اخبار سلامت|از نشانه‌های مشکلات ادراری در مردان و زنان تا تدوین فهرست داروهای سنتی مجاز

گروه سلامت خبرگزاری فارس: در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علائم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، می‌توانید مطالب آموزشی را هر روز در قالب «بسته سلامت» مشاهده کنید.

*بکارگیری جدید ترین شیوه‌های توانبخشی برای بیماران سکته‌ای و ام.اس در ایران 

رضا بهروزی، فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به  بکار‌گیری  روش‌های درمانی نوین در درمان بیماران مختلف، اظهار داشت: دستگاه «تایروموشن» که یک دستگاه توانبخشی برای درمان ضایعات دست و شانه است، خریداری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون ترکیه در بیمارستان‌های خود از این دستگاه برای درمان سکته‌های مغزی و ام .اس استفاده می‌کند و با توجه به اینکه در کشورمان چنین دستگاهی نبوده است از این فرصت استفاه خوبی می‌کند.

این فیزیو تراپیست با بیان اینکه اکنون مدت ۴ ماه است از این دستگاه استفاده می‌کنیم، افزود: دستگاه رباتیکی برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب با عنوان «گام بردار» توسط دانشگاه صنعتی شریف ابداع شده  که در درمان بیماران نخاعی و ام. اس کاربرد دارد.

بهروزی بیان داشت: اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که تمام تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا برای درمان ضایعات نخانی و سکته‌های مغزی و ام .اس را در اختیار داریم.

مهری مهرداد، متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: وقتی ادرار در کلیه‌ها تشکیل می‌شود از طریق حالب‌ها به مثانه می‌آید و بعد از طریق مجرای ادرار با فیزیولوژی ادرار کردن دفع می‌شود.

وی ادامه داد: فیزیولوژی ادرار کردن به این شکل است که وقتی مثانه حدود ۱۵۰ سی سی پرمی‌شود گیرنده‌های کششی که در مثانه وجود دارد این پیام را از طریق ستون فقرات و عصب‌ها به مغز می‌دهد و فرد ادرار خود را دفع  می‌کند.

این متخصص مجاری ادرار و کلیه افزود: در افرادی که مشکل مثانه و بی اختیاری ادراری دارند این فیزویولوژی این طور نیست   و مشکلات ادراری و مثانه را در تمام سنین داریم.

مهرداد درباره  نشانه‌های مشکلات ادراری و مثانه، گفت: مشکلات ادراری و مثانه به شکل تکرر ادرار، شب ادراری، بی اختیاری و عفونت‌های ادراری است.

وی بیان داشت: بی اختیاری و مشکلات ادراری در کودکان به شکل شب ادراری یا تکرر ادرار در روز دیده می‌شود و در آقایان و خانم‌ها نیز وجود دارد.

این متخصص مجاری ادرار و کلیه متذکر شد:در خانم ها بی  اختیاری ادرار شایع تر است؛ این به خاطر مجاورت مثانه در کنار رحم است و  این در دوران بارداری،  زایمان و یائسگی در خانمها اتفاق می افتد؛ چون رحم در مجاورت مثانه قرار دارد و مثانه هم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

*پروستات از 35 سالگی به بعد بزرگ می‌شود

مهرداد با بیان اینکه در مردان مشکلات ادراری ارتباط زیادی با پروستات دارد، خاطر نشان کرد:همه مردان پروستات دارند و در مردان از ۳۵ سالگی به بعد دچار بزرگی پروستات می‌شود و حدود  سنین ۵۵ تا ۶۵ سالگی این علامت دار  می‌شود.

وی اضافه کرد: در این حالت ادرار کامل دفع نمی‌شود یا قطره قطره آمده و شروع ادرار با تأخیر است؛ضمن اینکه فرد  شب ‌ها مجبور است چند بار برای دفع ادرار بیدار شود و این علامت بزرگی پروستات است.

