شناسایی و ارتباط با ۶۰۰ کودک کار در پویش آفتابگردون

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، شیرین کام در نشست آفتابگردون به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان که با حضور مسؤولان این حوزه برگزار شد با تشریح چگونگی شکل‌گیری این پویش از پاییز ۹۶ و آغاز فعالیت آن در سه نقطه تجریش قیطریه و انقلاب، وجه تمایز این حرکت را از سایر فعالیت های موجود در حوزه کودکان کار انحصاری و اختصاصی بودن فعالیت آفتابگردون دانست و گفت: تنها در زمینه کودکان کار و خیابان و همچنین ارتباط مستقیم با کودکان در سر چهارراه و محل کار آنها و نحوه برقراری این ارتباط و فضای امنی که بین اعضا و کودکان ایجاد می‌شود فعالیت می کنیم.

وی با برشمردن رویکردهای اصلی پویش آفتابگردون؛ بالا بردن سطح سلامت روانی کودکان در جهت افزایش تاب آوری، کاهش خشم و آشتی آنها با جامعه، ایجاد احساس امنیت در کودکان ، بالا بردن آگاهی شهروندان نسبت به کودکان کار، ایجاد اعتماد و تعامل سازنده با خانواده‌های این کودکان را از مهمترین رویکردهای این حرکت مردمی عنوان کرد که از طریق برنامه های مختلف با کمک تیم های تخصصی روانشناسان و مددکاران انجام می‌شود.

شیرین‌کام از برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی توسط روانشناسان با هدف ارتقاء کیفیت ارتباط با کودکان و تاثیر مثبت روانشناختی و بالا بردن عزت نفس آنها،خدمات آموزشی برای کودکان کار در سنین و زمینه های مختلف، فراهم کردن خدمات پزشکی دندانپزشکی مشاوره روانشناسی برای کودکان را از جمله این برنامه‌ها دانست.

مسؤول پروژه آفتابگردون در ادامه درباره چشم انداز و اهداف این حرکت افزود: اهداف آفتابگردون با رویکرد های یک، سه و پنج ساله مشخص شده است که فعالیت‌های انجام شده در این راستا شامل ایجاد تیم تحقیق و توسعه و همچنین گردآوری اطلاعات جامع درباره کودکان کار،گسترش فعالیت‌های پروژه به سایر شهرهای ایران طی سه سال آینده،توسعه ارتباط با ارگان‌ها دستگاههای مربوطه برای ایجاد فرصت‌های حمایتی بیشتر از کودکان است.

وی گفت: بالا بردن سطح توانمندی کودکان جهت ساختن هویت اجتماعی و ورود آنها به بازار کار و جامعه نیز از دیگر اهداف ما است.

شیرین‌کام با اعلام شناسایی و ارتباط با ۶۰۰ کودک کار گفت: این حرکت تغییر رفتار ملموس کودکان و بالا رفتن کیفیت تعاملی آنها در سطح جامعه است.

وی با اشاره به تفاوت رفتاری و شکل ارتباطی کودکانی که در این مدت با آفتابگردون در تعامل بودند افزود: به دلیل کیفی بودن نوع فعالیت های این مجموعه ایجاد تغییرات پایدار و سازنده زمانبر بوده و نیازمند برنامه بلندمدت است.

همچنین زینب هوشنگی مسؤول روابط عمومی این پویش درباره برنامه‌های آن جهت معرفی و گسترش فعالیت‌های این حرکت در جامعه ارائه کرد که از جمله به حضور مسؤولین پروژه در شبکه های صداوسیما،برگزاری جشن یک سالگی و دو جشن به مناسبت ماه مبارک رمضان با حضور داوطلبان علاقه مندان و کودکان کار اشاره کرد.

وی یکی از برنامه های در حال انجام آفتاب گردون را پروژه «گلنما» عنوان کرد که با هدف جمع آوری اطلاعات دقیق میدانی از محل های حضور کودکان کار و به دست آوردن فراوانی حضور آن‌ها در هر محل در حال انجام است که شهروندان از طریق سایت آفتابگردون می‌توانند موقعیت و تعداد کودکان کاری را که در سطح خیابان‌های شهر مشاهده می‌کنند از طریق این برنامه گزارش بدهند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.