باسیل: به حقوق لبنان در ترسیم مرزها با سرزمین‌های اشغالی پایبندیم

وزیر خارجه لبنان بار دیگر اعلام کرد، کشورش به حقوق خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی و زمینی جنوبی با فلسطین اشغالی پایبند است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت العهد، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در نشست خبری با وزیر خارجه اسپانیا در مادرید گفت: هیچ چیزی به اسرائیل نخواهیم داد، بلکه سرزمینی که سلب شده را پس خواهیم گرفت و به حاکمیت ارضی بر منطقه دریایی لبنان دست خواهیم یافت. مساله مهم قدرت لبنان در دستیابی به حقوق و تحقق دستاوردهایش است و ما از این مساله کوتاه نخواهیم آمد.

وی تاکید کرد، لبنان با اسکان آوارگان فلسطینی مخالف بوده و خواهان حقوق آنها در بازگشت به خاک خود با هدف ایجاد کشورشان در اراضی فلسطین است.

همچنین یک منبع دیپلماتیک لبنانی به روزنامه الشرق الاوسط گفت، در صورتی که تلاش‌های آمریکا ثمر داده و مذاکرات آغاز شود، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل فرمانده یونیفل را مامور خواهد کرد تا میزبان مذاکرات لبنانی- آمریکایی – اسرائیلی باشد.

قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت از زمان صدورش درباره وظیفه سازمان ملل جهت بررسی موضوع مرزهای زمینی است و اسمی از مرزهای دریایی در آن نیامده است و در این قطعنامه تنها برای ممانعت از وصول سلاح به سواحل، به گشت‌های دریایی اشاره شده است.

منبع مذکور گفت،‌ اسرائیل پذیرفته است که سازمان ملل بدون مشارکت و تنها ناظر مذاکرات میان لبنان و اسرائیل باشد. بنابراین طرفی که خواستار مذاکرات است، سازمان ملل نیست و اینجا تفاوت طرفی که خواستار مذاکره است، دیده می‌شود، زیرا این طرف حق نظر، بحث و بررسی و گزارش دارد.

به گفته این منبع، اسرائیل در خصوص ترسیم مرزهای دریایی چنین نقشی را از سازمان ملل نمی‌پذیرد در حالی که لبنان خواستار تساوی تیم‌ها در مذاکره بود. همین مساله درخصوص ترسیم مرزهای زمینی نیز صادق است.

این منبع ادامه داد،‌ لبنان خواستار نظارت سازمان ملل بر مذاکرات است اما اسرائیل تنها پذیرفته است که مقر یونیفل میزبان این مذاکرات باشد، در نتیجه این نکته نیازمند پیگیری است. از طرفی هم لبنان می‌خواهد ترسیم مرزهای زمینی و دریایی به صورت همزمان اجرایی شود اما تل‌آویو می‌خواهد در حال حاضر تنها مرزهای دریایی ترسیم شوند.

این منبع درخصوص ماموریت دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و اینکه آیا برای تکمیل مذاکرات جهت دستیابی به توافقنامه به بیروت بازمی‌گردد یا این مساله را به واشنگتن واگذار کرده و خودش را برای تحویل ماموریتش به عنوان سفیر جدید آمریکا در ترکیه آماده می‌کند، گفت: نتایج طی روزهای آتی معلوم می‌شود اما روشن نیست که ساترفیلد ماموریتش درباره هموار کردن مسیر مذاکرات میان اسرائیل و لبنان را تکمیل خواهد کرد یا اینکه دیوید شنکر جانشین ساترفیلد در این ماموریت خواهد شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.