بسته سلامت| از تأثیر دیابت بر عملکرد «مثانه» تا نحوه استفاده صحیح از «واکر»

گروه سلامت خبرگزاری فارس: در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علائم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی را هر روز در قالب «بسته سلامت» بخوانید.

استفاده از عصا و واکر باید توسط فیزیوتراپیست آموزش داده شود

پرهام پارسانژاد، در آستانه برگزاری سومین کنگره بین المللی و سی امین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات فیزیکی، لازم است که از وسایل کمکی همچون واکر و عصا استفاده شود تا وزن از روی ناحیه لگن و یا اندام‌های تحتانی برداشته شود. این برداشته شدن وزن یا به جهت ترمیم عضو آسیب دیده صورت می‌گیرد، یا برای کاهش درد بیمار توصیه می‌شود و یا برای تسهیل در راه رفتن و کاهش لنگش بیمار استفاده می‌شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین المللی انجمن فیزیوتراپی ایران، افزود: در شکستگی‌ها، در رفتگی‌ها و جراحی‌های ارتوپدی مچ پا، زانو و لگن هم تا رسیدن به بهبودی کامل بسیار کاربرد دارند.

پارسانژاد با اشاره به استفاده از وسایل کمکی، گفت: هنگامی که واکر، عصای زیر بغل، عصای آرنجی و یا عصای معمولی برای بیمار تجویز می‌شود، مهم‌ترین موضوع آموزش راه رفتن، نشستن و برخاستن و استفاده از پله است که باید توسط فیزیوتراپیست در همان جلسه فیزیوتراپی همزمان با درمان و انجام تمرینات درمانی به بیمار گفته شود.

از مهم‌ترین تمرین‌های این افراد در جلسات اول فیزیوتراپی همین راه رفتن، نشستن و برخاستن و از پله بالا و پایین رفتن با عصا یا واکر است که ممکن است در روزهای اول کمی مشکل باشد.

واقعیت این است که هنگام استفاده از این وسایل کمکی، اندام‌های فوقانی به کمک اندام‌های تحتانی می آیند و با افزایش نقاط تماس فرد با زمین علاوه بر بهبود تعادل و ثبات بیمار، باعث تقسیم وزن بر روی نقاط بیشتر و کاهش این فشار از روی اندام آسیب دیده می‌شود.

پارسانژاد ادامه داد: واکر که ۴ پایه دارد و بیمار را از ناحیه جلو کاملاً احاطه می‌کند، در روزهای اول آسیب یا جراحی که بیمار تعادل کمتری دارد و یا ضعف و سرگیجه دارد، استفاده می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران، تاکید کرد: راه رفتن با واکر به مراتب نسبت به راه رفتن با عصا آسان‌تر و ایمن تر است. خصوصاً در بیمارانی که اصلاً نباید پای خود را زمین بگذارند و هیچ وزنی را نمی‌بایست روی پای خود بیندازند، واکر گزینه مناسب‌تری از عصا است.

وی افزود: به مرور با بهبود تعادل، حال عمومی بیمار و امکان وزن اندازی روی پا، می‌توان عصا را جایگزین واکر کرد. بر حسب وضعیت بیمار و شدت بیماری هم ابتدا از دو عصای زیر بغل یا آرنجی و سپس بعد از مدتی یکی از عصاها حذف و راه رفتن با یک عصا آموزش داده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در آموزش راه رفتن با واکر و عصا نحوه قدم برداشتن، قرار گرفتن پای سمت آسیب دیده روی زمین و میزان اعمال وزن روی این ناحیه نکات مهمی است که فیزیوتراپیست باید به بیمار آموزش دهد.

وی گفت: وزن واکر یا عصا هم بسیار مهم است و باید ضمن برخورداری از ثبات کافی، سبک باشد. هنگام راه رفتن با عصا و واکر تنه باید صاف باشد و نباید در وضعیت خمیده قرار گیرد.

 غذای ناسالم اثرات منفی برای دولت به بار می‌آورد

شانه‌ساز سرپرست سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی ایمنی غذایی(World Food Safety Day WFSD) پیامی صادر کرد؛ متن پیام وی به شرح زیر است:

به همه همکارانم در سازمان و معاونت‌های غذا و دارو و تمام کسانی که در زنجیره مزرعه تا سفره در ایمنی مواد غذایی مسئولیت دارند، روز جهانی ایمنی مواد غذایی را تبریک عرض می‌کنم.

امسال هفتم ژوئن اولین سال‌روز جهانی ایمنی مواد غذایی است. این تصمیم که توسط WHO و FAO به صورت مشترک اعلام شده است به منظور توجه و تمرکز در تشخیص، پیشگیری و مدیریت خطرات بیماری‌های مرتبط با امنیت غذایی است. همان‌گونه که در شعار امسال عنوان شده است:

ایمنی مواد غذایی، دغدغه همگانی 

دسترسی به غذای ایمن حق همه مردم است، انسان سالم با غذای ایمن میسر است و باید با توسعه سلامتی انسان‌ها، نیاز به مصرف دارو را کم و کمتر کنیم ما باید بتوانیم نظارت‌های لازم را در تمام زنجیره تامین غذا که امروزه به شکل کاملا پیچیده است موثرتر از قبل داشته باشیم تا از ایمن بودن زنجیره اطمینان حاصل کنیم.

