آیا برگزاری انتخابات شورایاری ها توسط شهرداری قانونی است؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس - پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ۴ مرداد در تهران به روش الکترونیک برگزار می شود و قرار است چند ساعت بعد هم نتایج آن اعلام شود.

در چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مسؤول برگزاری انتخابات ستاد شورایاری‌ها(ستاد هماهنگی) بود ولی در این دوره از انتخابات اجرا به شهرداری تهران واگذار شده و تیم نظارتی شامل هیات اجرایی مرکزی و هیات اجرایی مناطق ۲۲ گانه شهرداری است که معتمدان و نهادهایی که در دستورالعمل‌ها پیش‌بینی شده در آن حضور دارند.

این در حالی است که شهرداری باید پشتیبان اجرای انتخابات باشد نه اجرا کننده. محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی در این باره به یکی از رسانه‌ها گفت:برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با نظارت وزارت کشور و اجرای شورای شهر تهران قانونی است.

 وی در ادامه در خصوص  طی مراحل قانونی برای برگزاری انتخابات گفت: در سال گذشته وزارت کشور برای کمک به شورای شهر تهران در راستای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها،‌ لزوم ایجاد هماهنگی بین شورای شهر و این وزارتخانه را مطرح کرد. در آن مقطع وزارت کشور پذیرفت که در اجرای انتخابات شورایاری‌ها به شواری شهر کمک کند.

به گفته کولیوند، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها جزو وظایف شورای شهر است و وزارت کشور نیز پذیرفت که این انتخابات برگزار شود.

برگزار کنندگان دوره قبل انتخابات شورایاری‌ها معتقدند که نباید شهرداری برگزار کننده انتخابات باشد و در مصوبه شورای چهارم توضیحات کامل در این زمینه داده شده است.

مرتضی طلایی مسؤول برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به فارس گفت: نحوه برگزاری انتخابات شورایاری ها جزو مصوبات شورای چهارم بود و در آن آمده بود که هر کدام از نهادها چه وظایفی دارند و شهرداری پشتیبان انتخابات بود.

وی ادامه داد: مصوبه به فرمانداری تهران رفت اما کار در آنجا متوقف شد و بعد از مدتی هیات دولت مصوب کرد که انتخابات شورایاری ها برگزار شود بعد از تصویب فرمانداری جلسه گذاشت و مصوبه قبلی را اصلاح کرد.

عضو شورای چهارم شهر تهران گفت:  متأسفانه شهرداری‌ها متولی اجرای انتخابات شده‌اند و یکی از اشکالات اساسی همین موضوع است. در دوره قبل برگزارکننده انتخابات ستاد شورایاری‌ها بودند و شهرداری پشتیبانی می‌کرد این کار هم به این دلیل بود که شورایاری‌ها یک نهاد وابسته به شورای اسلامی شهر هستند نه به شهرداری. با ورود شهرداری به انتخابات و برگزاری آن یعنی شورایاری‌ها در سلسله مراتب شهرداری تهران تعریف می‌شود. 

برخی کارشناسان معتقد هستند اگر شهرداری برگزار کننده انتخابات باشد اشکالات جدی رخ می دهد و همچنین استقلال شورایاری ها (که قرار است ناظر بر عملکرد شهرداری تهران باشند) از بین می‌رود.

ابوالفضل قناعتی عضو ستاد چهارمین دوره شورایاری ها در این باره به خبرنگار فارس گفت:  اگر شهرداری انتخابات را برگزار کند افراد خودشان را می‌گذارند در صورتی که باید این انتخابات توسط ستاد شورایاری‌های شورای شهر برگزار شود و مجموعه‌های دیگر بر آن نظارت کنند.

وی ادامه داد: باید انتخابات مستقل برگزار شود تا هر کس که حقش است، رأی آورده و بتواند خدمت کند و بعد شورا و شهرداری نظارت کنند. اگر قرار باشد شهرداری برگزارکننده انتخابات باشد دیگر نظارت چه معنی دارد و این مغایر قوانین کشور است،‌حتما باید مجموعه نظارتی در انتخابات استقلال داشته باشد تا بعد بتواند مستقلا در موضوعات دخل و تصرف کند. 

اما این در حالی است که عضو شورای چهارم شهر تهران و عضو فعلی شورای پنجم که رئیس ستاد انتخابات شورایاری ها است تاکید می کند شهرداری تهران مانند دوره‌های پیشین برگزار کننده انتخابات خواهد بود مسؤولیت اجرای انتخابات را عهده دار باشد.

