با حکم دادگاه آمریکایی؛ زندانی یمنی تا زمان نامعلوم در گوانتانامو می‌ماند

دادگاه عالی آمریکا حکم تمدید زندان یک یمنی که ۱۷ سال است بدون تفهیم اتهام در گوآنتانامو زندانی است را تایید کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دادگاه آمریکایی درخواست ارائه شده از سوی معاذ حمزة العلوی، شهروند یمنی که در دسامبر ۲۰۰۱ در مرز افغانستان – پاکستان بازداشت و ژانویه به گوآنتانامو منتقل شد، را رد کرد.

این شهروند یمنی متولد ۱۹۷۷ مظنون است که محافظ اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بوده؛ اتهامی که وی آن را رد می‌کند. آمریکا این یمنی را یک "مبارز دشمن" دانسته که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد این فرد را در زمان درگیری‌ها تحت بازداشت داشته باشد.

وکلای این شهروند یمنی بازداشتی در گوآنتانامو گفته‌اند که برخلاف درگیری‌های گذشته، جنگ در افغانستان و علیه القاعده به دلیل بازه نامحدودی که دارد، خطر بازداشت مادام‌العمری را برای این فرد به دنبال دارد.

ادله وکلای این شهروند یمنی دادگاه را متقاعد نکرد چون به دادگاه دلیلی برای رد این پرونده نداد.

قاضی استفن بریر، مخالفت خود را به این تصمیم گرفته شده از سوی همکارانش نوشت و ابراز تأسف کرد.

وی نوشت: دادگاه تجدیدنظر به نفع دولت رأی داد که این فرد یمنی می‌بایست تا مادامی که اقدامات و درگیری‌های خصمانه ادامه دارند، در حبس بماند. دولت هیچ پایانی برای این درگیری‌ها در نظر ندارد.

این قاضی ادامه داد: در نتیجه این دیدگاه، این فرد بر اساس موقعیتش به عنوان یک مبارز دشمن که مربوط به گذشته می‌شود و حتی با در نظر گرفتن این مساله که درگیری‌های امروز شاید متفاوت از آن چیزی باشد که کنگره آمریکا آن را درباره استفاده از زور مد نظر دارد، باید مابقی عمرش را در بازداشت به سر ببرد.

زندان گوآنتانامو در سال ۲۰۰۱ و در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در جنوب شرق کوبا و برای حبس و بازداشت شبه نظامیان القاعده و طالبان باز شد.

از ۷۸۰ زندانی که در آنجا حبس بودند، تنها ۴۰ نفر باقی مانده‌اند. هیچ زندانی جدیدی از ۲۰۰۸ به آنجا منتقل نشده است اگرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حکمی به تاریخ ژانویه ۲۰۱۸، دستور داد تا این زندان همچنان باز بماند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.