فارس من| روایت عجیب بازار سیاه فروش سؤالات امتحانات نهایی در فضای مجازی

خبرگزاری فارس - گروه آموزش و پرورش: روایت فروش سؤالات امتحان نهایی در فضای مجازی از آن دست ماجراهایی است که طی سال‌های اخیر ابعاد مختلفی به خود گرفته است.

هر چند که طی سال‌های گذشته جسته و گریخته موضوع لو رفت سؤالات امتحان نهایی مطرح می‌شد اما در سال ۹۶، موضوع لو رفتن سؤالات امتحان نهایی شدت بیشتری به خود گرفت.

کانال‌های تلگرامی ایجاد شد و دانش‌آموزان با وسوسه تهیه سؤالات امتحان نهایی، مبالغی بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌کردند تا سؤالات امتحان نهایی را دریافت کنند و البته خبری از سؤالات امتحان هم نهایی نبود.

سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا چهارم تیرماه سال ۹۶ درباره لو رفتن سؤالات امتحان نهایی گفت: «یکی از موضوعات و مشکلاتی که در خرداد امسال پیش آمد و در خرداد سال گذشته نیز در فضای مجازی با آن مواجه بودیم، بحث فروش سوالات نهایی در فضای مجازی بود؛ براساس شکایت‌های مسؤولان آموزش و پرورش از افراد سودجو و کلاهبردار و برحسب دستورات مقامات قضایی همکاران بنده در پلیس فتای استان‌های سراسر کشور وارد عمل شدند و بلافاصله تحقیقات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند». 

 وی ادامه داد: «در تحقیقات مشخص شد، تمام مواردی که در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود این‌ها سؤالات امتحان نهایی نبود بلکه همه این اقدامات با نیت کلاهبرداری و سودجویانه توسط مجرمین صورت گرفته است؛ ما تمام نمونه سوالات کلاهبرداران را با مسؤولان آموزش و پرورش تطبیق دادیم و فقط در یک مورد سوالات لو رفته بود و آن هم در یک شهرستان کوچک در یکی از استان‌های جنوبی کشور بود که در واقع از زمان لو رفتن سوالات تا آغاز امتحانات دانش آموزان، زمان بسیار کمی باقی مانده بود». 

سرهنگ رمضانی افزود: «در اصل می‌توان گفت که سؤالات به صورت واقعی به دست دانش آموزان همان شهرستان کوچک نیز نرسیده بود و پلیس فتای این استان خیلی سریع آن فرد را شناسایی و دستگیر کرد و تحویل مقامات قضایی داد؛ در این خصوص 8 نفر از افراد کلاهبردار را در کشور شناسایی و دستگیر کرده‌ایم که تحویل مقامات قضایی شده اند و 10 نفر دیگر را نیز شناسایی کرده‌ایم که منتظر صدور دستورات مقامات قضایی هستیم تا این افراد را نیز دستگیر کنیم». 

* «بحث 5 دقیقه‌ای تخلف سؤالات امتحانی» 

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۱۴ تیرماه ۹۶ ضمن تأکید بر صحت اصل قضیه «لو رفتن سؤالات امتحانی» اظهار کرد: «اصل مسئله لو رفتن سؤالات امتحانی که توسط برخی افراد انکار می‌شد از نظر ما بر اساس شواهد و مدارک کاملاً اثبات شده و قطعی است؛ لازم است با متخلفان پرونده لو رفتن سؤالات امتحانی برخوردی جدی و پشیمان کننده انجام شود تا این قبیل حوادث که موجب سلب اعتماد عمومی می‌شوند، تکرار نشود».

حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمی اضافه کرد: «کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس این مسئله را رها نخواهد کرد و بحث 5 دقیقه‌ای که بیان می‌شود اولاً ادعا و تقلیل جرم است و ثانیاً بازی با کلمات است و باید به اصل مسئله لو رفتن سؤالات و علل آن توجه کرد».

* ماجرای ۳۰ دقیقه حساس از ارسال تا تکثیر سؤالات امتحان نهایی

وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل لو رفتن سؤالات امتحان نهایی، به فرایند الکترونیکی شدن امتحانات نهایی روی آورد.

عبدالرسول عمادی رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش ۱۷ دی ماه سال گذشته درباره الکترونیکی شدن روند امتحانات نهایی به خبرنگار فارس، گفت: «ساعت ۷:۳۰ صبح و زمانی که دانش‌آموزان در جلسه امتحان نشسته‌اند، ما سؤالات را مستقیم از وزارتخانه به مدرسه می‌فرستیم و هیچ واسطه‌ای وجود دارد؛ به عبارت دیگر مدرسه وقتی دانش‌آموزان در سالن امتحان نشستند و درِ سالن بسته است، مسؤولان مدرسه از سؤالات کپی می‌گیرند و به سالن می‌برند که این روند نیم ساعت طول می‌کشد».

