ساترفیلد پاسخ‌ اسرائیل به پیشنهاد مذاکره بیروت را با مقامات لبنانی در میان گذاشت

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک با پاسخ‌های جدیدی از سوی اسرائیل پیرامون پیشنهاد لبنان برای مذاکره در خصوص ترسیم مرزهای زمینی و دریایی براساس مکانیزمی که رسما به واشنگتن پیشنهاد کرده، از تل‌آویو به بیروت بازگشته است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه الحیاة، دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در بیروت با رئیس جمهوری، نخست وزیر، وزیر خارجه و سپس با فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد.

مکانیزمی که لبنان در خصوص ترسیم مرزهای زمینی و دریایی با اسرائیل مطرح کرده،‌ این است که نشست‌هایی با نظارت سازمان ملل میان دو طرف لبنانی و اسرائیلی برای مذاکره در خصوص مناطق مرزی مورد مناقشه برگزار شود. نشست‌هایی که مشابه نشست دوره‌ای کمیته سه‌جانبه نظامی در مرکز فرماندهی یونیفل در شهرک مرزی الناقوره به ریاست فرمانده نیروهای بین‌المللی جهت حل چالش‌های موجود در مرزها باشد. منابع متعددی به روزنامه الحیاة گفتند: پیشنهاد لبنان این است که میانجی این مذاکرات پیرامون ترسیم مرزها آمریکا بوده و نقش سازمان ملل به نظارت بر این مذاکرات محدود باشد.

همچنین اصل دومی که طرف لبنانی بر آن پافشاری می‌کند این است که مذاکرات درباره مرزهای زمینی و دریایی جداگانه انجام نشود، زیرا نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان معتقد است، طبق زاویه‌ خطوط ترسیم که از منطقه الیابسه به سمت دریای مدیترانه آغاز می‌شود، ترسیم مرزهای زمینی بر تعیین مرزهای دریایی تاثیر می‌گذارد.

منابع آگاه گفتند: طرف اسرائیلی قبلا هرگونه نقش سازمان ملل در ترسیم مرزها با لبنان را رد می‌کرد و واشنگتن نیز از این موضع تل‌آویو حمایت می‌کرد اما پس از سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به بیروت و گفت‌وگو با بری در خصوص پیشنهاد لبنان درباره ترسیم مرزها، این وزارت‌خانه نقش میانجیگری را پذیرفت و ساترفیلد را مامور این کار کرد و در نتیجه طرف آمریکایی مجبور شد در خصوص نقش نظارتی سازمان ملل انعطاف‌ به خرج داده و برای قانع‌ کردن اسرائیل جهت پذیرش این مساله تلاش کند. این هدف سفر رفت و برگشت ساترفیلد به اسرائیل و بیروت در ماه میلادی جاری بود.

این منابع گفتند: ساترفیلد توانسته است موضع اسرائیل را در خصوص نظارت سازمان ملل بر مذاکرات نرم کند اما هدف این است که یان کوبیس، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان و تیمش نقش سازمان ملل را به جای فرماندهی یونیفل برعهده بگیرند تا ساترفیلد بتواند ایده‌های جدی را در خصوص ترسیم مرزها میان اسرائیل و لبنان رد و بدل کند.

منابع ذی‌ربط در تمدید مذاکرات احتمال دادند که طرف آمریکایی دیدگاه لبنان در خصوص نظارت سازمان ملل را پذیرفته و اسرائیل را با وجود مخالفتش قانع کند، زیرا موفقیت این مذاکرات منجر به تصویب هرگونه توافق در مورد مرزهای زمینی و دریایی شده و در نهایت موجب می‌شود نقشه‌های مورد توافق میان اسرائیل و لبنان براساس قوانین بین‌المللی در سازمان ملل ثبت شوند تا این نقشه‌ها در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و جنبه اجرایی پیدا کنند.

