به گزارش خبرنگار خبرآنی، خطوط جدید راه آهن با بار محوری ۳۰ تن در کشور در حال ساخت هستند. همچنین اولین خط پیاده شده در مسیر اصفهان به یزد جز خطوطی بوده که از ۳۶ میلیون تن بار محوری جابجا شده در کشور طی سال ۱۳۹۷، یک سوم آن یعنی ۱۲ میلیون تن در مسیر اصفهان به یزد جابجا میشود.
این امر به دلیل معادن سنگ آهن شهر بافق و استان یزد و کارخانجات فولاد استان اصفهان است؛ این مسیر تا شهر خاف در استان خراسان رضوی گسترده خواهد شد.
از این رو محققان کشور در صدد برآمدند تا تجهیزات روسازی را با بار محوری ۳۰ تن بومی سازی کنند. سازه روسازی راه آهن از ریل، تراورس بتنی و ادوات روسازی تشکیل میشود که های تک ترین قسمت آن به شمار میرود؛ تاکنون تجهیزات روسازی برای بار محوری ۳۰ تن در داخل کشور تولید نشده است.
تمامی تولیدات مصرفی تا کنون از کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه هستند.
همچنین تا کنون تست پایش کیفیت این ادوات خارجی نیز با هزینه ۳۰ هزار یورو در دانشگاه مونیخ آلمان انجام می شد تا گواهینامه کفایت ادوات تولیدی صادر شود.
از این رو این تجهیزات در شرکتی به عنوان اولین تولید کننده ادوات بار محوری ۳۰ تن در داخل کشور ساخته شده است همچنین طی قرارداد همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر بررسی کفایت ادوات تولیدی نیز توسط این دانشگاه انجام می شود.
تاکنون تستها به صورت موفقیت آمیز انجام شده و پیش بینی شده تست نهایی در ۱۱ خرداد انجام شود. این تست با حضور مسئولان راه آهن ایران به همراه کارشناسان فنی و هیئت همراه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت میگیرد.