نوسازی آسفالت رینگ ۷ کیلومتری پردیسان؛ لازم اما ناکافی!

گروه شهری خبرگزاری فارس - سید اسد رجبی: واگذاری پارک طبیعت پردیسان به شهرداری تهران طرحی است که در آستانه اجرا در ابتدای دولت یازدهم از سوی معصومه ابتکار به عنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست متوقف شده و به این ترتیب این طرح ابتر ماند.

پارک پردیسان در دسته پارک های بزرگ مقیاس قرار می‌گیرد که نه تنها جنبه فضای سبز و پر کردن اوقات فراغت را دارد بلکه تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت آب و هوایی شهر تهران دارد.

در طول سالهای اخیر همه ساله کش مکش میان مسئولان شهرداری تهران و سازمان محیط زیست وجود داشت تا اینکه در سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای میان سازمان و شهرداری تهران منعقد شد.

تفاهم نامه‌ای که به زعم برخی تفاهم نامه خوبی نبود و حتی شهرداری وقت تهران نجفی پیش از ان از مفاد آن آگاه نبوده و حتی چرخی هم در پارک نزده بود تا از نزدیک با آن آشنا شده باشد.

در این تفاهم نامه به گفته کلانتری قرار نبود که مالکیت پردیسان به شهرداری تهران واگذار شود و فقط قرار بود برای بهسازی و شاداب سازی پردیسان شهرداری تهران بیش از ۳۰۰ میلیارد در آن هزینه کند.

حال پردیسان خوب نیست

در اردیبهشت امسال بود که حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در تذکری پیش از دستور به وضعیت پارک پردیسان اشاره کرد و گفت: پارک طبیعت پردیسان از حیث ارائه خدمات، به شهرداری تهران تحویل داده شده است اما توسعه آن منتفی شده است.

وی افزود: مردم در نوروز از نوروزگاه‌ها برگزار شده در این پارک استفاده کردند اما شرایط پارک پردیسان مناسب نبود و با توجه به تفاهم ما و محیط زیست لازم است با رعایت مسائل محیط زیستی نواقص برطرف شود.

به داد گونه‌های گیاهی برسید

هرچند که متر مشخصی برای اندازه گیری واگذاری پارک پردیسان و اینکه دقیقا گره کار واگذاری کجاست وجود ندارد اما آنچه مهم است از بین رفتن گونه های گیاهی است.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که گونه‌های گیاهی در پارک پردیسان از بین رفته است و عدم واگذاری کامل پارک به شهرداری این فاجعه را رقم زده است.

پای پیمانکار در میان است!

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: پارک پردیسان در آغاز مدیریت شورای پنجم به شهرداری تهران واگذار شد اما گویا شهرداری هنوز اقدام خوبی در این محل نکرده است.

وی ادامه داد: در این پارک ۳۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که اخیرا مطلع شدیم برخی از عوامل فضای سبز شهرداری اقدام به از بین بردن گونه‌های گیاهی کرده است.

به گفته عضو شورای شهر تهران، مجموعه پیمانکار باید نسبت به افزایش روشنایی و بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی و بهبود کف پوش‌ها در این مرکز اقدام کند.

بسیاری از درختان و گونه‌های گیاهی خاص پارک پردیسان از بین رفت و هنوز مشخص نیست چرا با وجود داشتن تفاهم نامه این پارک بهسازی نشده است.

پردیسان واگذار نشده است/ با خواهش و تمنا کار می‌کنیم

اما اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار شهری خبرگزاری فارس درخصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفته بود ما در حال ارائه یک سری خدمات به بوستان پردیسان هستیم یعنی واگذاری نشده است و فقط ما در حوزه مبلمان ، آسفالت، نهرها، فضای سبز و کارهای این چنینی اقداماتی انجام می‌دهیم تا به شاداب سازی آنجا کمک کنیم.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما کلی خواهش کردیم و گفتیم ما اصلا ادعایی نسبت به مالکیت نداریم و اصلا دنبال تغییر متولی هم نیستیم فقط بگذارید برای رفاه حال مردم کاری کرده باشیم.

عطایی در خصوص اینکه برخی از اعضای شورای شهر هم نسبت به مشکلات این پارک حرف و حدیث‌هایی داشتند و مدعی شدند که به دلیل عدم واگذرای و رسیدگی به پارک برخی گونه های گیاهی از بین رفته است گفت: جالب است که ما حتی به آن بخش‌هایی که این دوستان می‌گویند گونه های خاصی در آنجا هست دسترسی نداریم و اجازه ورود  نمی‌دهند.

وی گفت: ما در بقیه جاهای پارک که نیاز به کارهای عمرانی دارد در حال خدمت رسانی به مردم هستیم.

رینگ 7 کیلومتری بوستان پردیسان مرمت می شود

حالا پس از گذشت یک ماه از اولین گلایه‌های اعضای شورای اسلامی شهر تهران صفا صبوری دیلمی سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر خوشی برای شهروندان داشته و گفته است از اوایل هفته گذشته و براساس برنامه زمان بندی تدوین شده به منظور مرمت و بهسازی معابر بوستان پردیسان، روزانه تا 300 تن آسفالت در رینگ 7 کیلومتری این بوستان در حال پخش و اجرا است و از این رو پیش بینی می شود سطح 55 هزار متر مربعی این معبر تا پایان خردادماه سال جاری به طور کامل زیر روکش آسفالت برود.

صبوری در تشریح اقدامات انجام شده در زمینه بهبود وضعیت معابر بوستان پردیسان، از اجرای عملیات زیرسازی و روسازی آسفالتی یک معبر خاکی به طول 250 متر در این بوستان خبر داد و گفت: این اقدام در نتیجه تحولات جاری در نحوه نگهداشت و مرمت معابر شهر تهران که از دوازدهم اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، صورت پذیرفت و متعاقب اجرای 500 تن روکش آسفالت، بخش خاکی رینگ 7 کیلومتری پارک پردیسان مورد اجرا قرار گرفت.

وی با بیان آنکه تاکنون بیش از 20 هزار مترمربع از سطح رینگ پارک پردیسان مورد اجرای عملیات تراش آسفالت قرار گرفته است، گفت: شرایط برای اجرای سریع و با کیفیت عملیات روکش آسفالت مهیا است و این عملیات از اوایل هفته گذشته با جدیت آغاز شده است.

به گفته سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، برآوردهای اولیه نشان می دهد تراش و روکش کلی این معبر نیازمند 6500 تن آسفالت است. در حالی که بهسازی روکش آسفالت پارکینگ های بوستان پردیسان نیز در دستور کار قرار دارد، مرمت رینگ 7 کیلومتری این بوستان نیازمند هزینه ای بیش از 3 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

اقدامی لازم اما ناکافی!

هرچند وسعت پارک پردیسان به حدی است که چنین اقداماتی نمی‌تواند سالها عقب افتادگی را جبران کند و می‌طلبد که اقدامات بزرگتری در پارک پردیسان انجام شود اما به هر تقدیر می‌توان امید داشت که از این پس حال پردیسان روبه بهبود برود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.