به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، دکتر امید شکری مجری طرح «طراحی و اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای کاهش پرخاشگری درکودکان» گفت: بر اساس نتایج حاصل از این طرح مطالعاتی، استفاده از رویکرد نظامهای چندگانه در تنظیم برنامههای مداخلهای از مرزهای خانه به مدرسه سبب تسهیل دسترسی به راهبردهایی مانند توجه و تشویق دانشآموزان، تقویت رفتارهای مناسب، پیشگیری از رفتارهای مخرب، ایجاد محیطهای اجتماعی مثبت برای همه فراگیران و آموزش مهارتهای حل مساله اجتماعی در کلاسهای درس، از طریق نقشآفرینی نظام آموزش رسمی و معلم خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: بر اساس نتایج این پژوهش، بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور از طریق تحملپذیری و تعدیل رخدادهای منفی در بافت تعامل با دیگران، حفظ خودانگاره مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت بخش با دیگران، در تحقق ایده ایمنسازی و مصونیت روانی یادگیرندگان به طور تجربی مؤثر واقع میشود.
وی گفت: هر گونه تلاش برای افزایش تابآوری فراگیران نیازمند آن است که آنها توانمندهای فردی خود را بشناسند، منابع بیرونی را شناسایی و مورد استفاده کامل قرار دهند و مهارتهای ارتباطی و توانایی حل مساله اجتماعی خود را تقویت کنند.
این محقق با بیان اینکه، مشارکت همسالان و احساس مسئولیت آنها در قبال کمک به یکدیگر روند یادگیری مهارت ها را تسریع میکند، افزود: همة فراگیران از توانایی لازم برای حل مشکلات خود برخوردارند و آنها میتوانند راهحلهایی را نیز به همسالان خود ارائه کنند.
به گفته شکری با توجه به کثرت برنامههای آموزش مهارت های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اولویتهای پژوهشی با اهمیت در این قلمرو مطالعاتی با اطلاع از ضرورت مقایسه اثربخشی برنامه آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور با دیگر مدلهای تئوریک مانند پروژه اثر سریع، برنامه پرورش مهارتها، برنامه انباشت مهارتها و برنامه خطاها در تفکر معنا میشود.
وی با اشاره به اینکه درتلاشهای تحقیقاتی آتی ضرورت بیش از پیش بازسازماندهی محتوای برنامههای آموزشی مداخلهای نیز یک اولویت تعیین کننده تلقی میشود، خاطر نشان کرد: آموزش چگونگی معرفی خود، شروع یک مکالمه و تعریف از همسالان، روشهای مناسب و پسندیده پوزش طلبیدن از دیگری پس از آسیب رساندن به او و آشنایی با شیوههای متقاعدکردن دیگران برای پذیرش دیدگاههای آنها، از دیگر مهارتهای اجتماعی پایه با هدف بازآرایی محتوایی برنامههای آموزشی هستند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این در مسیر کمک به تجهیز خزانة مهارتی یادگیرندگان کمک به آنها برای آشنایی با شیوههای مناسب بیان عواطف، آشنایی با روشهای جایگزین پرخاشگری و اجتناب از واکنشهای خصمانه کلامی و جسمانی و یا مکالمات منفی، مجهز کردن دانشآموزان به سازوکارهایی رویارویی با استرس و اضطراب متعاقب رویارویی با شکست، ملامتها و طرد از طرف دیگران، و نیز یادگیری مهارتهای مواجهه فعالانه در موقعیتهای اجتماعی، روشهای هدفگزینی اجتماعی مناسب و در نهایت، تعیین علل مشکلات و اولویتبندی کردن مسائل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این محقق خاطر نشان کرد: هر گونه بیتوجهی به توانمندسازی کودکان به ویژه کودکانی که استعداد نمایش گستره وسیعی از رفتارهای ناسازگارانه را در تعامل با همسالان خود نشان میدهند، زمینه را برای ظهور اشکال پیچیدهتری از رفتارهای بزهکارانة در آینده فراهم خواهد کرد.
شکری با اشاره به اینکه مهارت های رابطه بینفردی مورد نیاز شامل عزت نفس و خودآگاهی فزونی یافته، مهارتهای تفکر منطقی، واقعگرا، منعطف، خلاق، فعالانه و مثبت و همچنین هوش هیجانی- اجتماعی است، خاطر نشان کرد: نتایج این طرح مطالعاتی نشان میدهد که راهبردهای تصریح کننده اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش بدکارکردهای رفتاری هیجانی فراگیران شامل مشابهت محیط آموزش با تجارب واقعی کودک در محیط پیرامونی خود، هدفگزینی اجتماعی سازش یافته، دریافت تقویتهای مثبت، یادگیری از همسالان تاثیر پذیر است و علاوه براین با تقویت تمایل به مشارکت بیشتر کودکان درفعالیتهای کلاسی زمینه اثربخشی مداخله افزایش می یابد.
مجری این طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی اضافه کرد: با توجّه به تبعات غیرقابل انکار عدم مهار و کنترل رفتارهای پرخاشگرانه کودکان در کوتاهمدّت و بلندمدّت و از دیگر سوی تلاش برای تحقّق بخشیدن به ایدهی مصونیّت روانشناختی کودکان از طریق بسط خزانه مهارتهای مقابلهای آنها در مواجهه با موقعیّتهای مختلف، طرّاحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور با هدف مدیریّت پرخاشگری فعالانهی کودکان از اهمیّت فراوانی برخوردار است.