پاریس : امنیت آفریقا را باید خود آفریقایی‌ها تضمین کنند/ نیروهای فرانسوی برای همیشه نمی‌مانند

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد کشورهای غرب آفریقا که با شبه‌نظامیان در منطقه خود درگیر هستند نباید انتظار حضور دائم نیروهای فرانسوی را داشته باشند چون پاریس برای همیشه اینجا نخواهد بود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه ساحل با موجی از خشونت‌های فراوان از ناحیه گروه‌های شبه نظامی مرتبط با داعش و القاعده دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر شرکای بین المللی را برای برقراری ثبات در منطقه دچار مشکل کرده است.

کشورهای منطقه شمال ساحل شامل بورکینافاسو هم مرز با مالی و نیجر در ماه‌های گذشته به شدت درگیر است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به کمیته امور خارجی پارلمان این کشور گفت: مقام‌های کشورهای واقع در ساحل نباید به خیال اینکه نیروهای فرانسه در منطقه هستند، راحت باشند.

وی ادامه داد: این یک فریب است اما به تدریج آنچه که باید گفته شود این است که امنیت آفریقا از سوی خود آفریقایی‌ها تضمین می‌شود. این هدف نیروهای فرانسوی نیست که برای تمام عمر در این منطقه بمانند.

فرانسه در سال ۲۰۱۳ برای کمک به نیروهای نظامی کشورهای غرب آفریقا به منظور عقب راندن و شکست نیروهای شبه نظامی وارد مالی شد. از آن زمان تاکنون، حدود ۴۵۰۰ نیروی فرانسوی در منطقه با عنوان نیروهای "برخان" حضور دارند تا به عملیات مقابله با تروریسم کمک کنند.

نیروهای نظامی فرانسه به همراه نیروهای دیگر کشورهای غربی به تأمین مالی نیروهای محلی با حضور سربازانی از مالی، نیجر، بورکینافاسو، چاد و موریتانی می‌پردازند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین ادامه داد: نیروهای مشترک موسوم به گروه ۵ باید به دنبال به دست گرفتن مسئولیت‌ها باشند. نیروهای برخان نمی‌توانند همه کارها را خودشان انجام دهند. این اقدامات باید با حضور سایر کشورها صورت گیرد. سایر کشورها هم مسئولیت دارند اما کافی نیست.

اظهارات وزیر خارجه فرانسه انتقادی بی سابقه به قدرت‌های منطقه ساحل بوده است.

وی ادامه داد، هیأت صلح‌بان سازمان ملل از ۲۰۱۳ در مالی مستقر است و شامل ۱۵ هزار سرباز و پلیس می‌شود.

لودریان گفت: از جانب آمریکا تحت فشار هستیم تا هزینه‌های نیروهای صلح‌بان را کم کنیم و این مساله احتمالاً سایر کشورها را برای متوقف کردن فعالیت این هیأت صلح‌بان متقاعد می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.