فیلمبرداری از پالس های نور با سرعت بالا

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دیلی میل، دانشمندان ادعا می‌کنند محدودیت‌های مربوط به مدت زمان فیلمبرداری در دوربین‌های بسیار سریع را کاهش داده و توانسته‌اند پالس نور را ردیابی کنند.

در همین راستا «فنگ چن» از دانشگاه جیایوتونگ در شانکسی چین و لیدای وانگ در دانشگاه شهری هنگ کنگ این بهبود را در فیلمی کوتاه نشان داده‌اند. آنها نشان دادند با ارتقای محدودیت‌ها در دوربین‌های جدید می‌تواند هزاران میلیارد فریم در ثانیه ثبت کرد.

هرچند نسخه‌های قدیمی دوربین‌ها فقط می‌توانستند مدت زمانی بسیار کوتاه (چند شات) را فیلمبرداری کنند اما محققان ادعا می‌کنند روش جدید آنها می‌تواند ۶۰ شات را ثبت کند و به این ترتیب می‌توان مسیر نور را در سطوح ردیابی کرد.

روش جدید در حقیقت بهبود قابلیت‌های ذخیره سازی دوربین‌های قدیمی است. در این روش که نمونه برداری فشرده (compressive sampling) نام گرفته، تصاویر روی دستگاه (CCD) (یک دستگاه کوچک شبیه تراشه) رویهم قرار می‌گیرند. این دستگاه شارژ را به فرمت دیجیتالی تبدیل می‌کند که در فراوری تصویر استفاده می‌شود.

دانشمندان امیدوارند با توجه به قابلیت افزایش تعداد شات ها، بتوانند تصویر برداری با سرعت بالا در حوزه‌های مختلف را راحت تر کنند. تصویربرداری با سرعت بالا در حوزه‌های مختلفی از جمله لیزرها، علوم پزشکی و غیره کاربرد دارد.

همچنین آنها معتقدند با کمک چنین ابزار تصویربرداری پیشرفته‌ای می‌توان نمونه‌های بیولوژیکی در جراحی با لیزر و روش‌های تشخیص بیماری با کمک تصویربرداری را بررسی کرد.

برچسب ها :

فیلمبرداری

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.