درخواست روسیه از سوریه برای رایزنی با لبنان بر سر ترسیم منطقه دریایی

روسیه از سوریه خواست به منظور ترسیم منطقه مرزهای دریایی شمالی با لبنان رایزنی کند. مساحت این منطقه بین ۸۵۰ و ۹۰۰ کیلومتر مربع است.

به گزارش خبرآنی، یک منبع وزارتی لبنان به روزنامه الشرق الاوسط گفت: مسکو از دمشق خواسته است برای ترسیم منطقه دریایی با هدف سرمایه‌گذاری در این منطقه با بیروت رایزنی کند. مسکو هر دو کشور ذی‌ربط یعنی لبنان و سوریه را در جریان تمایل خود برای سرمایه گذاری قرار داده است.

اظهارات سابق الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان هم این رویکرد را تقویت می‌کند که گفته بود، روسیه می‌تواند در ترسیم مرزهای دریایی با سوریه نقش مثبتی داشته باشد.

مسکو و واشنگتن در زمینه حفاری گاز و نفت در منابع لبنان با یکدیگر رقابت دارند. بخشی از این منابع در منطقه اقتصادی دریای مدیترانه و بخش دوم در مرزهای شمال لبنان با سوریه قرار دارد.

منابعی به این روزنامه گفتند: واشنگتن به درخواست بیروت در خصوص عدم اکتفا به ایفای نقش تسهیل کننده پاسخ داده و تشویق شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز لبنان را هم هدف قرار داده است. قرار بود آمریکا به درخواست لبنان در ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان این کشور و اسرائیل میانجی‌گری کند.

یک منبع دیپلماتیک در بیروت نیز اعلام کرد: سوریه به درخواست روسیه پاسخ داده و یک پیام مکتوب در خصوص درخواست رسمی ترسیم منطقه مرزهای شمالی با لبنان به این کشور فرستاده است. به گفته این منبع، این پیام در خصوص ترسیم مرزهای دو بلوک شماره یک و دو است. وزارت خارجه لبنان هم درخواست سوریه را برای تصمیم گیری به کابینه ارجاع داده است و در صورت موافقت کابینه "کمیته مشترک لبنان و سوریه" متخصص در این زمینه بار دیگر فعالیتش را از سر می‌گیرد.

از سوی دیگر در محافل سیاسی سوالاتی پیرامون دلیل عدم بازگشت دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به بیروت مطرح شده است که مکلف به حل اختلافات میان لبنان و اسرائیل در خصوص ترسیم مرزهای دریایی و زمینی است. در این راستا، سفارت آمریکا در بیروت روز شنبه به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اطلاع داد که ساترفیلد طبق توافق انجام شده به بیروت باز نخواهد گشت و درخواست کرد نشست با رئیس پارلمان به زمان دیگری که در آینده مشخص می‌شود، موکول شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.