وزارت بهداشت به عنوان تنها مرجع متولی سلامتی از طریق سازمان غذا ودارو باید بتواند به دقت زنجیره تامین را کنترل و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل نماید. برای این امر شاید نیاز باشد قوانین مصوب بازنگری و هماهنگی بیشتری با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی دیگر داشته باشیم، چرا که  همه افراد درگیر زنجیره مواد غذایی مسؤول ایمنی مواد غذایی است . تمام مصرف کننده‌ها حق دارند به غذای سالم و دارای ارزش تغذیه‌ای مناسب دسترسی داشته باشند.

بدون ایمنی مواد غذائی قطعا امنیت غذائی معنی ندارد مخصوصا در شرایط تحریم کنونی  هرگونه اتفاق منفی در ایمنی مواد غذائی علاوه بر اثرات منفی بر سلامت عمومی  هزینه های زیادی را بردوش دولت جهت درمان بیماران و تامین دارو خواهد داشت. 

برنامه‌های ما در حوزه غذایی درخصوص ارتقاء و اطمینان بیشتر از ایمنی و ارزش تغذیه ای مواد غذایی است، باید برای ارتقاء ایمنی و سلامت مصرف کننده برای نشانگرهای تغذیه ای و شناسه اصالت کالا اقدامات موثرتری انجام دهیم. 

همه ما در زنجیره تولید، حمل و نقل، نگهداری، واردات، صادرات، عمده فروشی ، خرده فروشی و ....... حتی مصرف کننده مسئول حفظ ایمنی مواد غذایی هستیم تا غذای ایمن در زنجیره تامین جا به جا شود.

فوت ۴۲۰ هزارنفر در سال بر اثر مصرف غذای آلوده  

بنا به گزارش‌های مربوط به ایمنی مواد غذایی تقریبا۶۰۰ میلیون نفر در جهان با خوردن غذای آلوده بیمار می شوند و ۴۲۰ هزار نفر از آنها هر سال جان خود را از دست می دهند. بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از اسهال گرفته تا سرطان را موجب می‌شود.

کودکان زیر ۵ سال، ۴۰ درصد از بیماران ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده را در دنیا شامل می شوند و ۱۲۵ هزار آنها هر سال جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری های ناشی از غذا مانع پیشرفت اجتماعی و اقتصادی می شوند و حتی باعث آسیب رساندن به اقتصاد ملی، گردشگری و تجارت است. ارزش تجارت مواد غذایی در جهان۶/۱ تریلیون دلار است که تقریبا برابر با ۱۰ درصد از کل تجارت سالانه در سطح جهان است.

هزینه‌های غذایی غیرایمن در اقتصادهای کم درآمد و متوسط بسیار چشمگیر است هر سال حدود ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به علت عفونت های باکتریایی مقاوم به درمان جان خود را از دست می‌دهند.

بهبود شیوه‌های نظارت و افزایش مسئولیت‌پذیری در بخش غذایی در طول زنجیره غذایی با سامانه‌های مرتبط از برنامه‌های اساسی و ریشه‌ای سازمان غذا و دارو خواهد بود. باید بتوانیم برای کاهش تاثیرات فراوان مواد غذایی غیرایمن اقدامات اساسی انجام دهیم و برای این کار نهادهای دولتی، دستگاه‌های نظارتی، تولیدکنندگان، وارد کنندگان، مصرف‌کنندگان و تمام عوامل باید در قبال وظایف خود مسئولیت پذیر و پاسخگو باشیم.

فشارخون بالا در مردان شایع‌تر است

محمد کاظم زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی در خصوص کنترل فشار خون اظهار کرد:هر فرد در طول روز تحت تاثیر عواملی مختلف از جمله وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، عوامل محیطی، مصرف دخانیات، قهوه و دارو‌ها قرار می‌گیرد و فشار خونش تغییر می‌کند.

کاظم زاده ادامه داد: فشارخون بالا ۲ نوع اولیه و ثانویه دارد؛ فشارخون بالا که شامل ۲ نوع اولیه و ثانویه است در ۹۵ درصد موارد، علت بروز آن مشخص نیست و عوامل خطری مانند سن بالا، جنسیت مذکر، نژاد، اختلال چربی خون، استعمال دخانیات، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت و سابقه خانوادگی در بروز آن دخالت دارند.

۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند

وی گفت: حداقل ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه می‌شوند که باید در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شوند یا خدمات دیالیز را دریافت کنند.

