مدیر سابق اف‌بی‌آی: خیانتی نیست، کودتایی نیست، فقط دروغ، دروغ محض

مدیر سابق اداره تحقیقات فدرال آمریکا با افشای جزئیات جدیدی تاکید کرد، حین تحقیات اف‌بی‌آی هیچ خیانت و هیچ کودتایی صورت نگرفت و تمام ادعاهای دونالد ترامپ دروغ است.

به گزارش خبرآنی، جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی و معاون سابق دادستان کل آمریکا در مطلبی برای واشنگتن پست نوشت: زمانی که دونالد ترامپ درباره خیانت و فساد در اف‌بی‌آی یاوه سرایی می‌کند  مردم عادی وسوسه می‌شوند تا سخنان رئیس‌جمهور را نادیده بگیرند؛ من این وسوسه را درک می‌کنم. من هم هدف بسیاری از این یاوه سرایی‌های او هستم، و حتی من هم سعی می‌کنم او را نادیده بگیرم.

اما نباید اینگونه باشیم چون همزمان میلیون‌ها تن از انسان‌های خوب آنچه را که رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید، باور می‌کنند. در اوقات عادی، این نادیده گرفتن درست است اما نه الان که رئیس‌جمهوری ما یک دروغگوست که اهمیتی نمی‌دهد چه خسارتی به نهادهای حیاتی وارد می‌کند. ما باید دروغ‌های او را که اف‌بی‌آی فاسد است و مرتکب خیانت شده است، اینکه ما از کمپین ترامپ جاسوسی کردیم و تلاش داشتیم تا دونالد ترامپ را شکست دهیم، فریاد بزنیم. ما باید به طور دائم به حقایق بازگردیم.

روسیه تلاشی گسترده برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ انجام داد. تا جایی که می‌توانم بگویم، تنها یک رهبر آمریکا وجود دارد که هنوز این حقیقت را انکار می‌کند. اف‌بی‌آی شاهد بود که این حمله از اواسط ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شد؛ با افشای اولین دسته از ایمیل‌های سرقتی. در اواخر ژوئیه، زمانی که ما به سختی تلاش داشتیم تا حجم این تلاش را درک کنیم، متوجه شدیم که یکی از مشاوران سیاست خارجی ترامپ هفت هفته پیش از آنکه ما بفهمیم، از این اقدامات اطلاع داشته است.

آن مشاور در آوریل ۲۰۱۶ با یک عامل روسیه در لندن صحبت کرد و متوجه شد که روس‌ها اطلاعاتی "کثیف" علیه هیلاری کلینتون در هزاران ایمیل به دست آوردند و روس‌ها می‌توانند به کمپین ترامپ از طریق انتشار اطلاعات مخرب علیه کلینتون کمک کنند. البته هیچکس از کمپین ترامپ این مطلب را به ما نگفت (یا حتی درباره رویکردهای روسیه)؛ ما باید این حقیقت را ماه‌ها بعد متوجه می‌شدیم! از طریق یک سفیر.

اما زمانیکه ما در اواخر ژوئیه متوجه این مطلب شدیم، اف‌بی‌آی باید چه کار می‌کرد؟ نادیده می‌گرفت؟ به کمپین ترامپ می‌گفت؟ به مطبوعات اطلاع می‌داد؟ نه. تحقیق کرد تا متوجه حقایق شود. ما نمی‌دانستیم چه چیزی حقیقت دارد. شاید اصلا ربطی به آن نداشت یا شاید آمریکایی‌ها توطئه و همدستی عمیقی با روس‌ها داشتند. برای پی بردن به آن، اف‌بی‌آی باید انتظارات را برآورده می‌کرد و تحقیقات انجام می‌داد.

من به عنوان مدیر اف‌بی‌آی مصمم بودم که این کار باید با دقت، محتاطانه و حرفه‌ای انجام شود. ما فرایند را آغاز کردیم. اگر موردی وجود نداشت، نمی‌خواستیم به آمریکایی‌ها انگ بزنیم. اگر موردی وجود داشت، نمی‌خواستیم که آمریکایی‌های فاسد مطلع شوند که روی آنها تمرکز کردیم. بنابراین آن را محرمانه نگاه داشتیم. این جزو رویکردهای اف‌بی‌آی به تمام پرونده‌های ضد اطلاعاتی است.

