نفس‌های حیات شبانه به شماره افتاد

خبرگزاری فارس، گروه شهری:  موضوع زیست شبانه در تهران مدتی است که نقل محافل شهری شده و بسیاری از اعضای شورای شهر بر اجرای آن اتفاق نظر داشته‌اند. این موضوع  در زمستان سال پیش و در صد و بیست و دومین جلسه شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» سرانجام با ۱۴ رأی موافق در شورای شهر تصویب شد.

در این طرح شهرداری مکلف شده تا ظرف شش ماه لایحه‌ای را در رابطه با زیست شبانه به شورای شهر تهران جهت تصویب ارائه کند.

آغاز اجرای طرح زیست شبانه در ماه رمضان

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ۲۳ اردیبهشت از آغاز اجرای این طرح در پایتخت خبر داد و گفت: طرح حیات شبانه در چهارچوب خاصی طراحی شده و به صورت پایلوت در سه منطقه شش، یک و  هشت اجرا می شود وشهرداران این مناطق برنامه های خود را برای اجرای طرح حیات شبانه ارسال کرده اند همچنین100 نفر از ماموران نیروی انتظامی برای تأمین امنیت در طرح حیات شبانه انتخاب شده اند.

نژادبهرام با بیان اینکه مناطق 2 و 20 نیز به طرح حیات شبانه اضافه می شوند، گفت: شهرداران این دو منطقه برنامه هایی را برای طرح حیات شبانه ارسال کرده بودند اما چون تایید نشدند، برنامه های جدیدی باید اعلام کنند و با هماهنگی های انجام شده طی دو روز آینده برنامه های جدید این دو منطقه نیز اعلام می شود.

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اجرای طرح حیات شبانه در مناطق 6، 8 و نیز از شب گذشته و همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح حیات شبانه در ماه های آینده نیز ادامه می یابد.

نژاد بهرام تأکید کرد:اجرای طرح حیات شبانه ظرفیت امنیتی شهر را ارتقا خواهد داد وبا اجرای طرح حیات شبانه در واقع به واحدهای کسب و کار رونق می دهیم و مزاحمتی برای مردم ندارد.

حیات شبانه پایتخت نیازمند پیوست انتظامی است

علیرغم اینکه شورای شهری‌ها خبر از تأمین امنیت برای اجرای طرح زیست شبانه داده بودند ولی پلیس تهران نظر دیگری دارد و سردار حسین رحیمی،رئیس پلیس تهران بزرگ هفته پیش در جریان اجرای بیست و پنجمین مرحله طرح رعد (بازداشت سارقان) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پلیس با اجرای طرح حیات شبانه بعد از ماه مبارک رمضان مشکلی ندارد اما اجرای آن نیازمند پیوست‌های انتظامی و ترافیکی است.

حواشی مذاکره با پلیس برای حیات شبانه

نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران که از موافقان پر و پا قرص این طرح است در واکنش به این موضوع  در گفت‌وگویی بیان داشت: شهرداری تهران یگان حفاظت دارد که کارکرد آن این است که رابطه ما را با نیروی انتظامی بررسی می‌کند و پیش از اینکه طرح هم بررسی شود، چندین جلسه با سردار یعقوبی و یگان حفاظت شهرداری تهران داشتیم و طرح بررسی شد.حتی مسئولان پلیس گفتند که طرح چگونه باید اجرا شود؛ پلیس حتی زودتر از ما تحقیق و پژوهش کرد و من واقعاً از دوستانمان در پلیس متعجب هستم.

نژاد بهرام با تاکید بر اینکه امکان نداشته بدون حضور پلیس حرکتی کنیم گفت: در جلسات متعددی با حضور پلیس طرح بررسی شده و شخصاً با آقای رحیمی (رئیس پلیس تهران بزرگ) نشست داشته‌ام، طرح را مطرح کرده‌ام، آنها نظراتشان را بیان کرده اند و نظرات آنها را اعمال کردیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: تعجب می‌کنم دوستان می‌گویند مذاکره‌ای با پلیس انجام نشده و پلیس در جریان نیست، چراکه پلیس آثار امنیتی مثبتی که طرح در شهرهای دیگر گذاشته بود را برای ما مطرح کرد.

اجرای طرح در تعامل با ناجا بوده است

بهاره آروین، عضو دیگر هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این گفت: این طرح که با نام شهر ماه اجرایی شده در تعامل مؤثر بین فرمانداری تهران، نیروی انتظامی و شهرداری انجام گرفته است.

نه فرمانداری به مصوبه شورای شهری‌ها

مصطفی موسوی لاری،مدیرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران درباره این موضوع به یکی از رسانه‌ها گفت: فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن دیده نشده است با مصوبه حیات شبانه مخالفت کرد.با پیگیری های انجام شده طرحی با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» پیشنهاد و به صورت آزمایشی در ماه مبارک رمضان در حال اجرا است.

مدیرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به اینکه این طرح به صورت آزمایشی در پنج نقطه از شهر در حال اجرا است خاطرنشان کرد: مانند روال ماه مبارک رمضان در گذرهای در نظر گرفته شده مغازه ها تا زمان سحر باز هستند.

به گفته وی این برنامه ها از سال های گذشته نیز در ماه رمضان وجود داشت اما در این طرح شهرداری یکسری کمک های جانبی به منظور بیشتر زنده شدن و نظم دادن ارائه می کند و در صورت حصول دستاوردهای خوب تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

موسوی لاری یادآور شد: در طرح حیات شبانه موضوع باز بودن خیابان ها و فعال بودن اصناف و مغازه ها مطرح بود در حالی که طرح فعلی به صورت کاملا برگزیده است که در گذشته نیز با مجوزهای لازم این فعالیت ها جریان داشت اما اکنون نگاه بیشتر به صورت «راسته ای» است. ساعت ۲ بامداد برای فعالیت تا پایان فصل تابستان پیشنهاد شده که البته هنوز قطعی نیست.

مزایای زیست شبانه در کلان‌شهرها

امروزه در شهرهای مختلف دنیا زیست شبانه اجرا می‌شود و مزایای اقتصادی زیادی  به ویژه برای شهروندان دارد. بسیاری از مردم در شهرهای بزرگ روزانه مشغول کار و فعالیت هستند و امکان خرید و استفاده از مراکز تفریحی به همراه خانواده برای آنها چندان امکان پذیر نیست که اجرای این طرح ها در جهت تهسیل به شهروندان می تواند بسیار موثر واقع شود البته این وضعیت مختص کشورهای غربی نیست و در کشورهای اسلامی نیز این ویژگی دیده می‌شود.

همچنین در شهرهای همچون مشهد و کربلا زیست شبانه نه در رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها بلکه در مراکز مذهبی و زیارتی مد نظر بوده و اجرایی شده است و انجام این برنامه به شرط پیوست انتظامی و ترافیکی پلیس می‌تواند در کلان‌شهر تهران بسیار موثر واقع شود و در کنار مزایای اقتصادی، نشاط آفرین هم باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

شبانه شماره افتاد

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.