تعلل شهرداری در اصلاح ساختار/چه زمان تصمیمات جزیره‌ای پایان می یابد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس شهرداری تهران از ۹ معاونت(هماهنگی و امور مناطق، توسعه منابع انسانی،خدمات شهری و محیط زیست، حمل و نقل ترافیک،فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، مالی و اقتصاد شهری، حقوقی و امور شورا، برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراو امور اجتماعی و فرهنگی) تشکیل شده است.

هر کدام از این معاونت اهداف و برنامه های متعددی دارند اما برخی اقدامات معاونت ها موازی است و برخی تصمیمات به صورت جزیره ای گرفته می شود. شورای اسلامی شهر تهران در جهت چابک سازی شهرداری تهران تصمیم به  تغییر ساختار در بلدیه گرفت و خواستار کاهش معاونت‌ها از ۹ سطح کنونی به حداکثر ۶ سطح و  حذف پست قائم‌مقام، جانشین و مشاورو همچنین کاهش تعداد واحدها و سازمان‌های تابعه شد.

در دی ماه ۹۷ اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 10 رأی موافق و 9 رأی مخالف طرح کاهش و ادغام معاونت‌های شهرداری تهران را تصویب کردند.

مطالعات ۱۲ جلدی در سال ۹۰

ابراهیم امینی  نائب رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: در سال 1390 مرکز مطالعات شهرداری تهران در مورد اصلاح تشکیلات شهرداری مطالعاتی انجام داد , نتیجه آن در 12 جلد در این مرکز موجود است.

 

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در این مطالعات فرصت سه ساله ای پیش بینی شده تا اصلاح ساختار در شهرداری تهران محقق شود که متاسفانه تاکنون در این راستا اقدام جدی انجام نشده است.

وی تاکید کرد: اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران یک ضرورت است و باید انجام شود

تغییر ساختار در شهرداری تهران  کاهش هزینه ها را در پی دارد و همچنین از موازی کاری جلوگیری می‌شود اما مدیران شهری نظری متفاوت دارند.

ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در این باره گفت:  چالش‌هایی در این باره وجود دارد؛ اگر هدف کاهش هزینه است تغییر ساختار نمی تواند کاهش هزینه ها را به همراه داشته باشد بی تردید چابک سازی هم با کاهش معاونت‌ها اتفاق نمی افتد بلکه سیستم پیچده تر می شود.

به اعتقاد معاون جوان شهرداری تهران، اگر به دنبال توسعه پروژه ها وعملیات اجرایی هستیم با حذف این پستها همین میزان عملیات دچار مشکل می شود، در حقیقت تغییر ساختار کلان مدیریتی و مدیریت ارشد موجب زلزله در سیستم خواهد شد.


وی اضافه کرد: کاهش معاونت‌ها از 9 به 6 معاونت عدول به اجرا است و به لحاظ حقوقی با مشکل همراه است لذا خواهش می‌کنم با توجه به ابعاد فنی وحقوقی نسبت به این موضوع اقدام شود.

مدیریت شهری برنامه ریزی کرده است تا از طریق کاهش هزینه‌ها شرایط سخت اقتصادی را بگذراند و یکی از راه‌ها کاهش معاونت‌هاست.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها این است که ساختار عریض و طویل شهرداری و فرآیند‌هایی که باعث هدررفت منابع می‌شوند تغییر کند. بر این اساس چابک سازی و ادغام سازمان‌های غیرضرور و کاهش وابستگی آنها به بودجه شهرداری در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قرار دارد.

به گفته آروین، این موضوع یک اصل اساسی به شمار می‌آید که امیدوارم تا پایان خرداد 98 که قرار است شاخص‌های عملیاتی برنامه سوم ارائه شود، اهداف سنجش‌پذیر برای تحقق این هدف تعیین شده باشد و با تحقق آن، تا پایان دوره فعلی شهرداری از طریق کاهش هزینه، درآمد ایجاد کنیم.

 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری یک سازمان اجرایی است و نمی‌توان انتظار داشت اگر مصوب شد که سه سازمان یا معاونت حذف شود از فردا بتواند آن را عملیاتی کند. بنابراین قرار بر این شده که با رایزنی شهرداری ساختارهای غیرضروری شناسایی و طی فرجه سه ماهه همه مطالعات جمع بندی شوند تا یک کار پخته تحویل داده شود.

۵ ماه از تصویب لایحه طرح کاهش و ادغام معاونت‌های شهرداری تهران در شورا می گذرد و شهرداری تهران در این باره اقدامی نکرده و شورای شهر تذکراتی داده است. قرار بود تا پاپان سال ۹۷ برخی از معاونت های شهرداری تهران ادغام شود ولی این امر رخ نداد.

معاونت‌ها را ادغام می‌کنیم

پیروز حناچی شهردار تهران دراین باره گفته بود که تا پایان سال ۹۷  برنامه‌ای برای حذف  معاونت ها نداشتیم، اما در مهلتی که شورای شهر معین کرده، نسبت به حذف و ادغام معاونت‌ها اقدام می‌شود.

تاخیر در اجرای مصوبه شورا باعث اعتراض برخی از اعضای شورا  شد و معاون برنامه ریزی شهرداری تهران قول داده بود تا اوایل خرداد لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری را ارائه کند اما این امر رخ نداد.

سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این باره گفت: از سوی کارشناسان حوزه تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی، طرح اولیه‌ای تهیه شده که نسخه ای از آن به شهردار تهران ارایه شده و نسخه ای دیگر در اختیار کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم بعد از تصویب لایحه، با کم ترین تنش و مشکل بتوانیم قانون اصلاح ساختار سازمانی را اجرا کنیم البته زمانی که شورا طرح را مطرح کرد، بحث ما این بود که کار کارشناسی صورت بگیرد و مشخص شود کدام معاونت ادغام شود.

 

معاون شهردار تهران گفت: در چند ماه اخیر تلاش شده این کار براساس مستندات به شکل مستدل و متقنن انجام شود تا لایحه‌ای کارشناسی شده به شورای شهر ارسال شود.

به گفته اشرفی، دلیل تاخیر در تدوین لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری ، تدوین عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران بوده است.

حدود یک ماه پیش اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند که شهرداری لایحه را ارائه نکرده است. سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش هزینه‌های معاونت شهرداری شرکت‌های تابعه و ساماندهی مجدد مناطق شهرداری تهران» شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه (۱۲ دی ماه ۹۷) نسبت به ارسال اصلاح موارد مذکور جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند.

به گفته رسولی، علیرغم انقضای مهلت مقرر شد تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

اخیرا از سوی برخی مدیران شهری اعلام شده که  لایحه اصلاح "ساختار شهرداری تهران" بزودی از سوی در شورای شهر تهران بررسی می شود.

حسن رسولی نایب رئیس  کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت: قرار است لایحه به شورا ارائه شود و در خصوص جزئیات آن اطلاعی نداد.

بر اساس این گزارش، شورای شهر تهران از ۵ ماه مصوب کرده بود که شهرداری لایحه ای در خصوص ادغام معاونت ها ارائه کند ولی تاکنون شهرداری این امر را انجام نداده است. ادغام معاونت ها باعث چابک سازی شهرداری تهران می شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.