و این اولین ایراد به لفاظی ترامپ درباره "خیانت" است. اگر ما "دولت پنهان" لابی‌های کلینتون بودیم که می‌خواستیم جلوی او را بگیریم، چرا ما آن را محرمانه نگاه داشتیم؟ چرا پیتر استرزوک، بازرس اف‌بی‌ای که ادعا می‌شود مهره اصلی توطئه خیانت‌آمیز برای توقف ترامپ بوده است، به کسی نگفت؟ او جزو معدود کسانی بود که از موضوع تحقیقات ما اطلاع داشت.

ما تحقیقات کردیم ولی درباره استراتژی این کمپین اطلاعاتی جمع‌آوری نکردیم. ما از کمپین کسی جاسوسی نکردیم. ما بررسی کردیم که آیا آمریکایی‌های دخیل در این کمپین با روس‌ها برای دریافت کمک تماس داشتند یا خیر. تا اواخر اکتبر، بازرسان فکر می‌کردند دلیلی برای دریافت حکم دادگاه فدرال و انجام شنود الکترونیک از کارتر پیج، مشاور سابق کمپین ترامپ دارند. پیج دیگر با این کمپین کار نمی‌کرد اما دلیلی وجود داشت که باور کنیم او به عنوان عامل دولت روسیه فعالیت می‌کرد. ما از یک قاضی فدرال خواستیم تا مجوز شنود علیه او را بدهد و بعد وارد عمل شدیم و تمامی اینها بدون افشای ماهیت کارمان بود و در نظر داشته باشید که این برای اواخر اکتبر بود و هرگونه افشاگری می‌توانست برای نامزدی ترامپ بسیار آسیب‌رسان باشد. این بدترین توطئه دولت بود.

اما صبر کنید، این ایده توطئه بی‌صداتر می‌شود. ۲۸ اکتبر پس از مشورت درباره دو گزینه وحشتناک، به این نتیجه رسیدم که چاره‌ای جز مطلع کردن کنگره درباره گشودن دوباره تحقیقات مرتبط با ایمیل‌های کلینتون ندارم. فکر کردم که پنهان کردن این حقیقت -آن هم پس از اینکه مکررا و آن هم با قسم به کنگره تاکید کردم که تحقیقات تمام شده است- بدتر از گفتن حقیقت به کنگره می‌شود. من تصمیمی گرفتم که ویلیام بار آن را ستود و هیلاری کلینتون ۱۱ روز بعد آن را مقصر شکست خود دانست.   

پیتر استرزوک، معمار ادعایی توطئه خیانت‌آمیز برای متوقف کردن ترامپ، نامه‌ای را که برای کنگره نوشتم تنظیم کرد و هنوز هم چیزهایی دیگری وجود دارد تا این ادعای توطئه را خاموش کرد. در کانون ادعای "فساد" علیه اف‌بی‌آی خیلی شنیدیم که اندرو مک‌کیب، معاون اف‌بی‌آی به بازرسان داخلی درباره یک افشاگری به رسانه‌ها در اواخر اکتبر ۲۰۱۶ دروغ گفته است. مک‌کیب بابت این اخراج شد. حال آن افشاگری چه بود؟ چیزی برای متوقف کردن کمپین ترامپ بود؟ خیر. مک‌کیب مجاز بود تا اعلام کند اف‌بی‌آی به صورت فعال تحقیقاتی از بنیاد کلینتون دارد؛ مساله‌ای که برای کلینتون زیان‌بار بود.

دلیلی وجود داشت که رسانه‌ها وقت چندانی روی مساله "خیانت" و "فساد" نگذاشتند. تئوری توطئه بی‌معنا بود. اف‌بی‌آی برای گرفتن دونالد ترامپ نیامده بود. نیامده بود تا هیلاری کلینتون را بگیرد. آمده بود تا تمام تلاشش را برای بررسی مسائل جدی به کار ببندد و همزمان از میان یک میدان مین سیاسی معیوب بگذرد.

اما ادامه دهید و اگر اجبار دارید از بازرسان تحقیق کنید. وقتی آن تحقیقات تمام شد، متوجه خواهید شد که کار به صورت مناسبی انجام شد و تنها روی کشف حقیقت ادعاهای جدی تمرکز داشت. هیچ فسادی در کار نبود. هیچ خیانتی در کار نبود. هیچ تلاشی برای کودتا وجود نداشت. اینها دروغ است. تنها مردمان خوبی هستند که تلاش می‌کنند تا حقیقت را کشف کنند، تحت شرایطی بی‌سابقه."

انتهای پیام

برچسب ها :

خیانتی کودتایی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.