فارس من| این محصلان از کاه کوه می‌سازند؟ یا آب خوش از گلویشان پایین نمی‌رود؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: نظام تعلیم و تربیت کارا در هر کشوری نیاز به نیروی انسانی فرهیخته، امکانات مناسب و مدیرانی دلسوز دارد؛ به عبارتی ارزش و تأثیر نظام تعلیم و تربیتی چندین سال پس از تحصیل دانش‌آموزان و زمانی که این نسل وارد جامعه می‌شوند، خود را نشان خواهد داد؛ از رفتار معلمان گرفته تا مسؤولان آموزشی، جملگی در شکل‌دهی شخصیت آینده‌سازان این کشور تأثیرگذارند و بزرگ‌ترها باید به عنوان الگو در رفتار خود مقابل نسل نوجوان و جوان احساس مسؤولیت داشته باشند.

چندی پیش تعدادی از اولیای دانش‌آموزان  یک هنرستان در سامانه «فارس من» که با هدف رسیدگی به مشکلات مردمی راه‌اندازی شده است، مواردی را  ثبت و اعلام کردند، تخلفاتی در هنرستان آزادی فلسطین در حال رخ دادن است و عنوان کردند به دنبال همین تخلفات مواردی را به مسؤولان ارشد آموزش و پرورش اعلام کرده‌‌‌اند.

اولیایی که در سامانه «فارس من» مشکلات مدرسه فرزند خود را ثبت کردند، اعلام داشتند که چندی پیش هم یک نسخه از تخلفاتی که در مدرسه آزادی فلسطین رخ داده را به مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و نسخه دیگر را برای وزیر سابق آموزش و پرورش ارسال کرده‌ و منتظر جواب هستند ولی تاکنون جوابی نگرفته‌اند.

در متن تهیه شده به موارد متعددی اشاره شده است که برخی از آنها شامل:

۱- تنظیم سند غیرواقعی و دریافت فاکتور صوری از افراد مختلف و ثبت در تراز مالی.

۲ـ تنظیم فاکتور غیرواقعی که هیچ‌کدام اصالت صادر کننده ندارد.

۳- خرید یکبار اقلام و تنظیم سند چندباره با تاریخ‌های مختلف و برداشت از حساب مدرسه.

۴- دخل و تصرف در ساعات حق‌التدریس و فوق برنامه و همچنین تنظیم چندین برنامه صوری و دریافت بیش از ۴۰ درصد مبلغ کل لیست‌های تنظیمی به حساب شخصی.

۵- در بخشی از خریدهای معمول هنرستان مقدار فاکتور بیش از مقدار تحویلی اجناس است.

۶- وجود چند ده میلیارد تومان ابزار، دستگاه‌ها و تجهیزاتی است که در دفتر اموال ثبت نشده است.

۷- دریافت شهریه‌های غیرقانونی که برخی از دوستان به مسؤولین مختلف هم گزارش دادند ولی فایده‌ای نداشت.

۸- وجود چند دستگاه کارتخوان در مدرسه.

۹- فعال بودن بوفه و ناهارخوری غیربهداشتی.

در تاریخ ۱۳خرداد با مشاهده موارد ذکر شده در گزارش «فارس من» با قدرت‌اله گراوند رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران، گفت‌وگو کردیم، که اظهار کرد: بررسی‌ها درباره هنرستان آزادی فلسطین انجام شده ولی اکنون ما نمی‌توانیم موضوع را به شما اطلاع دهیم و پرونده در حال ارسال به هیأت تخلفات اداری است. 

گراوند در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طی روزهای گذشته از جانب اولیای دانش‌آموزان نامه‌ای از تخلفات اداری صورت گرفته به وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است، چه برخوردی کرده‌اید، گفت: این نامه روز گذشته به دست ما رسید و موردی بیش از آنچه که طبق بررسی‌ها در جریان آن قرار گرفتیم، وجود نداشت؛ ما از همه تخلفات صورت گرفته مطلع هستیم و در نهایت هیأت رسیدگی کننده به تخلفات تصمیم‌‌گیرنده است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اولیای دانش‌آموزان از فروردین ما را در جریان موارد به وقوع پیوسته قرار دادند و ما نیز بر همین اساس به مدرسه آزادی فلسطین مراجعه کردیم؛ آنچه به ما ارتباط پیدا می‌کرد انجام شده و از این مرحله به بعد از حیطه اختیارات ما برای رسیدگی خارج است.

