رسانه‌های هنگ کنگ از تعلیق لایحه مناقشه برانگیز استرداد مظنونان به چین خبر دادند

رسانه‌های هنگ کنگ گزارش کردند، دولت این منطقه امروز (شنبه) اقدام به معلق کردن لایحه مربوط به قانون استرداد مظنونان برای محاکمه به چین که موجب راه افتادن اعتراضاتی گسترده و بعضا خشونت‌آمیز شد، می‌کند.

به‌ گزارش ‌خبرآنی، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، این رسانه‌ها گزارش کردند، "کاری لام"، رهبر هنگ کنگ قرار است اواخر امروز (شنبه) در کنفرانسی خبری با خبرنگاران این خبر را اعلام و در این زمینه صحبت کند.

روز جمعه‌ نشانه‌هایی از کاهش حمایت از تصویب این لایحه استرداد در میان مقامات هنگ کنگی ظاهر شد و چندین تن از سیاستمداران متمایل به پکن و یک مشاور ارشد کاری لام توصیه کردند، بحث درباره این لایحه فعلا متوقف و کنار گذاشته شود.

این لایحه استرداد که ساکنان هنگ کنگ و همچنین اتباع خارجی و چینی ساکن در این دولتشهر یا سفر کننده به آنجا را شامل می‌شود موجب اظهار نگرانی بسیاری از فعالان حامی دموکراسی در هنگ کنگ از بابت تهدید شدن حاکمیت قانون در این منطقه شده است. 

سازمان‌دهندگان اعتراضات اخیر اعلام کردند نزدیک به یک میلیون نفر روز یکشنبه‌ گذشته به منظور تظاهرات علیه مطرح شدن این لایحه به خیابان‌های هنگ کنگ ریختند.

در پی راه افتادن این اعتراضات، نیروهای پلیس هنگ کنگ با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی با آنها برخورد کردند و این دولتشهر دستخوش اغتشاشی شد که فشارها را بر کاری لام افزایش داد.

معترضان هنگ کنگی از برنامه‌ریزی خود برای برپایی تظاهراتی دیگر در فردا (یکشنبه‌) خبر داده‌اند.

چند رسانه هنگ کنگی شامل "آی‌کیبل"، "ساوث چاینا مورنینگ پست" و "سینگ تائو" همگی گزارش کردند، این لایحه قرار است امروز معلق شود. همچنین شبکه‌های تلویزیونی TVB و آی‌کیبل گزارش کردند که کاری لام بعد از ظهر امروز کنفرانسی خبری برگزار می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دفتر کاری لام به تماس‌های برقرار شده با آن پاسخ نداده است و او از روز چهارشنبه تاکنون در مقابل انظار عمومی ظاهر نشده و یا اظهار نظری نکرده است.

رسانه‌های هنگ کنگی همچنین گزارش کردند کاری لام قصد دارد امروز با قانونگذاران حامی پکن نیز به منظور توضیح دادن درباره بیانیه‌ای که قرار است دولتش اعلام کند، دیدار کند.

تا چند روز پیش تصویب این لایحه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید و کاری لام هیچگونه اعتراضی را در رابطه با این لایحه تحمل نمی‌کرد و وعده تصویب آن را تا پیش از ماه ژوئیه داده بود. با این حال مایکل تین، یک نماینده پارلمان هنگ کنگ که از اعضای پارلمان ملی چین نیز هست، اعلام کرده است که لغو کامل این لایحه بعید است.

او به رویترز گفت‌: دولت مرکزی از اصلاح آن حمایت می‌کند، بنابراین من فکر می‌کنم که لغو این لایحه این پیام سیاسی را می‌دهد که کار دولت مرکزی اشتباه بوده است و چنین اتفاقی در مدل فعلی هنگ کنگ یعنی "یک کشور، دو نظام" رخ نمی‌دهد.

او خودش عضو اردوی حامی پکن در هنگ کنگ است و از معلق کردن این لایحه بدون تعیین چارچوب زمانی برای آن حمایت کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.