پرونده انتخاب مدیرعامل تأمین اجتماعی روی میز فراموشی آقای وزیر

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس- حسن رضایی: پس از درگذشت سید تقی‌نوربخش مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در عصر روز 24 آبان سال 97 در صانحه تصادف، «انوشیروان محسنی بند‌پی» از سوی شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد که پس از گذشت حدود یک ماه در این سمت به عنوان استاندار تهران معرفی و در نهایت «محمد حسن زدا» معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با حکم وزیر سرپرست سازمان شد. 

سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور است. در حال حاضر با توجه به بدهی بیش از 100 هزار میلیارد تومانی که از دولت دارد با چالش‌های مالی و کمبود منابع مواجه شده است که انتخاب سرپرست برای این سازمان با 42 میلیون نفر بیمه شده بر مشکلات این سازمان افزوده است.

اکنون بیش از ۸ ماه از مهلت 6 ماهه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی براساس قانون برای انتصاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گذرد و همچنان این سازمان با سرپرست اداره می‌شود و حکم سرپرست نیز براساس بعضی از تفسیر‌ها فاقد اعتبار شده است.

براساس قانون تأمین اجتماعی انتخاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی باید در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی با حضور شرکای اجتماعی از جمله نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت صورت بگیرد که هم اکنون براساس اظهارات اعضای هیات امنا هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است. 

مداخلات دولتی‌ها در انتصاب مدیرعامل تأمین اجتماعی

اکبر شوکت، عضو هیات امنای تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس اظهار داشت:مهلت قانونی وزیر 2 ماه است که به پایان رسیده است و ماهم منتظر برگزاری جلسه هیات امنای تأمین اجتماعی در این خصوص هستیم.

شوکت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر حضور سرپرست با توجه به پایان مهلت، قانونی است گفت: سازمان بازرسی در تأمین اجتماعی حضور دارد و بستگی به تفسیر آن‌ها از قانون دارد که براساس دیدگاه ما وزیر 6 ماه مهلت دارد سرپرست انتخاب کند که به اتمام رسیده است.

وی گفت: جلسه هیات امنای تأمین اجتماعی به دلیل برگزاری برنامه‌های سازمان جهانی کار و حضور نمایندگان کارگری و دولت در سازمان جهانی کار برگزار نشده است که امیدواریم این جلسه هرچه زودتر برگزار شود و تعیین و تکلیف شود.

عضو هیات امنای تأمین اجتماعی درباره گزینه‌های تأمین اجتماعی گفت: هنوز گزینه‌ای به ما اعلام نشده است و تمامی گزینه‌های مطرح شده فعلا شایعه هستند.

شوکت گفت: متاسفانه بدنه دولت در انتصاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مداخلاتی دارند و افرادی را پیشنهاد می‌کنند که بعضا تخصص لازم را ندارند.

وزیر رفاه «تأمین اجتماعی» را از بلاتکلیفی درآورَد

بیات رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که سازمان تأمین اجتماعی باید از این بلاتکلیفی خارج شود و هرچه زودتر مدیرعامل جدید را معرفی کنند.

وی بیان داشت: در 6 ماهه اخیر باتوجه به اینکه سرپرست سازمان از بدنه بود و اطلاع کافی از شرایط ویژه تأمین اجتماعی داشت، اقدامات خوبی انجام شد.

بیات با اشاره به اینکه عملکرد زدا در چندماه گذشته در تأمین اجتماعی قابل دفاع است، گفت: در حوزه بازنشستگی و مستمری‌بگیران افزایش حقوق‌ها در حد مطلوب افزایش یافت و به موقع نیز پرداخت شد. در افزایش حقوق‌ها نیز نظر کانون بازنشستگی را دریافت کردند.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت‌: می‌توان گفت برای نخستین بار در دهه اخیر افزایش حقوق‌ها با حقوق اردیبهشت ماه اعمال شد و مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه با حقوق خرداد پرداخت می‌شود.

وزیر: مهلت هنوز هست

 علی‌رغم اظهارات اعضای هیات امنای تأمین اجتماعی مبنی بر تعلل دولت در انتخاب مدیرعامل سازمان و همینطور در نظر نگرفتن رای اعضای هیات امنا در این انتخاب، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه در آخرین اظهار نظر خود در این خصوص اعلام کرد که هنوز  مهلت ۶ ماهه حکم سرپرستی زدا در سازمان تأمین اجتماعی به پایان نرسیده و زمان باقی است اما مدیرعامل این سازمان باید با نظر هیئت امنا به تأیید مراجع ذیصلاح برسد و بعد از آن معرفی خواهیم کرد.

به گزارش فارس، به نظر می رسد  آقای وزیر هنوز نمی‌داند که  مهلت سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی به پایان رسیده است. بحران‌های زیادی پیش روی تأمین اجتماعی است و باید هر چه سریعتر مدیر عامل این سازمان مشخص شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.