به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از سی جی تی ان، پانگ کوئینگنیان مدیرعامل شرکت یانگمن مدعی است این خودرو به علت مصرف آب به عنوان سوخت، میتواند نقش مهمی در کاهش آلایندههای زیست محیطی ایفا کند.
با این حال از زمان انتشار خبر یادشده در رسانههای محلی چین، بسیاری از کارشناسان و متخصصان با دیده تردید و شک به آن نگریسته اند و بحث و جدلها در این زمینه در میان چینیها بالا گرفته است.
به دنبال تشدید بحثها در این زمینه، شرکت یادشده افزوده که موتور این خودرو از طریق ترکیب پودر آلومینیوم و آب با کاتالیستی که نام آن افشا نشده کار میکند. مجموعه واکنشهای این ترکیبات باعث تولید هیدروژن و در نهایت تولید برق میشود و از این طریق خودروی یادشده به حرکت در میآید.
با این حال هنوز هم منتقدان میگویند که امکان ساخت چنین خودرویی وجود ندارد. وو منگ کیانگ دبیرکل اتحادیه ملی انرژیهای نو در چین گفته است: یک کاتالیست تنها میتواند فرایند واکنش را تسریع کرده و بهره وری را افزایش دهد و لذا از این طریق نمیتوان انرژی اضافی تولید کرد. وی افزوده: حتی اگر از این طریق هیدروژن نیز به دست آید باید با آزمایشهای مستقل این موضوع را بررسی کرد که این هیدروژن از قدرت کافی برای به حرکت درآوردن یک خودرو برخوردار است یا نه.
در حال حاضر خودروهای هیدروژنی به علت هزینه بالای تولید هیدروژن، مشکلات مربوط به توزیع و سوخت گیری این ماده، امکان اشتعال آن و هزینههای بالای این فرایند چندان محبوب نیستند. از سوی دیگر سه فرایند دستیابی به هیدروژن (شامل استفاده از سوختهای فسیلی، واکنشهای شیمیایی و استفاده از متان) آلودگیهای زیست محیطی زیادی ایجاد میکنند.
پیش از این محققان دانشگاه کمبریج روشی برای تولید هیدروژن از انرژی خورشیدی ابداع کرده بودند که برای اجرا در مقیاس صنعتی هنوز مقرون به صرفه نیست.