سناتور آمریکایی: اگر آمریکا از سوریه خارج شده بود جنگ پایان می‌یافت

یک سناتور آمریکایی اذعان کرد: چنان چه نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کرده بودند جنگ این کشور خیلی سریع پایان پیدا می‌کرد و مردم آن جا نیز زودتر شروع به بازسازی کشورشان می‌کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ریچارد بلک، سناتور آمریکایی از ایالت ویرجینا گفت: اگر ما آمریکایی‌ها از سوریه خارج می‌شدیم از نظر من جنگ در این کشور سریعاً پایان می‌یافت و سوریه دوباره اتحاد پیدا کرده بود و ثباتش را به دست آورده بود و مردم این کشور می‌توانستند شروع به بازسازی سریع کشورشان کنند.

ماه دسامبر گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد نزدیک به دو هزار سربازش را از سوریه خارج کند اما ریچارد بلک گفت: هنوز هیچ یک از این سربازان سوریه را ترک نکرده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: اگر آمریکا و متحدانشان در سوریه مداخله نمی‌کردند و در این کشور دست کم ۱۲ پایگاه ایجاد نمی‌کردند جنگ در سوریه پایان یافته بود.

بلک که در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ شخصاً دو بار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات کرده گفت: در دومین سفرش به سوریه مشخص بود که جنگ در این کشور خیلی بیشتر دارد به نفع دولت سوریه پیش می‌رود.

بلک گفت معتقد است که نتیجه جنگ در میدان نبرد تعیین خواهد شد اما همیشه ارزش دارد که با طرف مقابل مذاکره صورت گیرد و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نقش کلیدی در تضمین ادامه مذاکرات داشته است.

بلک خاطر نشان کرد: من مطمئن هستم مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. من فکر می‌کنم لاوروف وزیر خارجه روسیه بسیار کمک کننده بوده است و او فردی درخشان است. لاوروف از هر جنبه یک دیپلمات است. او کسی نیست که بیاید فقط سرو صدا و قلدری کند و حرفهای تخاصم جویانه بزند. او یک فرد بسیار پیچیده است.

بلک همچنین گفت که مداخله آمریکا در سوریه موجب شد که اقلیت کرد تقویت شوند اما این اتفاق برای مابقی مردم سوریه نیفتاد. ما دولت تحت رهبری کردها در شمال شرق سوریه ایجاد کردیم و تمامی نفت و محصولات کشاورزی که باید برای تأمین انرژی و غذای همه مردم سوریه استفاده شود را به این اقلیت کوچک کرد دادیم.

به گفته بلک آمریکا به تشکیل نوعی دولت برای کردها در سوریه کمک کرد.

به گفته بلک او از پیشنهاد مذاکرات برای بازبینی در قانون اساسی سوریه منزجر شده است.

او گفت: من به دقت قانون اساسی فعلی سوریه را خواندم و در سه جا این قانون آزادی مذهبی، حقوق زنان و حاکمیت قانون را تضمین می‌کند. صادقانه باید گفت این یک قانون اساسی تحسین برانگیز است. من این را مضحک می‌بینم که عربستان سعودی یکی از کشورهای است که فریاد می‌زند قانون اساسی سوریه باید تغییر کند در حالی که خود عربستان اکنون قانون اساسی ندارد. و باز آنها می‌خواهند که سوریه قانون اساسیش را تغییر دهد. تمام چیزی که من می‌توانم بفهمم این است که آنها می‌خواهند آزادی مذهبی که مردم در سوریه دارند از آنها بگیرند.

به گفته بلک مردم سوریه قبل از جنگ داخلی آزادی‌های مذهبی فراوانی داشتند. وی افزود: من بسیار خرسند بودم زمانی که در سال ۲۰۱۸ به سوریه رفتم دیدم که بسیاری از کلیساهای مسیحی که در آنجا سوزانده شده بود و بسیاری از اماکن مذهبی که مورد بی حرمتی قرار گرفتند بازسازی شده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.