دیپلمات نروژی با وجود مشکلات مذاکرات ونزوئلا را پیش می‌برد

اگر سازش مذاکره‌شده‌ای برای بحران بلندمدت ونزوئلا وجود داشته باشد، احتمالا با کمک افتادگی دیپلمات نروژی و همکاری طرفین درگیر حاصل خواهد شد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ داگ نیلاندر، یک دیپلمات نروژی است که مسوول رایزنی با نمایندگان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور آمریکای لاتین است و دومین جلسه رایزنی میان طرفین اخیرا در نروژ بدون نتیجه به پایان رسید.

در حالیکه هیچ تاریخی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده و اطلاعات اندکی از مذاکرات غیر علنی به دست آمده است، مشخص نیست که رایزنی دو طرف درگیر در ونزوئلا چگونه ادامه خواهد یافت. مساله قابل توجه این است که نیلاندر، کارشناس حوزه آمریکای لاتین است که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ مسوول تسهیل گفت‌وگوها و حل و فصل درگیری مسلحانه دیرینه کلمبیا بوده است. این دیپلمات ۴۹ ساله حین گفت‌وگوهای صلح کلمبیا خود را میانجی صادقی نشان داد که قصد اعمال نظر شخصی نداشت.

نیلاندر سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای با روزنامه آنلاین ال اسپانول گفت، یک میانجیگری موفق نیازمند اراده برای ورود به این مسیر و آفتابی نشدن زیاد است، نه جلب توجه بر روی این روند یا برای نروژ. این دیپلمات نروژی با حفظ اعتقادش از اظهارنظر درباره مذاکرات ونزوئلا خودداری می‌کند.

شکستن این بن‌بست این بار بسیار سخت‌تر خواهد بود. در حالیکه شورشان کلمبیا پس از نیم قرن درگیری عمدتا امید به پیروزی را از دست داده بودند و به لحاظ سیاسی منزوی شده بودند، مادورو و مخالفانش همچنان مصر هستند. مادورو کنترل تمامی نهادهای کشورش را به دست دارد، در حالیکه گوآیدو از سوی بیش از ۵۰ کشور به عنوان رهبر "قانونی" ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود.

سرجیو یارامیو که کمیسیونر صلح و یکی از معماران توافق صلح کلمبیا بود، می‌گوید: نیلاندر مخاطب ایده‌آلی است. اما او هم نمی‌تواند معجزه کند. خود ونزوئلایی‌ها هستند که می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.

در بحث ونزوئلا، داگ نیلاندر و دیپلمات‌هایی از سفارت نروژ در کلمبیا به محض امضای توافق صلح کلمبیا در پایان سال ۲۰۱۶ به کاراکاس سفر کرده و با چهره‌های اصلی این کشور دیدار کردند. سال گذشته مرکز نروژی حل اختلافات برای برگزاری گفت‌وگوهایی میان طرفین تلاش کرد. آن مذاکرات محرمانه برای شکست بن‌بستی که برای ارسال کمک‌های انسانی وجود داشت، کمک کرد.   

برنارد آرونسون، نماینده ویژه دولت باراک اوباما در مذاکرات صلح کلمبیا تاکید کرد: یک راه‌حل مذاکره‌ شده برای پیروزی برد-برد نیاز است. حتی اگر مادورو حاضر به تسلیم شود، شما باید به فرمولی برسید که او و اطرافیانش احساس امنیت کنند. هیچکس حاضر نیست قدرت را رها کرده و به زندان برود.

آرونسون گفت، نیلاندر مراقب بود که حین مذاکرات کلمبیا نفس خود را کنار بگذارد و مداخله نکند. اما زمانیکه حمله شورشیان کلمبیایی جان ۱۱ سرباز را در سال ۲۰۱۵ گرتف و موجب شد تا حملات هوایی دولت از سر گرفته شود، او نقش مهمی در نجات مذاکرات ایفا کرد. آرونسون تاکید کرد که او و نیلاندر با دیگر تسهیل‌کنندگان، از کوبا، ونزوئلا و شیلی همکاری نزدیک داشتند تا یک فرمول آبرو نگه‌دار برای بازگرداندن دو طرف به پای میز مذاکره تهیه کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.