محکومیت جهانی حمله به تظاهرکنندگان سودانی

وزارت خارجه کشورهای آمریکا، فرانسه و قطر و نیز اتحادیه جهانی علمای مسلمان به درگیری‌های شب گذشته در خارطوم و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی سودان واکنش نشان داده و این اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان سودانی را محکوم کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روسیاالیوم، وزارت خارجه آمریکا متفرق کردن تحصن‌کنندگان سودان با خشونت را محکوم و این اقدام را "حمله‌ای خشن و هماهنگ شده" قلمداد کرد.

تیبور ناجی، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ما حملات نظامیان سودانی به معترضان صلح‌جو در خارطوم را محکوم می‌کنیم.

این مسئول وزارت خارجه آمریکا این شکل متفرق کردن اعتراض تحصن‌کنندگان را "حمله‌ای خشن و هماهنگ‌شده" توصیف کرد و آن را شبیه به بدترین حملات نظام عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان دانست.

ناجی همچنین تصریح کرد: ما از مسئولان نظامی سودانی که این حملات را مرتکب شده‌اند، می‌خواهیم فروتن و فرمانبردار باشند و از ملت سودان حمایت کنند.

وی افزود: این اقدامات با اظهارات حاکمان نظامی درخصوص اینکه مسئول مذاکره به خاطر انتقال قدرت به دولت مدنی هستند، تعارض دارد.

این مسئول آمریکایی در ادامه بر ضرورت توافق فوری با گروه "آزادی و تغییر" برای انتقال قدرت به دولت مدنی موقت تاکید کرد.

از سوی دیگر، اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای پلیس سودان علیه تحصن‌کنندگان در خارطوم را محکوم و اعلام کرد که این اقدام "سناریوهایی دردناک است که تاریخ هرگز آنها را فراموش نمی‌کند".

در همین راستا، علی القره داغی، دبیر کل این اتحادیه در بیانیه‌ای حوادث تاسف‌باری که روز دوشنبه در سودان رخ داد و عملیات خشونت‌آمیز فرماندهی کل شورای نظامی علیه تحصن‌کنندگان را محکوم کرده و فرماندهی کل سودان به عدم تکرار این اقدامات تشویق کرد.

در ادامه بیانیه یادشده از تمامی گروه‌ها، موسسات سودانی و نیز ملت این کشور خواست تا در مقابل این توطئه‌ها که هدفش ایجاد هرج و مرج و ناآرامی‌های مخرب است، در صفی واحد بایستند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمین از ملت‌ها و کشورهای عربی و اسلامی و سازمان ملل خواست تا در مخالفت با این اقدامات خشونت‌آمیز اقدامی انجام داده و حمایت کافی از ملت سودان داشته و در مسیر تحقق وحدت و یکپارچگی کنار مردم سودان قدم بردارند.

همچنین وزارت خارجه قطر نیز نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی سودان علیه تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوحه با نگرانی تحولات اخیر در سودان را دنبال می‌کند و نسبت به برهم زدن تجمع تحصن کنندگان و استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان متأسف است.

دولت قطر از شورای نظامی انتقالی سودان خواست تا اقدامات نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان را متوقف کند و در نزدیک‌ترین زمان ممکن گفتگویی باز، صادقانه و فراگیر با تمامی گروه‌ها را آغاز کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اقدامات خشونت‌آمیز روزهای اخیر در سودان که به منظور سرکوب تظاهرکنندگان صورت می‌گیرند را محکوم می‌کند.

وی اعلام کرد که پاریس خواستار تداوم رایزنی میان شورای نظامی انتقالی و معارضان با هدف دستیابی به توافق فراگیر سریع درباره موسسات انتقالی است.

در صبح روز دوشنبه نیروهای امنیتی سودان به میدانی در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم که محل تحصن معترضان بود، یورش بردند و با استفاده از باتوم و شلیک گاز اشک‌آور و همچنین تفنگ سعی در متفرق کردن تحصن‌کنندگان کردند که در نتیجه آن ۳۵ تن کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عمیقاً نگران منازعه قدرت در سودان و تبدیل این کشور به صحنه منازعه محورهای خارجی هستیم.

به گزارش خبرآنی، سیدعباس موسوی در واکنش به تشدید دوباره بحران داخلی سودان با ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنش‌ها و تعمیق اختلافات داخلی در این کشور، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به بازماندگان کشته شده‌ها و قربانیان حوادث روزهای اخیر بر لزوم توجه به مطالبات و خواسته‌های مردم و اهمیت واگذاری سریع امور به غیر نظامیان تاکید و اظهار کرد: ضروری است تمامی طرف‌های داخلی درگیر در این بحران از رویکردهای اتهامی و تعمیق نفرت داخلی و بی اعتمادی گروه‌ها به یکدیگر، پرهیز و با در پیش گرفتن رویه‌های سیاسی، دموکراتیک و گفتگو بین گروه‌ها، برای خروج از بحران تلاش کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.