احمد مسجد جامعی در این باره گفت: در جلسات هماهنگی با مسؤولان  ذی‌ربط به این نتیجه رسیدیم که انتخابات در تاریخ معین برگزار شود و شهرداری تهران مانند دوره‌های پیشین برگزار کننده انتخابات خواهد بود مسؤولیت اجرای انتخابات را عهده دار باشد.

به اعتقاد رئیس ستاد شورایاری ‌ها، برگزاری دوره‌های قبل تجربه ارزشمندی برای برگزاری این دوره است. بحث انتخابات شورایاری‌ها از شورای اول مطرح بود و در آن دوره به نام انجمن شورایاران از بین 80-70 محله در 13 منطقه شورایاران انتخاب شدند و این روند تا شورای چهارم ادامه یافت و با افزایش محلات تعداد شورایاران نیز افزایش یافت.

اجرای انتخابات شورایاری ها به ستاد هماهنگی شورایاری‌ها واگذار شده است و باید شورا بر این فرایند نظارت کند. 

محمد سالاری عضو فعلی شورای شهر تهران و عضو شورای چهارم هم  در این باره گفت: در دوره های گذشته مجری شهرداری و ناظر شورای شهر تهران بوده است. در انتخابات دوره قبل ۹ نفر از اعضای شورا به عنوان هیات نظارت مرکزی انتخابات شورایاری ها انتخاب شدند و آن ها نیز یک هیات نظارت منطقه ای چابک و هیات نظارت محله ای خیلی چابک را تشکیل دادند و کار را پیش بردند.

این عضو شورای شهر در تشریح دومین اشکال گفت: ما به عنوان پارلمان محلی مسئولیت اجرا و نظارت انتخابات را به ساختار دیگری مانند ستاد هماهنگی شورایاری ها واگذار می کنیم و آن گروه باید فرایند انتخابات را پیش ببرد و پاسخگوی نهاد شورای شهر نیز باشد لذا درگیر کردن تک تک اعضای شورا در مناطق اشکال اساسی دارد و پاسخگویی برگزار کننده انتخابات را هم زیر سوال می برد.

به اعتقاد سالاری، انتخابات شورایاری ها فراگیرترین انتخابات نهاد محلی در کشور است و از انتخابات سراسری هم سخت تر و پیچیده تر است و تبعات آن نیز بیشتر. لذا هیاتی کردن و ایجاد شورای مشورتی و شورای راهبردی برای آن درست نیست چراکه این انتخابات یک هیات نظارت و یک هیات اجرایی دارد.

اعضای  پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از یک جناح هستند و برخی معتقدند که سیاسی کاری در این دوره صورت گرفته و این افراد برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آماده می شوند و حتی رئیس شورای شهر تهران هم هشدار داد در این دوره لیست ندهید.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا فضای دو قطبی و چند قطبی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در حقیقت متخصصان فارغ از حزب و نگاه حزبی خودشان را به عنوان داوطلب اعلام کنند و لیستی به معنای لیست انتخابات شورایاری‌ها ندهند که به این ترتیب این انتخابات سیاسی نشود.

به اعتقاد این عضو شورای شهر، بی‌تردید نقش شورایاری‌ها در مدیریت شهری مفید و مؤثر خواهد بود. در این دوره از برگزاری انتخابات داوطلبان می‌توانند حداقل سن ۲۲ سال داشته باشند و این زمینه را فراهم خواهد کرد که حتی دانشجویان با فرد معافیت تحصیلی بتوانند شورایار محلات شوند.

هاشمی در خصوص آمار شرکت کننده گان در این دوره از انتخابات شورایاری ها گفت: در دوره قبلی انتخابات شورایاری‌های محلات حدود ۵۴۰ هزار نفر مشارکت داشتند که امیدواریم در این دوره با انجام تبلیغات در فضای مجازی این آمار افزایش پیدا کند و همچنین شاهد افزایش سه برابری شرکت در انتخابات شورایاری‌ها همچون شورای شهر باشیم.

همچنین میزان استقبال شهروندان از انتخابات شورایاری ها کم بوده و حتی مهلت ثبت نام را هم تمدید کرده‌اند. شنیده شده است که به مدیران محلات گفته اند که کارکنان سرای محلات را برای ثبت نام ببرند. چرا که اگر میزان ثبت نام پایین باشد انتخابات دچار مشکل می شود.

بر اساس این گزارش، برخی معتقد هستند که انتخابات شورایاری ها در دوره قبل و بر اساس قانون توسط ستاد شورایاری ها برگزار و شهرداری پشتیبان بوده و برخی می گویند که شهرداری در دوره قبل مجری بوده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.