اعلام این موارد که قبلا نیز به اطلاع مسؤولان آموزش و پرورش نیز رسیده بود، در کنار درخواستی که اولیای دانش‌آموزان مدرسه داشتند، ما را کنجکاو کرد تا در آخرین روزهای سال تحصیلی برای بررسی موضوعی که دانش‌آموزان در جریان آن تخلفات بودند، به تحقیق و گزارش میدانی بپردازیم.

 

بر همین اساس تصمیم گرفتیم صبح ۱۳ خرداد به سمت هنرستان آزادی فلسطین برویم، هرچند وارد مدرسه نشدیم و تصمیم چنین کاری را نیز نداشتیم ولی در پیاده‌راه کنار مدرسه با ممانعت برخی افراد از داخل مدرسه روبه‌رو شدیم. در این میان دانش‌آموزان در فرصتی که مقابل مدرسه حضور داشتیم به سمت ما آمده و بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای از برخی مسؤولان مدرسه خود که اندکی آن طرف‌تر ایستاده بودند، به شدت گلایه و عمده مسائلی که اولیا ثبت کرده بودند را به همراه جزئیات برای ما بازگو کردند.

ظهر همان روزی که برای تهیه گزارش مراجعه کردیم، برای واکاوی موضوع با علی‌اصغر مهدوی مدیر هنرستان آزادی فلسطین تماس گرفتیم و خواستیم درباره وضعیت بوجود آمده در مدرسه و همچنین گلایه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها توضیح دهد که گفت: در این مدرسه تخلفی صورت نگرفته است زیرا مسؤولان و بازرسان امر بارها به مدرسه مراجعه کرده و بررسی داشته‌اند؛ مقام‌های مافوق در جریان موارد مربوط به این مدرسه هستند و بنده نمی‌دانم اکنون چه چیزی را اثبات کنم یا انکار.

مدیر مدرسه آزادی فلسطین در پاسخ به اینکه از بخش ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات در مورد وضعیت مدرسه استعلام گرفته شده است، نظر شما چیست، گفت: شما اعلام می‌کنید مسؤولان و بازرسان ارزیابی عملکرد موارد مربوط به پرونده‌ای که ایجاد شده را بررسی کردند که در این صورت نیازی به تأیید یا تکذیب بنده وجود ندارد و رأی نهایی را در بخش ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش اعلام می‌کنند.

مهدوی افزود: ولی اگر کسی اعتراضی داشته باشد، باید از مجاری قانون اعتراض خود را اعلام کند و اگر نظر شاکی به حق بود، گردن متشاکی را قطع کنید؛ تجمعی که مقابل مدرسه به وقوع پیوسته به دلیل حساسیتی است که برای همکاران بنده در مدرسه ایجاد کردند.

سپس تماسی دوباره با گراوند رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران گرفته شد؛ وی گفت: هر چند ما یک پرونده را تکمیل کرده‌ایم و به هیأت رسیدگی به تخلفات ارجاع داده‌ایم، اما پرونده همچنان در حال بررسی است؛ همچنان اگر مستنداتی باشد در خدمت اولیای گرامی هستیم و می‌توانند این اسناد قانونی خود را ارائه دهند و ما نیز پیگیری کنیم.

گراوند توضیح داد: ما وظیفه بازرسی و بررسی صحت گزارش‌‌ها را برعهده داشتیم و آنچه بازرسین ما به آن دست یافتند را به صورت مستند به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری تحویل داده‌ایم.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه پرونده در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مفتوح است گفت: ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم و حس می‌کنم کار این پرونده تمام شده ولی اگر مورد جدیدی در زمینه مدرسه آزادی فلسطین باشد، پذیرای اولیا خواهیم بود.

به گزارش فارس، در این روزها که وزارت آموزش و پرورش با سرپرست اداره می‌شود باید سید جواد حسینی تا چه حد می‌تواند مشکلات و مسائل مدارس به ویژه وضعیت هنرستان آزادی فلسطین را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.