علیرضا معاف مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری خبرآنی، درباره بیانات اخیر امام خامنهای در دیدار با دانشجویان درباره فراهم کردن زمینه برای روی کار آوردن دولت جوان و حزباللهی، گفت: نکتهای که حضرت آقا فرمودند مسئله چند وجهی، چند بعدی و دارای ابعاد مختلف است و نباید با این فرمایش اخیر ایشان برخورد سیاسی تقلیلی داشت و آن را به یک حرف سیاسی صرف کاست و بلکه باید برخورد جامع داشت.
وی با بیان اینکه ابتدا باید تعریف دقیقی از دولت جوان و حزباللهی داشته باشیم، افزود: جوانان باید مولفهها و شاخصههای دولت جوان و حزباللهی را شناخته و درک کنند. جوان کیست، جوانی چه دورهای است و منظور از جوانی در ادبیات بیانیه گام دوم و در همین سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری چه جوانی است؟.
مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا تصریح کرد: اولا جوانان باید به شدت از ادبیات قدرتطلبانه و ریاستطلبانه بپرهیزند و این ادبیات طلبکارانه که «باید کار را در حکومت به ما بسپارند»؛ شایسته جوان حزباللهی که با نگاه خدمت و با نگاه انقلابی میخواهد وارد کار بشود نیست. مدل ابتدای انقلاب مدل مطلوب و درستی است، جوانهایی که شانه زیربار کار داده و کار و خدمت را بدون اینکه قدرتطلبی، ریاست،طلبی، پُستدوستی و منصبطلبی داشته باشند، انجام میدادند. این مقتضی اخلاقی و رفتاری و خودسازیهای متناسب با جوانان است که باید در خودشان فکر و تدارک کنند.
معاف اظهار کرد: من به عنوان کسی که هم جوانم و هم سالها تجربه کار اجرایی، اداری و دانشگاهی دارم این نکته را برای نسل خودمان خیلی واجب میدانم که وقتی گفته میشود دولت جوان؛ عدهای فکر نکنند که چرب و شیرینِ دنیاست و قدرت جذاب بوده و سفرهای پهن است و حالا نوبت ماست که سر این سفره بنشینیم؛ این نگاه را باید به جوانان گفت و باید به خودمان تذکر دهیم که قدرتطلبی نکنیم. نکته دوم اینکه جوان باید تعریف بشود، جوان شاخص سن دارد و استاد مطهری جوان را عنصر خلاق، مبتکر، دارای روحیات پیشبرنده و آفرینندگی میداند. جوان شخصیتی است که همیشه دنبال شکستن بنبستها و بازکردن راههاست و نا امید نمیشود و با انرژی و نشاط بیشتر کار میکند.
وی تصریح کرد: جوان در ادبیات قرآن هم شاخص دارد؛ حضرت یوسف(ع) وقتی میخواست بگوید ریاست بانک مرکزی و وزارت کشاورزی را بر عهده او قرار دهند، فرمود "من چون قدرت حفظ دارم و دانشمند هستم" این کار را به من بسپار، پس جوان ما باید «حفیظ و علیم» باشد. در ماجرای طالوت و جالوت و حضرت داود(ع) چرا خدا یک جوان فرمانده قرار داد؟ چون هم دانش و هم توانایی جسمی داشت، در ماجرای دختران شعیب و حضرت موسی(ع)، حضرت موسی هم قوی و هم امین بود و جوان حزباللهی عنصری است که در کنار قوی بودن، امین هم باشد و در کنار توانایی جسمی باید دانش هم داشته باشد. جوانان اگر میخواهند دولت جوان و حزباللهی تاسیس و تشکیل شود باید در خود آمادگیهای نظری، فکری، اخلاقی، روحی، شخصیتی و سلوکی ایجاد کنند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اول خطابم درباره این فرمایش حضرت آقا به خود جوانان است، قبل از اینکه فکر کنیم قرار است در حکومت و حاکمیت مسئولیت بپذیریم باید آمادگیهای لازم را در خودمان ایجاد کنیم.
معاف با پیشنهاد دو راه در این زمینه گفت: اول اینکه جوانان مکانیزمهای عملیاتی و روندهای پیشنهادی طرح تحول مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را آماده کنند و اینکه چگونه قرار است برای پذیرش مسئولیتهای بزرگ و قرار گرفتن در مناصب کلیدی نظام آماده شوند. ما الان کسی را داریم که جوان است و وزیر شده اما خرابکاریها، ناکارآمدیها و کار نابلدیهای او را میبینید در حوزه فضای مجازی چه آسیبهای اساسی به کشور، اخلاق جوانان و وضعیت سیاسی و امنیتی میزند. صرف اینکه کسی جوان است وزیر شود، هیچ فضیلتی نیست و باید آمادگی داشته باشد و جوانان باید خودشان طرح تحول مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را تدوین کنند.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه شاخصهها و مولفههای مدیر مطلوب و دولتمرد علوی مبتنی بر قرآن و نهجالبلاغه را برای خودشان آماده کنند و آن را با خودشان خوانش کنند. در این خوانشها آن را به قلب خود تفهیم کنند تا آن اشتباهاتی که نسل و تیم قبل بعضا مرتکب شدند، جوانان حزباللهی مرتکب نشوند.
مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا اضافه کرد: الان شرایط کشور از نظر سیاسی و گفتمانی کاملا آماده عبور از نسل ناکارآمدی است که بعضی از مناصب دولتی را در اختیار گرفته است. جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست اما گفتمانی در کشور شکل گرفته که پیرپاتالیزم موجود در دولت، ناکارآمدی خود را نشان داده و باید کنار برود. پیران کارآمد هم داریم ولی این پیرانی که در دولت کار را در اختیار گرفتند، شرایط گفتمانی ایجاد شده و جامعه و مردم آمادهاند ولی اینکه خود جوانان هم آماده باشند مسئله مهمی است و جوانان باید آمادگی را در خود ایجاد کنند.
انتهای پیام/