به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در زمینه تعیین تکلیف و توجه به وضعیت آموزش عالی کشور بحث آمایش به عنوان کلان و ساماندهی ذیل آمایش مد نظر قرار گرفته شده که ساماندهی را مقدم بر آمایش قرار دادهایم، زیرا قصد داریم وضعیت فعلی مراکز آموزشی به لحاظ نظارت، توسعه و ارتقاء کیفی واحدها و رفع کمبودها محوریت باشد.
غلامی ادامه داد: طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی از باب احصاء کلیه مراکز آموزش عالی کشور صورت گرفته و همچنین طرحی برای ارتقاء کیفی و تقویت و مأموریت گرا کردن دانشگاهها آماده شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در رابطه با طرح ساماندهی هیچ مجوزی به هیچ دانشگاه و مؤسسه غیردولتی داده نشده است، عنوان کرد: تقویت مراکز فنی و حرفهای جزء اولویتهای وزارتخانه است. دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفاً جهت افزایش حقوق بود که متوقف شده، اما باقی ماندهها در حال نظارت بیشتر و تقویت هستند.
وی ادامه داد: یک اصلاح اولیه در یکی از مواد آئین نامه ارتقاء ماده 3 که بخش تحقیقات را شامل میشود، انجام شد و به دانشگاهها اعلام کردهایم تا وزن مقالات ISI را کاهش و وزن طرحهای پژوهشی کاربردی که امکان انعقاد قرارداد با صنعت دارند، افزایش داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد ارتباط با صنعت در دو سال اخیر رویکرد خوبی شروع شده است، اما همچنان جای کار وجود دارد، گفت: با وزارتخانههای صمت، نفت، سازمان محیط زیست قراردادهای خوبی در دانشگاهها برای انجام پروژههای کلان و کارآموزی در صنعت بسته شد.
غلامی با تأکید بر اینکه فرصت مطالعاتی اعضاء هیأت علمی جوان در دوره پیمانی در صنعت اجباری است و جهت تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی حداقل 6 ماه تا یکسال در صنعت باید فرصت مطالعاتی بگذرانند، عنوان کرد: از پژوهشهای کاربردی حمایت مالی میشود و در بحث فارغالتحصیلان و کنترل تحصیلات تکمیلی ظرفیت را تا حد استاندارد کاهش دادهایم.
انتهای پیام/