* باز هم پای کلاهبرداران در میان است

اما چند روز قبل از شروع امتحانات خرداد ماه، باز هم سر و کله فروشندگان سؤالات امتحانات نهایی پیدا شد و باز هم از فرصتی فراهم شد که با ایجاد بازاری سیاه، پول‌های کلان به جیب بزنند.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در خصوص امتحانات نهایی خرداد ماه امسال اظهار کرد: «در راستای تأمین امنیت، سلامت و صحت هرچه بیشتر برگزاری امتحانات نهایی، فرایند ارسال سؤالات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ در این فرایند سؤالات رمزگذاری و قبل از برگزاری امتحان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از مرکز سنجش وزارت آموزش‌ و پرورش برای حوزه اجرا ارسال می‌شود و رمز بازگشایی فایل‌ها، کمتر از نیم ساعت قبل از آغاز جلسه امتحان نهایی از طریق این مرکز برای مدیران حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود».

وی اضافه کرد: «زمان بازگشایی رمز بیش از 16 کاراکتری سؤالات امتحانی برای روسای حوزه‌های امتحانی، هنگامی است که دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی مستقر و حدود نیم ساعت است که درهای حوزه امتحانی بسته‌شده است، بنابراین امکان اینکه قبل از برگزاری امتحان سؤالی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد، وجود ندارد؛ تأکید می‌کنم در این شرایط امکان سوء استفاده و لو رفتن سؤالات وجود ندارد زیرا زمانی رمز ارسال و سؤالات بازگشایی می‌شود که دانش‌آموزان از نیم ساعت قبل در جلسه امتحانی حضور دارند».

ساکی ادامه داد: «متأسفانه بااین‌وجود برخی از افراد سودجو و کلاه‌بردار از چند هفته قبل در فضای مجازی با ارائه فراخوان و با ادعای دسترسی به سؤالات از مخاطبین خود خواستند هزینه‌ای را پرداخت کنند تا سؤالات را قبل از برگزاری امتحانات در اختیار آنها قرار دهند».

* کلاهبرداری با عنوان فروش سؤالات امتحان نهایی

محمدعلی آدینه‌لو رئیس پلیس فتای استان زنجان هم دوم خردادماه امسال اظهار کرد: «همزمان با آغاز امتحانات خردادماه دانش‌آموزان، برخی از افراد فرصت‌طلب در فضای‌مجازی مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی با ترفند فروش سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان اقدام به کلاهبرداری از دانش‌آموزان با هدایت آنها به درگاه‌های جعلی بانکی و اخذ اطلاعات کارت بانکی خانواده‌ها و در نهایت خالی کردن این حساب‌ها می‌کنند».

وی افزود: «شایعات انتشار این سوالات، سال‌هاست که در فصل امتحانات مطرح می‌شود و اساساً آنچه با عنوان فروش سوالات در فضای مجازی مطرح  می‌شود با هدف کلاهبرداری از شهروندان است؛ خانواده‌ها فرزندان را از دامی که سودجویان سایبری پهن نموده‌اند، آگاه کنند و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به شایعات منتشر شده در فضای مجازی اعتناء نکرده  و فریب افراد سودجو را نخورند و همچنین پلیس فتا با کسانی که با درج تبلیغات اغوا کننده در فضای مجازی سبب فریب افراد شوند و یا اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند که ضمن شناسایی برابر قانون رفتار خواهد شد». 

به گزارش فارس، روایت کلاهبرداری از دانش‌آموزان به بهانه فروش سؤالات امتحان نهایی، روایت عجیبی است؛ اگر دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی درس‌های خود را بخوانند، مسلماً در روزهای امتحان به دنبال سؤالات امتحانات نهایی در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نیستند.

از سوی دیگر کلاهبرداران این روزها با رقم‌های ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در کل برای تمام دروس بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، به سراغ دانش‌آموزان آمده‌اند تا با مبلغ کم بتوانند امکان پیگیری خانواده‌ها را به صفر برسانند؛ برخی افراد بعد از اینکه متوجه می‌شوند کلاه‌ سرشان رفته است، با توجه به پیگیری‌های زمانی و پولی، از شکایت صرف‌نظر می‌کنند و این موضوع موجب ادامه اقدامات کلاهبرداران می‌شود.

مخاطبان خبرگزاری فارس هم در سامانه «فارس من» موضوع «لو رفتن سوالات امتحان نهایی» را مطرح کرده بودند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.