درخواست‌ها برای برکناری وزیر خارجه لبنان به دنبال انتشار یک توییت

انتشار توییتی از وزیر خارجه لبنان در حمایت از کارگران کشورش در مقابل کشورهای دیگر، انتقادهای زیادی را به همراه داشته و برخی اظهارات وی را نژادپرستانه توصیف کرده و خواستار برکناری او شدند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه اسکای نیوز، اظهارات جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که نژادپرستانه خوانده شده، طی چند ساعت گذشته بحث و جدل بی‌سابقه‌ای را در بین افکار عمومی لبنان و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و این بحث و جدل تا جایی پیش رفته است که برخی خواستار برکنار کردن وی از سمتش شده‌اند.

طبق این گزارش، باسیل اخیرا اظهاراتی را مطرح کرده که این اظهارات توهین به آوارگان سوری و کارگران خارجی در لبنان قلمداد شده است. وزیر خارجه لبنان یک ویدیو را در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد که در آن ده‌ها جوان وابسته به جریان آزاد ملی این کشور در مقابل چند مغازه سوری تحصن کرده‌اند و باسیل در زیر این کلیپ نوشته است: "لبنان را دوست داری پس لبنانی را استخدام کن".

این توییت باسیل واکنش‌های منفی به همراه داشته است و برخی سیاست جبران باسیل را نژادپرستانه، غیرانسانی، تندروی علیه آوارگان توصیف کرده‌اند که به آنها ضرر رسانده و آنها را در معرض خطرات مختلف قرار می‌دهد.

برخی دیگر نیز سیاست جریان آزاد ملی لبنان را به جریان راست افراطی در اروپا و دیگر مناطق جهان تشبیه کردند.

این اتفاق همزمان با حادثه آتش سوزی اردوگاه آوارگان در شهرک "دیر الأحمر" در شرق لبنان و تهدید مقامات امنیتی به ویران کردن واحدهای مسکونی سوری‌ها در عرسال همراه بوده که این موضوع تنش میان دو جامعه پناهجویان و میزبان را تشدید کرده است.

در همین راستا، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در توییتی نوشت: اخبار دیر الأحمر درباره اخراج سوری‌ها را شنیدیم و هم اکنون و بار دیگر اخبار عرسال و تخریب چادرها و خانه‌ها را می‌شنویم و پیشتر نیز یک وزیر برجسته ایده‌های نژادپرستانه‌ای را علیه فلسطینی‌ها و سوری‌ها مطرح کرده بود.

وی ادامه داد؟ چه کسی در این کشور حاکم است موضع نخست‌وزیر چیست و آیا ما آنها (آوارگان) را برای نابودی به سوریه کوچ می‌دهیم؟

جبران باسیل نیز در واکنش به این اظهارات در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: برخی من را به نژادپرستی متهم می‌کنند. من این را به خوبی می‌فهمم چراکه گرایش و وابستگی لبنانی آنها قوی نیست تا آنچه را ما احساس می‌کنیم احساس کنند، آنها معتقدند که گرایش و وابستگی دومی وجود دارد که شاید برایشان مهم‌تر است.

باسیل پیشتر گفته بود: کارگر لبنانی بر هر کارگر دیگری ارجحیت دارد و طبیعی است که از آن در مقابل کارگران دیگر دفاع کنیم، حال این کارگر چه سوری، فلسطینی، فرانسوی، عربستانی، ایرانی و چه آمریکایی باشد.

انتقاد سعودی‌ها

این اظهارات باسیل واکنش تند فعالان عربستانی را به همراه داشت تا جایی که یکی از این افراد تأکید کرد: هیچ سعودی وجود ندارد که در لبنان کار کند. آنها کشورهای پیشرفته جهان را رها نمی‌کنند تا در نزد شما (لبنانی‌ها) استخدام شوند و از شخص وزیر (باسیل) تشکر می‌کنیم چراکه تنها لبنانی‌های موجود در ریاض بیش از ۲۰۰ هزار شخص هستند بدین ترتیب باید آنها را اخراج کنیم و سعودی‌ها را به جای آنها استخدام کنیم چراکه آنها ملت این کشور هستند و نسبت به دیگران ارجحیت دارند.

یک عربستانی دیگر نیز در شبکه‌های اجتماعی گفته است: سعودی‌ها با هزینه شخصی‌شان و به عنوان توریست به کشورت می‌آیند نه برای کار، جناب وزیر ابتدا اطمینان حاصل کن و سپس هر طور که می‌خواهی توییت کن.

همچنین صدها لبنانی با امضای طوماری تحت عنوان "اظهارات باسیل شامل من نمی‌شود"، خواستار پایان دادن به اظهارات "پوپولیستی" جبران باسیل شدند که لبنان را متضرر خواهد کرد.

در همین راستا، سلطان بن بندر، نویسنده سعودی با نام بردن از باسیل به عنوان "داماد رئیس جمهوری" و "کسی که هسته و پوسته را خورده و می‌گوید که گویی چیزی ندیده است"، از مواضع اخیر باسیل در حمایت از کارگران لبنانی به شدت انتقاد کرد.

این نویسنده سعودی با طرح مواضعی بی‌پایه و اساس، اظهارات وزیر خارجه لبنان را در راستای "تلاش برای پرتاب کردن خود به دامن ایران و تیره کردن روابط دیپلماتیک عربستان و لبنان" ارزیابی کرد.

سلطان بن بندر تأکید کرد: «باسیل، ‌داماد رئیس‌جمهوری لبنان که عهده‌دار دستگاه دیپلماسی این کشور است، در توییت اهانت‌بار خود به مردم عربستان در دفاع از کارگران کشورش فراموش کرده است که بیش از ۳۰۰ هزار شهروند لبنانی کشورشان را به طمع زندگی در داخل عربستان ترک کرده‌اند. وی فراموش کرده است که عربستان بسیاری از کارگران لبنانی را در خود جای داده و برای آنها در قبال طرح‌هایش در لبنان فرصت‌های مناسب شغلی را ایجاد کرده است. وی مصداق این مثل لبنانی است که "پوسته و هسته را خورده و می‌گوید هیچ چیزی ندیده است".

بن بندر ادامه داد: بسیاری از کاربران سعودی از توییت باسیل ناراحت شدند و آن را اهانت آمیز خواندند. آنها همزمان با درخواست باسیل از احمد الراجحی، وزیر کار عربستان خواسته‌اند که کارگران لبنانی موجود در عربستان را به کشورشان بازگرداند تا جایگزین بیگانگان در لبنان شوند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.