به گزارش روزنامه شرق، روزهای باشگاهی در فوتبال دنیا یا به پایان رسیده یا اینکه در حال بهپایانرسیدن است؛ خیلی از مدیران فوتبالی این روزها یا در حال شمارش پاداش قهرمانیشان هستند یا اینکه آمادهاند تا پاداش قهرمانی توسط مسئولان لیگ به حسابشان واریز شود؛ مثلا پاریسنژرمن در فرانسه خیالش راحت است؛ آنها چندینسال است که بر «لیگ یک» سلطنت میکنند و هر سال هم بهموقع پاداش قهرمانیشان را میگیرند؛ در یکی، دو سال گذشته که فقط ۱۶ میلیون یورو از سازمان لیگ فرانسه بهخاطر قهرمانی در لیگ گرفته و درمجموع درآمدهایشان را به ۴۵ تا ۵۰ میلیون یورو رساندهاند.
حسابوکتاب لیگهای اروپایی متفاوت است و آن را کاری هم نمیتوان کرد؛ همین پاریس علاوهبر پاداش ۱۶ میلیونیورویی که دو فصل پیش گرفته، چند رقم ریزودرشت دیگر هم داشته است؛ از جمله سهم ۴.۲ میلیونیورویی که به صورت مساوی بین همه تیمهای لیگ تقسیم شده و حق پخش نزدیک به ۳۰ میلیونیوروییاش در یک فصل.
بیخیال حق پخش
همین ابتدا باید تکلیف مشخص شود؛ در ایران خبری از حق پخش تلویزیونی نیست و تیم و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم زورشان به صداوسیما در این مورد نمیرسد؛ صداوسیما بند قانونی رو میکند که نمیشود از یک نهاد دولتی به یک نهاد دولتی دیگر پولی داد؛ فدراسیون هم با استناد به بندهای نهچندان قدرتمندی میگوید اگر پول ما را ندهید، ایافسی و فیفا جریمه و محروممان میکند...
حق ورود به بازیهای لیگ
بهتر است برای پاسخدادن به این سؤال که پرسپولیس، تیم قهرمان لیگ برتر ایران چقدر بابت قهرمانیاش از سازمان لیگ پاداش میگیرد کمی به عقبتر رفت؛ تیمها برای شروع رقابتهای لیگ برتر مبلغی مشخص باید به سازمان لیگ بپردازند؛ برای لیگ دسته اول این رقم تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان است، ولی برای لیگ برتر طبیعتا باید رقمش بیشتر از این حرفها باشد. خبرها حاکی از این است که حق ورود به لیگ برتر چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان است؛ حالا ۲۰ میلیون پایینتر یا ۲۰ میلیون تومان بالاتر.
تبلیغات محیطی
آن ۵۰۰ میلیون تومان سر جای خود؛ ولی محل اصلی درآمد سازمان لیگ مربوط به تبلیغات محیطی در ورزشگاههاست؛ اینجاست که بخش اصلی درآمدهای فوتبال در عرصه باشگاهی رو میشود.
سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در این زمینه قراردادهای مختلفی منعقد کردهاند که بعضا چندتایی از آنها حتی به ضررشان تمام شده و نتوانستهاند رقم مدنظرشان را از شرکت مجری طرح بگیرند.
این موضوع با رقم همان هشت میلیاردتومانی که از تیمها گرفته شده جمع میشود و روی هم معادل ۸۳ میلیارد تومان در طول فصل جمعآوری شده است. بخش زیادی از پول تبلیغات محیطی قاعدتا باید به باشگاهها برسد، چون این باشگاهها هستند که هواداران را به ورزشگاه میکشانند و صداوسیما هم بازیهای پرمخاطب را پخش زنده میکند.
پاداش قهرمانی پرسپولیس
با تمام مطالبی که در بالا عنوان شد، مشخص میشود پول پاداش قهرمانی پرسپولیس در لیگ از محل همین تبلیغات محیطی تأمین میشود، ولی اینکه رقمش چقدر باشد بهطور دقیق مشخص نیست و باید تقریبی حدس زد.
اینجاست که طبیعتا سهم پرسپولیس بهعنوان تیم قهرمان بیشتر از بقیه تیمهاست. البته همه این ۸۰ میلیارد تومان نیز خالص تقسیم نمیشود؛ چون سازمان لیگ هزینه داوری، ایاب و ذهاب و... را هم از آن کسر میکند.
پرسپولیس چقدر پول میگیرد؟
اینکه پاداش و ضریب پاداش مشخصشده دلیلی بر آن نمیشود که پرسپولیس واقعا پولی از سازمان لیگ بگیرد، نمونهاش را میشود در فصل گذشته دید؛ سرخهای تهران قهرمان لیگ برتر شدند، ولی وقتی از سازمان لیگ طلب پاداش و دریافت پول از تبلیغات محیطی کردند، یک خبر بیشتر نشنیدند: شما بدهکار هستید و نهتنها خبری از پاداش نیست، بلکه باید پنج میلیارد تومان نیز بابت بدهی بدهید!
عدم شفافیت مالی
اینکه سازمان لیگ سرش در حسابوکتاب بوده و بهجای پاداش قهرمانی به دنبال وصول بدهی خود از تیم قهرمان لیگ است، موضوعی است که باید به فال نیک گرفت؛ اما موضوع مهمتر این است که سازمان لیگ جایی به صورت شفاف و با جزئیات اعلام میکند که رقم دقیقی که به هر تیم باید پرداخت شود چقدر است؟
پاسخ فعلا منفی است؛ چون حتی مسئولان باشگاه پرسپولیس بهعنوان تیم قهرمان لیگ نیز از این موضوع شاکی هستند.
ضعف مدیریتی
این سکه روی دیگری هم دارد؛ ضعف مدیریت. چطور میشود باشگاهی با عظمت پرسپولیس که سه سال متوالی است جام قهرمانی را به دست میآورد، نتواند با جزئیات، دخلوخرجش را از فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال بگیرد.
این باشگاه طبیعتا اگر مدیریت قویای داشت، میتوانست حق خودش را با پیگیریهای بیشتر بگیرد؛ نه اینکه مدام از این شاکی باشد که بدهیهایش بابت کارت زرد و قرمز، تأخیر در ورود به زمین یا شکستهشدن صندلیهاست.
شاید الان که این تیم دوباره قهرمان لیگ شده است، فرصت مناسبی باشد تا هم سازمان لیگ شفافسازی کند و هم مدیریت پرسپولیس حق تیمش را بگیرد.