تحرکات اسرائیلی‌ها در مرزهای لبنان همزمان با سفر بی‌نتیجه فرستاده آمریکایی به بیروت

ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با سفر فرستاده آمریکایی به بیروت، تحرکات جدیدی را در نقاط مختلف هم‌مرز با لبنان آغاز کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، این ارتش اقداماتی را در مرز با شهرستان مرجعیون در جنوب لبنان آغاز کرد.

این خبرگزاری اعلام کرد، سربازان اسرائیلی در شهرک بلیدا روبروی "بئر شعیب" واقع در خارج این شهرک خاکریزهایی را ایجاد کرده و با استقرار تعداد زیادی از این نیروها، عملیات حفاظت و پاکسازی مسیر نظامی مجاور این منطقه را اجرا کردند.

همچنین این خبرگزاری گزارش داد، سربازان اسرائیلی خاکریزهایی را مقابل بوستان‌های الوزانی در جنوب لبنان و نزدیکی پایگاهی در شهرک مسکافعام روبروی ایست بازرسی ارتش لبنان در شهرک عدیسه ایجاد کردند.

این اقدامات در مرزهای لبنان همزمان با سفر دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و فرستاده این کشور برای نظارت بر مذاکرات لبنان-اسرائیل درباره تعیین مرزهای زمینی و دریایی انجام شدند.

ساترفیلد برای پایان دادن به درگیری‌های مرزی دو طرف، سفرهای دوره‌ای به لبنان و اراضی اشغالی دارد.

اختلافات دو طرف بر سر منطقه‌ای در دریای مدیترانه به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع است که با عنوان بلوک شماره ۹ شناخته می‌شود و منطقه‌ای غنی از نفت و گاز است.

لبنان در ژانویه ۲۰۱۶ اعطای اولین سری مجوزهای حفاری در این منطقه را اعلام کرد.

لبنان در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد آمریکا برای معاوضه ۳۶۰ کیلومتر مربع از آب‌های خود به اسرائیل با دو سوم منطقه اقتصادی را نپذیرفت.

ساترفیلد به میانجیگری‌های خود در این اختلافات ادامه می‌دهد و این پنجمین سفر او به بیروت در این راستاست.

او در این سفر همانند سفر قبلی با میشل عون، رئیس جمهور لبنان دیداری نداشت و دیدارهای او تنها به نبیه بری رئیس پارلمان، سعد حریری نخست وزیر، جبران باسیل وزیر خارجه و ژوزف عون، فرمانده ارتش این کشور محدود بود.

یک منبع دیپلمات اظهار کرد: پس از موافقت کنگره آمریکا با تعیین ساترفیلد به عنوان سفیر این کشور در ترکیه، احتمالاً این آخرین سفر او به عنوان میانجی به بیروت است و بعید می‌دانم او با بر عهده گرفتن مسؤولیت ریاست هیئت کشورش در آنکارا بتواند به ماموریت خود برای میانجیگری ادامه دهد.

این منبع در ادامه پیش‌بینی کرد که دیوید شنکر به علت اطلاعی که از جزئیات سیاست لبنان دارد، این مسؤولیت را بر عهده بگیرد.

نکته قابل توجه درباره این سفر ساترفیلد آن است که این مسؤول آمریکایی هیچ موضوع جدیدی را برای مسؤولان لبنانی ارائه نکرد و تنها همان پیشنهاداتی که پیش از این با مخالفت لبنان مواجه شده بودند را تکرار کرد و این امر نشان می‌دهد که این احتمالاً آخرین سفر برای مساله مذاکرات درباره مرزهاست.

روزنامه الجمهوریة لبنان نیز نوشت: دیدار بین نبیه بری و ساترفیلد این بار مثبت نبود به طوریکه توافقی بین آن دو درباره نقاط اصلی و ریشه‌ای در پرونده مرزهای لبنان و اسرائیل حاصل نشد. ساترفیلد با همان مواضع و پیشنهادات قبلی به لبنان آمد.

به نوشته این روزنامه، ساترفیلد از ایده ریاست سازمان ملل و نظارت آن بر مذاکرات و شخص یان کوبیش هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور لبنان عقب‌نشینی کرد در حالی که پیشنهاد داده، این مذاکرات به ضیافت سازمان ملل اما بدون نظارت آن برگزار شود و این یعنی به طور خود به خود نماینده و میانجی‌گر آمریکایی در راس این مذاکرات قرار می‌گیرد؛ مذاکراتی که به نظر مستقیماً بین لبنان و اسرائیل برگزار می‌شود.

منابع به این روزنامه گفتند، ساترفیلد مطرح کرده که توافق لفظی روی برخی سازوکارهای مذاکرات حاصل شود اما بری رد کرده و گفته به هیچ موضوع مکتوبی با اسرائیل اطمینان ندارد، بری افزود: سازمان ملل میزبان و ناظر مذاکرات بوده و در راس آن است و ما غیر آن را نمی‌پذیریم.

طرف لبنانی با بیان اینکه آمریکا نیت خوبی ندارد تاکید می‌کند، اجرای هر توافقی درباره موضوع ترسیم مرزهای دریایی و زمینی باید در آن واحد در زمین و دریا انجام شود و لبنان تاکید کرده است: اسرائیل در زمین حضور دارد و در دریا نیز شروطش را بر ما تحمیل می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.