کوچکی‌نژاد: خرید خدمات آموزشی در مرکز پایتخت اجرا می‌شود!

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش دستگاهی مهم در همه کشورهاست و نگاه ویژ‌ه‌ای به آن می‌شود.

وی با اشاره به اولویت‌های آموزش و پرورش و انتظارات از این دستگاه، افزود: در قانون اساسی، در سند تحول بنیادین، سیاست‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب، سند برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی صراحتاً تکلیف آموزش و پرورش و توقع مردم از این دستگاه مشخص شده است و این اسناد حاصل تفکر نخبگان است.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مشکلات ما طمع احزاب و گروه‌های سیاسی و طمع دولت جهت تحقق برخی خواسته‌های زودگذر و کوتاه مدت از محل آموزش و پرورش است، گفت: چه این دولت که چهارمین وزیرش را تجربه می‌کنیم و هر دوسال، یک وزیر آمده است که فاجعه است و چه در دوره قبل هم که در هشت سال چهار وزیر داشتیم این موضوع مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس حدود ۶ ماه دیگر برگزار می‌شود، ادامه داد: فرهنگیان صاحب نفوذ هستند و مورد طمع و گرایش احزاب سیاسی قرار دارند و دولت باید تلاش کند آموزش و پرورش را در جهت خواسته‌ها و مطالبات به‌حق موجود و اسناد بالادستی حرکت دهد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا نگا‌ه‌ها به معلمان و آموزش و پرورش تغییر نکند اوضاع بهبود نمی یابد، اظهار کرد: رئیس جمهور یک مرتبه می‌گفت آموزش و پرورش سنگین است و باید واگذار کنیم، این نگاه انحرافی به تبصره 21 لایحه بودجه 98 منجر شد که مجلس آن را حذف کرد.

وی اضافه کرد: سال 97، معافیت مدارس از پرداخت بهای آب و برق و گاز را مصوب کردیم؛ آیا دولت آن را کامل اجرا کرد؟؛ یک قید «تا 100 میلیارد تومان» جلوی آن گذاشت؛ باید الگوی مصرف تا ماه دوم تعریف می‌شد که تا کنون انجام نشده است.

کوچکی‌نژاد گفت: چندسال پیش پیشنهاد کردیم یک درصد هزینه شرکت‌ها کسر و به آموزش و پرورش داده شود اما امسال ردیفی که حق آموزش و پرورش بود و 7000 میلیارد تومان می‌شد را به ردیف های دیگر دادند.

وی با اشاره به قانون تنظیمات مقررات مالی دولت و تخصیص مالیات نهادها به آموزش و پرورش، گفت: بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و بر این اساس از این قانون چقدر مالیات در می آید؟ قوانین روشن است؛ 5 درصد عوارض شهرداری‌ها باید طبق قانون شوراهای آموزش و پرورش به آموزش و پرورش تخصیص یابد اما آن هم اجرا نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امروز در وسط شهر تهران خرید خدمات آموزشی انجام می‌شود که خلاف قانون است، ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در دولت باید یک سر و گردن از دیگر وزرا بالاتر باشد و وزرای دیگر از او حساب ببرند؛ در آموزش و پرورش در انتخاب وزرا هم در مجلس و هم دولت بسیار اشتباه می‌کنیم؛ وزیر مقتدر و از جنس فرهنگیان و با فرهنگیان باید بیاید و اگر همین قوانین‌ را که گفتیم را اجرایی کند، چندین هزار میلیارد عایدی برای آموزش و پرورش به همراه دارد.

وی با بیان اینکه شب عید امسال سازمان برنامه و بودجه قول 1800 میلیارد تومان برای مطالبات داد اما 300 میلیارد تومان دادند، گفت: اخیرا سخنگوی دولت اعلام کرد که دو ماه دیگر رتبه بندی را اجرا می‌کنند؛ از آن سو گفتند علت استعفای آقای بطحایی شرکت در انتخابات است، واقعیات را به مردم بگوییم؛ واقعیت این نیست.

کوچکی‌نژاد اضافه کرد: وقتی سخنگوی دولت می‌گوید طی دوماه رتبه بندی را اجرا می‌کنیم، حتما ماده 63 قانون را نخوانده است که در آن آمده، دولت موظف است لایحه رتبه‌بندی را به مجلس بدهد که قانون شود؛ سخنگوی دولت نمی‌داند که این فرایند حداقل یک سال طول می‌کشد پس این نگاه، شعاری است.

وی با تأکید بر اینکه تا نگاه‌ها درست نشود همچنان با شعار، فرهنگیان قانع نمی‌شوند و معترضند که چرا وعده دروغ داده می‌شود، بیان کرد: قانونگذار راهکار مشخص کرده و راهکار عملیاتی، اجرای قوانین است؛ دستگاه‌های مربوط از جمله قوه قضائیه باید کمک کنند آن نهادهایی که نسبت به پرداخت حقوق قانونی آموزش و پرورش از قانون تخطی می‌کنند، جوابگو باشند.

نایب رئیس‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: وزارت ارتباطات موظف بوده در دو سال اول برنامه توسعه، مدارس را هوشمند کند؛ از آنها سوال کردیم چرا اجرا نمی‌شود که گفتند آموزش و پرورش از ما درخواست نکرده است.

وی با اشاره به تفاوت دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر، گفت: برخی دستگاه‌ها نفوذ دارند؛ فردی 800 میلیارد پاداش بازنشستگی گرفته و دوباره در دستگاه مشغول شده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.