح این است که همه افراد اطلاعات حقیقی را به مدرسه ارائه دهند».
وی ادامه داد: «برخی والدین اطلاعات نادرست از مکان زندگی به مدرسه میدهند و این هم موجب میشود که مدارس مجبور شوند، پیگیری کنند تا اولویت را به دانشآموزانی دهند که در محدوده ثبتنام زندگی میکنند».
به نظر میرسد، مشکل محدوده ثبتنام و خواسته والدین برای تحصیل فرزندشان در مدرسه دلخواه، مشکلی است که هنوز آموزش و پرورش نتوانسته است راهحل بی حواشی را پیشنهاد دهد.
به واقع برای خانوادهای که مدرسه در آن سوی خیابان محل زندگی قرار دارد و جزو محدوده آنها نمیشود، قابل پذیرش نیست و این رفت و آمدها به ادارات مناطق و ستادهای ثبتنام برای حل مشکل هم با اتلاف وقت و گاهی عدم حل مشکل مواجه است که باعث میشود خانوادهها به راههای دیگر متوسل شوند.
انتهاس پیام/