به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» به «آزمون نهایی خرداد درس زبان انگلیسی»، اعتراض داشتند.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره سؤالات شنیداری آزمون زبان انگلیسی 3 پایه دوازدهم، اظهار کرد: این امتحان مطابق بند 33 دستورالعمل برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1398 برگزار شد.
وی ادامه داد: رؤسای حوزههای اجرا موظف بودند دقت کنند تا هر مورد از فایل صوتی مربوط به بخش شنیداری (listening) که شامل 6 پرسش و 3 متن شنیداری است، 3 بار تکرار شود و باید از طریق سیستمهای صوتی مناسب برای دانشآموزان پخش میشد و برای مواقع اضطرار برنامه مراقبان امتحانات را به گونهای تنظیم کنند که در روز امتحان زبان، از وجود دبیران زبان انگلیسی استفاده شود تا در صورت اختلال در سیستم صوتی مدرسه به دلیل قطعی برق یا نامناسب بودن سیستم صوتی و ... متن و سؤالات بخش شنیداری از سوی دبیر زبان متخصص حاضر در جلسه به همان شیوهای که در فایل صوتی تنظیم شده (سه بار تکرار متن و سؤالات) برای دانشآموزان قرائت کنند.
ساکی افزود: با در نظر گرفتن این دو شیوه به نظر نمیرسد مشکلی در اجرا وجود داشته باشد و با فرض اینکه در تعداد معدودی از حوزههای اجرا به غیر از این روشها، عمل شده باشد قابل تعمیم به سایر حوزهها که تعداد آنها 4273 حوزه اجراست، نیست.
وی گفت: براساس نتایج اوراقی که تاکنون تصحیح شده است عملکرد دانشآموزان در این درس نسبت به سالهای قبل نه تنها کاهشی را نشان نمیدهد بلکه رشد داشته است و اعتراض برخی از دبیران براساس اختلاف نظرهایی است که به این شیوه آموزش یعنی تأکید بر مهارتهای گوش کردن و سخن گفتن از بین مهارتهای چهارگانه (گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن) دارند که البته در آغاز هر تغییری مقاومت در برابر تغییر امری طبیعی است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره روشهای تألیف، تدریس و تأمین امکانات کمک آموزشی و شیوه ارزشیابی و حتی بارمبندی درس زبان انگلیسی دخالتی ندارد و سؤالات مربوط به این بخش را باید با دفتر تألیف و تدوین کتب درسی و مؤلف کتاب در میان گذاشت.
انتهای پیام/