ایرج حریرچی،  معاون کل وزارت بهداشت به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به اینکه، دومین روز این هفته به نام «مطالبه گری مردم برای جامعه عاری از دخانیات» نامگذاری شده است، گفت: مهمترین اقدامات وزارت بهداشت جهت کاهش مصرف مواد دخانی در کشور شامل دو دسته است؛ اول، آگاه سازی مردم برای کاهش تقاضا و دوم کاهش دسترسی به دخانیات است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای کاهش تقاضای سیگار در کل دنیا روند رو به رشدی داشتیم، اما در خاورمیانه هنوز پیش بینی ما این است که تا سال 2025 مصرف قلیان افزایش پیدا کند، افزود: در حال حاضر، حدود 9.36 مصرف کننده روزانه سیگار داریم که 18.69 را مردان و 0.81 درصد را زنان تشکیل می دهند که اگر مصرف قلیان، پیپ و چپق را به آنها اضافه کنیم حدود  ۱۸ درصد مردان و  ۱۴ درصد زنان مصرف کننده داریم. 

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف گیری کردیم تا سال 1404 حدود 30 درصد شیوع مصرف دخانیات را در کشور کاهش دهیم؛ چراکه 8 میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی فعلی علاوه بر اینکه به سلامت خودشان لطمه می‌زنند به اقتصاد ملی و و دیگران هم آسیب می‌رسانند.

 *افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار، راه کاهش دسترسی به آن

حریرچی گفت: مهمترین راه برای کاهش دسترسی به دخانیات بنا بر تجربه صد کشور دنیا، افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار است؛ چراکه ثابت شده نمی‌توان از تولید دخانیات و یا قاچاق آن جلوگیری کرد؛ پس باید با افزایش مالیات بر خرده فروشی آن، میزان دسترسی را کاهش دهیم چون سیگار در کشور ما نسبت به کل دنیا ارزان ترین قیمت را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر خرده فروشی سیگار طبق بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت در کمترین میزان است که حتی نسبت به کشورهای ترکیه و عراق که در منطقه هستند نیز در وضعیت پایین تری قرار دارد.  

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: باید مبادی ورودی را کنترل کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم و با افزایش مالیات بر آن بخشی که به صورت قانونی وارد چرخه مصرف می‌شوند، دسترسی مردم را کاهش دهیم. 

*سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف مصرف دخانیات می‌شود

حریرچی در خصوص اقتصاد مصرف دخانیات در ایران، گفت: در کشور با فرض 55 میلیارد نخ مصرف، سالانه به طور متوسط   10هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال دخانیات دود می‌شود. همچنین سالانه  بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات می شود و سایر هزینه‌های اقتصادی ناشی از مصرف دخانیات بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان برای کشور است؛ به عبارتی دیگر در مجموع 100 هزار میلیارد تومان از منابع کشور بر اثر مصرف دخانیات دود می‌شود.

*تدوین فهرست داروهای سنتی و گیاهی در مراحل نهایی

 

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از تدوین فهرست داروهای سنتی و گیاهی تا پایان تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: با تدوین این فهرست، فرآورده های طبیعی و سنتی مورد تایید سازمان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

مهناز خانوی،مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شورای تدوین داروهای گیاهی، در حال تدوین فهرست داروهای سنتی و گیاهی هستند، عنوان کرد: ۸۰ درصد از مراحل تدوین فهرست داروهای سنتی انجام شده و تا پایان تیر ماه فهرست مصوب اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی تدوین فهرست داروهای گیاهی عنوان کرد: فهرست داروهای گیاهی نیز تا اواخر تیرماه قابل انتشار خواهد بود.
 

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه انتشار فهرست داروهای سنتی و گیاهی عملا باعث مرتب شدن سازو کارها در این حوزه می‌شود، گفت: تمامی داروهای طبیعی و سنتی که مجوز تولید در ایران را داشته و یا مجوز واردات دارند، در این فهرست وارد می شوند و اگر قرار باشد دارویی خارج از این فهرست تولید یا وارد شود باید ابتدا در این شورا بررسی شود؛ در صورتی که فرآورده‌ای در این فهرست موجود باشد شورا اجازه تولید فرآورده مشابه را صادر نخواهد کرد.

خانوی با بیان اینکه در حال حاضر، فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی هر سه ماه یکبار به روز می‌شود، عنوان کرد: فهرست فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل های تغذیه‌ای و شیرخشک‌های رژیمی در سایت سازمان قابل رویت است و با تدوین فهرست جدید، محصولات و فرآورده‌ها به صورت رسمی در قالب یک آئین نامه عمومی به همراه تاریخچه و مستندات اصلی، در دسترس قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.