کاظم زاده اضافه کرد: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ماه ۹۸ با اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم جامعه انجام خواهد شد و از نیمه دوم خرداد ماه ۹۸ عملیات اجرایی سنجش فشار خون آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی این معاونت ابراز داشت: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون به مدت ۴۵ روز ادامه دارد و فاز دوم طرح از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه را شامل می‌شود و جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال استان همدان، تمام زنان باردار و افراد دچار بیماری‌های مزمن و کلیوی را تشکیل می‌دهند که با مراجعه به مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سراسر استان توسط تیم‌های ثابت و سیار غربالگری می‌شوند.

یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برد

وی در ادامه گفت: تمام افرادی که در مرحله غربالگری به عنوان بیمار فشار خون بالا، شناسایی شوند پس از دریافت پیامک به مراکز جامع خدمات سلامت و یا پزشک مربوطه ارجاع می‌شوند و مراحل مراقبت و درمان خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

کاظم زاده افزود: سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تا سال ۲۰۵۰ در دنیا یک میلیارد و ۵۶ میلیون نفر فشار خون بالا تشخیص داده می‌شود، به عبارتی دیگر تقریبا، یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برد.

گفتنی است در سنین جوانی در مردان فشارخون بالا شایع‌تر است و در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون بالا افزایش می‌یابد همچنین نداشتن فعالیت فیزیکی، اضافه وزن یا چاقی مفرط، تغذیه ناسالم، مصرف بیش از حد الکل، نوشیدن مقدار زیاد کافئین، مصرف سیگار، سابقه خانوادگی و بیماری‌های کلیوی از علل ابتلا به فشار خون بالا به شمار می‌رود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری

نوشیدن روزانه، شیر کم‌چرب کمک می‌کند تا فشارخون حدود۱۰ درصد پایین بیاید، زیرا شیر سرشار از ویتامین D وکلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد و ویتامین D و کلسیم در پایین آوردن فشارخون موثر است.

مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند حبوبات، گریپ‌فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی، شیر سویا نیز برای پایین آوردن فشارخون مفید هستند. امگا ۳ نیز از موادی است که به پایین آوردن فشارخون کمک می‌کند.

همچنین سیر، کرفس، گوجه‌فرنگی، هویج و پیاز نیز مواد غذایی موثر در پایین آوردن فشارخون هستند؛ کم‌آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شود و در مقابل نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

 ماهی سالم‌ترین نوع گوشت مصرفی بوده که سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد. توصیه به کاهش مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین، برخی از انواع آجیل و گوشت می‌تواند در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش داشته باشد.

باید بیشتر ورزش کرد؛ زیرا افرادی که از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک زندگی نشسته و بی تحرکی دارند، بیشتر به فشارخون مبتلا می‌شوند. قطعا ترک مصرف دخانیات، داشتن روحیه‌ای شاداب و پرنشاط، کنترل استرس و تغذیه سالم از مواردی است که می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

کاظم زاده در خاتمه گفت: طرح کشوری برچسب گذاری و نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی از مواردی است که طی سال‌های اخیر با اهداف ایمنی غذایی و کاهش بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون بالا در تمامی کشور از سوی سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است و مردم عزیز می‌توانند با دقت در نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در مورد میزان مصرف نمک، قند، چربی و کالری‌ها بهترین تصمیم را بگیرند.

۵۰ درصد افراد دیابتی گرفتار اختلال عملکرد مثانه

مهری مهراد، رئیس انجمن نورویورولوژی ایران در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در دفع ادرار گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شود، اما زمانی که یک فرد دچار دیابت است، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد.

وی افزود: این بدان دلیل است که دیابت موجب آسیب به عصب‌هایی می‌شود که مسئول سلامت و کارکرد سیستم ادراری می‌باشند. به‌طورکلی زن‌ها بیشتر از مردها دچار ترشح و یا بی‌اختیاری در ادرار هستند و این به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مردها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد جالب می‌شوند.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند، تصریح کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیک در دنیا است و بر روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است و فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی پیدا می‌کند و هم مثانه آن‌ها دچار مشکلات عدیده می‌شود.

وی بیان داشت: علاوه بر عفونت‌های ادراری، دومین مشکلی که در دیابتی‌ها ایجاد می‌شود، مختل شدن کار سیستم عصبی خودکار مثانه است. این سیستم، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد بااینکه مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.

مهری مهراد گفت:در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد و این موضوع در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب درست پیام را نمی‌رسانند ادرار خوب تخلیه نمی‌شود و فرد فکر می‌کند که کاملاً تخلیه‌شده است.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران تأکید کرد: ولی با پیشرفت بیماری، نوروپتی ایجادشده و ادرار فرد خوب تخلیه نمی‌شود و متوجه نیست و فکر می‌کند که تخلیه‌شده ولی درجاتی از ادرار به دلیل حس نادرست و پیام‌های عصب به مغز و مثانه خوب تخلیه نمی‌شود ولی یک زیرشاخه‌ای در ارولوژی است به نام نورویولوژی که این متخصص‌ها با تشخیص به‌موقع به بیمار کمک می‌کنند که اگر مثانه مشکل تخلیه و حس پر شدن دارد و با تست‌های پیشرفته به سمت درمان هدایت شوند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.