ناامیدی مردم ونزوئلا از گوآیدو در سایه ادامه حکومت مادورو

با گذشت چند ماه از شورش ۳۰ آوریل از سوی مخالفان نیکلاس مادورو، نیروهای نظامی و مقامات دولتی ونزوئلا همچنان تغییر موضع نداده‌اند و مردم این کشور به تدریج از تغییر وضعیت سیاسی در این کشور ناامید می‌شوند.

به گزارش خبرآنی، خوآن گوآیدو، رهبر اپوریسیون ونزوئلا چهار روز پیش از شورش ۳۰ آوریل برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور به خبرنگاران گفت: در چند روز آینده سرنوشت‌مان را تعیین خواهیم کرد.

با این حال از آن روز مدت‌ها می‌گذرد و نیروهای نظامی و دولتی ونزوئلا همچنان به نیکلاس مادورو پشت نکرده‌اند و همین امر بسیاری از ونزوئلایی‌ها را مردد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گفت‌وگوهایی که با بیش از ۲۰ شهروند ونزوئلایی از سراسر این کشور صورت گرفته و همچنین نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که بسیاری از مردم در میانه دشواری‌های معیشتی از سرعت پایین روند تغییرات در ونزوئلا ناامید شده و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که امید خود را به برکناری مادورو از سوی گوآیدو از دست داده‌اند.

افرادی که در این باره با آنان گفت‌وگو شد، اظهار کردند که به شورش ۳۰ آوریل بسیار امیدوار بودند اما حالا و بدون بروز تغییر خاصی در وضعیت سیاسی این کشور، امید خود را از دست داده‌اند.

اعلام ریاست جمهوری خودخوانده از سوی گوآیدو در ماه ژانویه، ونزوئلا را گرفتار بحران سیاسی کرد و مادورو را به چالش بزرگی کشید و به دنبال حمایت از گوآیدو از سوی اکثر کشورهای غربی و اعمال تحریم‌هایی علیه دولت ونزوئلا از سوی آمریکا، این بحران شدت یافت.

گوآیدو همچنین توانست کنترل برخی از دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا را به دست بگیرد، دیپلمات‌هایی را در کشورهای خارجی تعیین و از برنامه‌ای اقتصادی برای بازسازی ونزوئلا رونمایی کند همچنین تعهد او به عفو نیروهایی که به مادورو پشت می‌کنند، نتوانست نیروهای مسلح را به سمت او سوق دهد.

تحرکات اپوزیسیون ونزوئلا از زمان شورش ۳۰ آوریل کُند شده و از آن زمان تاکنون اعتراضات گسترده‌ای را از سوی آنان را شاهد نبوده‌ایم اما فراخوان تظاهراتی که قرار است جمعه پیش رو برگزار شود، می‌تواند محکی برای حمایت از گوآیدو باشد.

یون گویکوئه‌چئا، یکی از اعضای تیم سیاست‌گذاری گوآیدو ضمن تایید "ناامیدی" مردم اظهار کرد: ما باید با عدم اتحاد و ناامیدی مبارزه کنیم.

به گفته گویکوئه‌چئا، گوآیدو برای انگیزه دادن به حامیانش به ۱۱ ایالت ونزوئلا سفر کرده و ماه جاری میلادی نیز دست‌کم به پنج ایالت دیگر سفر می‌کند.

به گفته این مقام، گوآیدو بر گسترش شبکه "کمیته‌های امداد و آزادی" متمرکز است که در ماه آوریل آغاز به کار کرده تا اقدامات اپوزیسیون را در سطح محلی مدیریت کنند. با این حال حاضران در این کمیته‌ها می‌گویند، این پروژه کشش چندانی در میان مردم نداشته است و بسیاری از ونزوئلایی‌ها بدون آنکه برای خواسته خود تلاش کنند خواستار تغییر هستند.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، میزان حمایت از گوآیدو همچنان بالا است اما از ۶۱.۲ درصد در ماه فوریه کاهش یافته و به ۵۶.۷ درصد در ماه مه رسیده است. همچنین تنها ۱۰.۱ درصد از ونزوئلایی‌ها در نطرسنجی ماه مه از مادورو حمایت کرده‌اند که پایین‌ترین میزان حمایت از او را از سال ۱۹۹۹ نشان می‌دهد.

در همین حال یک نظرسنجی دیگر حاکی از آن است که میزان افرادی که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند، از ۴۹ درصد رد ماه فوریه به ۳۶ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که مادورو تا پایان سال جاری میلادی همچنان در قدرت باقی خواهد ماند و به نظر نمی‌رسد که گوآیدو برنامه دیگری در این شرایط داشته باشد و با این رویه، روند کاهش محبوبیت او ادامه خواهد یافت.

در همین حال تمرکز دولت دونالد ترامپ بر بحران سیاسی ونزوئلا نیز کاهش یافته و به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، برنامه واشنگتن برای رسیدن به گذار مسالمت‌آمیز به سمت دموکراسی در ونزوئلا همچنان اعمال فشار حداکثری است.

با این وجود مردم ونزوئلا همچنان در انتظار اقدامی به رهبری گوآیدو هستند تا بتوانند مادورو را برکنار کرده و در نظام سیاسی کشور خود تغییری ایجاد کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.