باز هم بارگیری تسلیحاتی کشتی سعودی در فرانسه و باز هم شکایت حقوق بشری‌ها

همزمان با افزایش فشارها بر پاریس جهت توقف فروش تسلیحات به عربستان، یک سازمان حقوق بشری فرانسه تلاش دارد از بارگیری کشتی عربستان ممانعت کند که در جنوب فرانسه پهلو گرفته است.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه القدس العربی، سازمان حقوق بشری مستقر در پاریس "ای، سی، ای، تی" در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای ممانعت از بارگیری این یک کشتی سعودی به دستگاه قضایی شکایت کرده است.

این سازمان افزود، قرار است کشتی موسوم به "بحری تبوک" تسلیحات فرانسه را بارگیری کرده و به عربستان؛ طرف اصلی در جنگ یمن منتقل کند. سازمان مذکور از جامعه مدنی و نهادهای داخلی خواست از وصول این تسلیحات به عربستان جلوگیری کنند.

پیش از این هم یک کشتی سعودی دیگر موسوم به "بحری ینبع" سواحل شمال فرانسه را بدون بارگیری تسلیحات ترک کرده بود، زیرا کارکنان بندر تهدید کردند که اجازه نخواهند داد این کشتی وارد بندر لوآور شود.

سازمان فرانسوی علیه این کشتی نیز در زمان بارگیری شکایت کرده و با بیان اینکه ممکن است تسلیحات بارگیری شده در جنگ یمن علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار بگیرد، این اقدام را مخالف معاهده بین‌المللی اعلام کرده بود.

پس از اینکه پایگاه خبری مستقل "دیسکلوز" اعلام کرد، کشتی عربستان برای بارگیری تسلیحات جهت انتقال آنها به عربستان در بندری نزدیک مارسی پهلو گرفته است، شرکت مالک این کشتی سعودی به صورت رسمی بارگیری تسلیحات فرانسه را تکذیب کرد.

نماینده شرکت "شیپینگ اجنسی سرویس" که نماینده شرکت مالک کشتی سعودی "بحری تبوک" در فرانسه است، گفت، این کشتی امروز (چهارشنبه) برای شرکت آلمانی زیمنس بارگیری خواهد کرد و بارش صد در صد ایستگاه‌های سوخت سیار برای استفاده مدنی خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد، اطلاعات درباره بارگیری تسلیحات و مواد منفجره توسط این کشتی مطلقا نادرست هستند و صحت ندارند. همانطور که اخبار  مربوط به بارگیری تسلیحات توسط کشتی سعودی "بحری ینبع" صحت نداشت.

کشتی "بحری ینبع" به دنبال بارگیری تسلیحات فرانسوی برای عربستان بود و پس از جنجال‌هایی که افشاگری‌های دیسکلوز به راه انداخت، این کشتی از رفتن به بندر لوآور منصرف شد.

سایت خبری دیسکلوز ۱۵ آوریل یک یادداشت را که در دایره اخبار محرمانه دفاعی قرار می‌گرفت، افشا کرده بود. در این یادداشت به استفاده از سلاح‌های تولید فرانسه از جمله خمپاره‌اندازهای سیزر، رزم‌ناوها و تانک‌های مدل "لوکلیرک" و جنگنده‌ها در جنگ یمن اشاره شده است.

این سایت چند هفته پس از کشف حمل تسلیحات فرانسوی مشابه، اخبار مذکور را افشا کرد؛ مساله‌ای که به راه‌اندازی کمپین فشار منجر شد و در نهایت ریاض را وادار کرد از بارگیری تسلیحات توسط کشتی‌های خود منصرف شود. دیسکلوز تاکید کرد، بار جدید شامل تجهیزاتی خواهد بود که از بندری نزدیک مارسی بارگیری خواهد شد.

سازمان‌های حقوق بشری ریاض را به استفاده از تسلیحات فرانسه در جنگ یمن متهم می‌کنند؛ جایی که از زمان حمله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات؛ از بزرگترین مشتریان تسلیحات نظامی فرانسه در سال ۲۰۱۵، ده‌ها هزار تن کشته شدند.

مسؤولان فرانسوی گفتند، از تسلیحات این کشور تنها برای اهداف دفاعی استفاده می‌شود، آنها اتهامات درباره نقض معاهده تجارت تسلیحات را رد کردند؛ معاهده‌ای که فروش تسلیحات به کشورها را در صورت استفاده از آنها علیه غیرنظامیان منع می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.