اختلاف میان لبنان و اسرائیل بر سر دو نقطه مرزی زمینی ب۱ و ب۲ نزدیک سواحل لبنان است که اسرائیل بر بخش‌هایی از آن کنترل یافته و لبنان براساس نقشه‌های بین‌المللی ذی‌ربط اثبات کرده که این مناطق از آن این کشور هستند. درحالی اسرائیل ادعا کرده کنترل بر مناطق مذکور دلایل امنیتی داشته است چرا که این مناطق در تپه‌های مشرف بر طرح توریستی بزرگ در اراضی اشغالی فلسطین قرار دارند.

منابع آگاه تاکید کردند: در ترسیم مرزهای زمینی به منطقه مزارع شبعا، تپه‌های کفرشوبا و بخش شمالی شهرک الغجر پرداخته نخواهد شد که آمریکا و سازمان ملل این مناطق را مربوط به دو قطعنامه شماره ۲۴۲ و ۳۳۸ می‌دانند و معتقدند به قطعنامه ۴۲۸ مربوط به اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل در سال ۱۹۹۸ ارتباطی ندارند.

منابع لبنانی حاضر در مذاکرات می‌گویند، تصحیح دو نقطه ب۱ و ب۲ که اجازه می‌دهد ترسیم خطوط مرزهای دریایی از الیابسه به سمت دریای مدیترانه صورت بگیرد، مالکیت لبنان بر بلوک شماره ۹ در منطقه اقتصادی را قطعی می‌کند، در حالی که اسرائیل مدعی است مالکیت ۸۶۴ کیلومتر مربع از این مناطق و بخشی از بلوک شماره ۸ را برعهده دارد. طرف لبنانی با ارائه این داده‌ها قبول آنچه موسوم "خط هوف" است را برای تقسیم مناطق مورد مناقشه رد می‌کند و تاکید دارد که مالکیت این مناطق از آن لبنان است اما طرف اسرائیلی همچنان ارتباط ترسیم خط دریایی به خط زمینی را بعید می‌داند.

هوف، خطی  است که "فردریک هوف"، دیپلمات کهنه کار آمریکایی و نماینده سابق دولت آمریکا در تحولات سوریه، افسر سابق ارتش آمریکا و وابسته سابق نظامی سفارت آمریکا در بیروت در سال ۲۰۱۲ مطرح کرد و بر اساس آن لبنان می‌تواند از ۵۵ تا ۶۰ درصد مناطق مورد مناقشه بهره‌برداری کند و تکلیف بخش باقیمانده زمان ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی مشخص شود.

ساترفیلد در سفر هفته گذشته خود موافقت اسرائیل در خصوص تمدید مذاکرات و نقش نظارتی سازمان ملل را به دست آورد اما درباره نتایج سفرش اواخر هفته به تل‌آویو و بازگشتش روز دوشنبه به بیروت سکوتی حاکم است.

منابع نزدیک به وزارت خارجه آمریکا گفتند: ساترفیلد موافقت اسرائیل با مذاکرات را براساس طرح لبنان ابلاغ کرده و مسائل نیازمند سفرهای رفت و برگشت وی به تل‌آویو و بیروت است و ساترفیلد با دستاورد مثبتی بازگشته و مساله مذاکرات را عملی می‌کند.

در مقر رئیس پارلمان لبنان هم که نقش اصلی را در اتحاد دیدگاه این کشور ایفا می‌کند، تعلل حاکم است و مسؤولان آمریکایی و بین‌المللی نسبت به نبود ایده‌ها برای حل مشکل مرزها اعتراض دارند. منابع نزدیک به بری تصریح کردند که شرایط مثبت است و لبنان انتظار دارد پایان روند مذاکره با اسرائیل مانند آغاز آن شفاف بوده و مساله مرزها به مطالبات اسرائیل در خصوص حزب‌الله و تسلیحات آن ارتباطی پیدا نکند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.