شورای نظامی انتقالی سودان: دنباله‌رو دولت عمر البشیر نیستیم

معاون رئیس شورای نظامی سودان تاکید کرد که این شورا امتداد حاکمیت عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده این کشور نبوده و با تظاهرات مسالمت آمیز سودانی‌ها مقابله نمی‌کند. رئیس شورای یاد شده نیز جزئیات جدیدی از دو کودتا علیه حاکمیت این کشور ارائه کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه المنار، محمد حمدان حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی سودان تاکید کرد که این شورا امتداد حاکمیت عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده این کشور نبوده و با تظاهرات مسالمت آمیز سودانی‌ها مقابله نمی‌کند.

حمیدتی اظهار کرد: نیروهای ما برای تأمین امنیت مردم و نه مقابله با آنها در خیابان‌های سودان مستقر شدند و شورای نظامی با تظاهرات مسالمت آمیز مقابله نمی‌کند اما مخالف هر گونه اقدام خرابکارانه است.

معاون رئیس شورای نظامی سودان ضمن درخواست برای استفاده از این فرصت تغییر در سودان جهت محاکمه چهره‌های مفسد و مجرم گفت: شورای نظامی تلاش می‌کند یک دولت مدنی متشکل از چهره‌های مستقل و افراد شایسته تشکیل شود.

این مسئول شورای نظامی سودان در پایان تعهد داد به منظور ایجاد زندگی مناسب برای تمام گروه‌های سودانی و ایجاد شغل در بخش‌های دولتی، نظامی و مدنی تلاش کند.

همچنین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای یاد شده در دیداری با سردبیران رسانه‌های سودان جزئیات جدیدی را از دو کودتا علیه حاکمیت این کشور افشا کرد.

البرهان در این دیدار که در مقر وزارت دفاع سودان در شهر خارطوم برگزار شد، گفت: عامل کودتای اول یک گروه سیاسی و به صورت مشخص افسرانی در نیروهای مسلح سودان بودند که در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح خود بودند و عامل کودتای دوم نیز شش گروهک بودند که شناسایی و منهدم شدند، در این رابطه تعدادی از افسرانی که دست داشتند، بازداشت شده و جستجو برای بازداشت دیگر متهمان ادامه دارد.

رئیس شورای یاد شده برخی طرف‌ها را متهم کرد که همچنان علیه حاکمیت سودان اقداماتی را انجام می‌دهند.

شورای نظامی سودان در تاریخ ۱۲ ژوئن جاری از خنثی کردن دو کودتا در این کشور و بازداشت گروهی از افسرانی که در این کودتاها مشارکت داشتند خبر داده بود.

البرهان در ادامه به روند تحقیقات و بازجویی از رهبران و چهره‌های برجسته دولت سابق این کشور در زندان کوبر اشاره کرد و گفت: اکنون کار در دست دادستان کل است و گزارش‌های کیفری از برخی تخلفات مالی برنامه ریزی شده توسط شش نفر از آنها ارائه شده است.

البرهان در ادامه فاش کرد یکی از دلایل برکناری دادستان سابق تعلل وی در روند تحقیقات بود.

همچنین رئیس شورای یاد شده فاش کرد: صلاح عبدالله قوش، مدیر سابق دستگاه امنیت و اطلاعات سودان نقش مهم و محوری در برکناری عمر البشیر داشته و رایزنی‌هایی با گروه‌های آزادی و تغییر پیش از برکناری عمر البشیر داشت.

شورای نظامی از عبدالله قوش خواسته بود برای مقابله با هر گونه اتهام احتمالی در خانه خود بماند اما او بدون اطلاع این شورا از سودان خارج شد و اکنون مسؤولان شورای نظامی از این مسئله ناخرسند هستند.

همچنین جمعیت شاغلین سودان به عنوان مهمترین گروه مخالف در این کشور در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد، نیروهای وابسته به شورای نظامی با هدف ممانعت از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی به دفتر این جمعیت حمله کردند.

این جمعیت اعلام کرد: به شدت این رفتار سرکوب گرانه شورای نظامی را محکوم می‌کنیم و در همین جا این شورا را مسئول حفظ جان تمامی اعضای جمعیت شاغلین و روزنامه نگارانی می‌دانیم که در دفتر شورا حضور داشتند.

علاوه بر این، جمعیت یاد شده بر ادامه روند انقلاب و مشارکت در راهپیمایی‌های میلیونی امروز (یکشنبه) تاکید دارد و فعالیت‌هایش پاسخ جدی به این رفتارهای دیکتاتوری و وحشیانه است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.