بی توجهی شهرداری به کارت زردهای شورا/ابهام در سرنوشت برنامه سوم توسعه

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس مدیریت جدید شهری در شهریور ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و سپس موضوع رسیدگی به برنامه توسعه سوم در دستور کار قرار گرفت.

مدیران جدید معتقد بودند که شهرداری بدهی سنگین دارد و باید این موضوع در تدوین برنامه‌ها دیده شود.

حجت الله میرزایی معاون وقت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در این باره گفت: بر اساس گزارش‌های شهرداری و چالش‌های پیش رو از جمله بدهی ۳۵ هزار میلیاردی کار تدوین برنامه در جریان قرار گرفت.

به گفته میرزایی، نیمی از احکام ۹۱ گانه برنامه توسعه مربوط به اصلاح نظام شهرداری دارد و از این جهت بسیار مهم است.چند موضوع به طور جدی در برنامه مورد توجه قرار گرفته و ۱۰ حکم به حوزه ایمنی و امنیت اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی ساختمان ها با شروع از ساختمان های دولتی و تجهیز سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت و پشتیبانی شهر تهران برای مقابله با حوادث چون زلزله، آتش سوزی و سیلاب پیش بینی شده است. برای ایمنی شهر تهران بودجه پیشنهادی داریم و آنچه به تصویب شورای شهر برسد ملاک عمل است. برای مبارزه با آلودگی ها به مواردی چون نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه حمل و نقل عمومی توجه داشتیم.

بعد از کش و قوس‌های فراوان برنامه توسعه سوم شهر تهران در دی ماه ۹۷ در شورا تصویب شد.محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: در زمان مقرر برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران در شورا به تصویب رسید. با تصویب احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران با حدود ۹۳ ماده می‌توانیم متن تخصصی را در اختیار شهرداری قرار دهیم.

برخی اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که در شرایط خاص قرار داریم و باید این برنامه انعطاف پذیر باشد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا در خصوص الزامات برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران گفت:نخستین نکته انعطاف پذیری و غلتان بودن برنامه است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در حال حاضر کشور ما در شرایط خاصی به سر می برد و مجموعه‌ای از تحریم‌ها به کشور ما تحمیل می شود که قطعا اداره کلانشهر تهران و تحقق ماموریت های مدیریت شهری تهران از این موارد تاثیر می پذیرد و با مشکل مواجه خواهد شد.  لذا بسیاری از برنامه ریزان شهری معتقدند ما در برنامه میان مدت و بلند مدت نمی توانیم همه احکام و پروژه ها را محقق کنیم و بگوییم در 5 سال آینده می توانیم به آن برسیم.

این عضو شورا افزود: اعتقاد من بر این است که اساسا برنامه‌های بلند مدت قطعی شده وجود ندارد و این پارادایم منسوخ شده است. امروزه برنامه‌ای برای مدیریت شهری مفید خواهد بود که  مجموعه ای از ماموریت های مهم در آن  گنجانده شود، منعطف و پویا باشد و مبتنی بر مقتضیات زمانی و الزامات و محدودیت ها و فرصت ها بتوان اولویت‌ها را تغییر داد.

بر اساس این گزارش،اولین برنامۀ ۷ ساله توسعه کشور در سال ۱۳۲۷  در مجلس شورای ملی وقت به تصویب رسید و از سال ۱۳۲۸  اجرایی شد. از آن زمان تاکنون برنامه‌های متعدد ۷  ساله و ۵  ساله در کشور تدوین شد. شهرداری تهران نیز تاکنون ۲  برنامۀ توسعه را پشت سر گذاشته و اکنون سومین برنامۀ ۵  ساله را تدوین کرده است.البته خیلی اقدامات صورت گرفته بر روی برنامه نبوده است.

«زیست‌پذیری»، «شفافیت»،«کاهش نابرابری»، «توسعۀ عدالت» و «بهبود حکم‌روایی خوب شهری» از اهداف برنامه توسعه سوم بود.

این لایحه در ۱۱  فصل و ۹۱  ماده شامل حکم‌روایی شهری، سرمایۀ سازمانی، هوشمندسازی، اقتصاد و مالیۀ شهری، فنی و عمرانی، فضای کالبدی، حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و انرژی، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و مدیریت بحران و مدیریت راهبردی برنامه تنظیم شده است.

 مبارزه با فساد نیز از معضلات توسعۀ هر کشوری ست، که تحقق آن در گرو مشارکت شهروندان است. طبق تجربه جهانی، هرجا فساد باشد توسعه و رشد تحقق نمی‌یابد، چون منابع تلف می‌شوند و رابطه جای ضابطه را می‌گیرد. مبارزه با فساد نیازمند اصلاحات بنیادی است. باید شاخص‌های فساد مشخص شود و برای همۀ بخش‌های ارائه دهنده خدمات در شهرداری، سامانه‌های قابل دسترس راه‌اندازی شود تا شهروندان بتوانند عملکرد همۀ بخش‌ها را از طریق این سامانه‌ها رصد کنند و میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط شهرداری را با اجرای سازوکارهای دقیق و شفاف، مورد سنجش مستمر قرار دهیم.

در فرایند بررسی طرح  توسعه سوم شورا ایراداتی مطرح کرد و به شهرداری ۳ ماه فرصت داد تا ایرادات را برطرف کند، مهلت شهرداری پایان اردیبهشت به اتمام رسید و هنوز برنامه سوم را ارائه نکرده است.

 مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران  در ۵ خرداد امسال در اولین تذکر در این باره گفت:  با توجه به برنامه زمانبندی اعلام شده می‌بایست تا اردیبهشت ماه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری را جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند که متاسفانه تا به امروز انجام نشده است.

وی ادامه داد: مطابق با ماده ۹۴ مصوبه ۵ ساله سوم شهرداری تهران شهرداری موظف بوده با توجه به تایید چشم‌انداز و سند برنامه توسعه مشتمل بر اقدامات اجرایی جدول کمی شاخص‌های کمی برنامه‌های شهرداری، برنامه‌های راه‌بردی بخش مدیریت شهری، برنامه‌های اولویت دار، نحوه تحویل و تجهیز منابع مورد نیاز و منابع فیزیکی مورد نیاز را تهیه و به شهرداری تهران ارائه کند که متاسفانه تا به امروز این برنامه به شورای شهر تهران ارائه نشده است.

وی خواستار ارائه هر چه سریعتر برنامه به شورا شد.

اما شهرداری به این تذکر هم واکنش نشان نداد و برنامه را به شورا ارسال نکرد تا اینکه امروز دوباره شورای شهربه شهردار تذکر داد.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: شهرداری تهرام تأخیری در ارائه سند برنامه سوم داشته زیرا قرار بود این سند تا پایان اردیبهشت ارائه می‌شد اما تا کنون ارائه نشده است.

 

وی ادامه داد: رعایت قانون و مصوبات شورا انتظار اعضای شورا از شهردار تهران است تا به این ترتیب زمینه اداره شهر فراهم شود.  براساس ماده ۹۴ برنامه پنج ساله شهرداری موظف است سند برنامه را تا پایان اردیبهشت به شورا ارائه می‌کرده است.

به گفته فراهانی، قرار بود اقدامات و برنامه و همچنین جداول هدف گذاری برنامه و برنامه های راهبردی و برنامه‌های اولویت دار در این سند گنجانده شود.متاسفانه علیرغم پایان مهلت قانونی هنوز این سند ارائه نشده است.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران باید اواخر اردیبهشت برنامه توسعه سوم را با اصلاحات به شورای شهر ارائه می کرد اما این کار را انجام نداد و علل این تعلل مشخص نیست.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.