به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه قم، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست با اساتید دانشگاه قم عنوان کرد: باید در فضای امید زندگی کنیم و با تلاش و کوشش اساتید و جوانان، به آینده امیدوار باشیم و قطعاً به توفیقات خوبی خواهیم رسید.
وی افزود: شرایط امروز کشور به مراتب متفاوتتر از شرایط قبل از انقلاب است، اوایل انقلاب اسلامی، جمعیت دانشجویی کشور ۱۷۵ هزار نفر بود و اکنون به ۴میلیون نفر سیده است؛ همچنین ۳ هزار هیئت علمی در قبل از انقلاب مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به بیش از ۸۳ هزار نفر رسیده است.
معاون وزیر علوم بیان کرد: امروز بیش از ۲ هزار مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ در گذشته امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولی اکنون این فضا مهیا شده است و اگر فضای سیاسی مناسب بود، جوانان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه میکردند، البته در حال حاضر نیز جوانان کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه میکنند.
وی ادامه داد: در قبل از انقلاب موضوع نوآوری و مباحث بین رشتهای محلی از اعراب نداشت ولی اکنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این مباحث کسب شده است و این باعث افتخار کشور است.
شریعتی نیاسر تأکید کرد: البته باید توجه داشت که افزایش دانشجو و مراکز علمی باید در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد؛ در حوزه توسعه کمی اقدمات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث کیفی و انطباق علم با نیازهای جامعه هنوز نتوانستهایم به صورت شایسته عمل کنیم.
وی اضافه کرد: نبود آمایش آموزش عالی خلأیی بود که حس میشد که در این دوره از دولت، این طرح به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرایی میشود که این موضوع بسیار با اهمیت است؛ قبلاً تمام مراکز علمی این تصور را داشتند که باید به صورت جامع عمل کنند که این یک اشتباه بزرگ بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور میشود.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: باید توجه به مأموریت گرایی دانشگاهها انجام پذیرد و این موضوع در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده است.
وی گفت: کمی گرایی باعث افزایش مراکز آموزش عالی شده است ولی تعداد بسیار زیادی از این مراکز، استانداردهای لازم را ندارند و باید این مراکز ساماندهی شوند و البته این ساماندهی به معنی جمع آوری نیست و در صدد کیفی سازی مراکز هستیم.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، علوم پایه مانند جادهای برای حرکت علوم نوین دیگر است و اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نکرده باشیم، در سایر حوزهها نیز موفق نخواهیم شد و بر همین اساس برای توجه به علوم پایه بودجه خاصی اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: مهارت افزایی لزوماً مهارتهای تخصصی نیست و جوان تحصیل کرده کشور باید مهارتهای اجتماعی را فرا بگیرد و یکی از رسالتهای اصلی دانشگاه، ارتقا مهارتهای اجتماعی دانشجویان است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
معاون وزیر علوم عنوان کرد: این دور از انتظار است که جوانان پس از فارغ التحصیلی نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگیرد و باید با برنامه ریزی درست، این مشکل را حل کرد.
وی ادامه داد: دانشگاه قم به عنوان دانشگاه محوری استان قم است و انتظارات بسیاری از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم شاهد پیشرفتهای بیش از پیش دانشگاه قم باشیم.
ظرفیت دانشگاه قم، جایگیری در ردیف دانشگاههای بین المللی است
رئیس دانشگاه قم نیز در این مراسم گفت: دانشگاه قم با وجود اینکه اکنون در سطح دانشگاه ملی است، پتانسیل این را دارد که در ردیف دانشگاههای بین المللی جا بگیرد.
حجت الاسلام عسکر دیرباز عنوان کرد: مهمترین مزیت دانشگاه قم، حضور اساتید متخصص، متعهد و دلسوز است که در این دانشگاه خدمت میکنند.
وی افزود: بسیاری از اساتید دانشگاه قم این امکان را داشتند که در دانشگاههای برتر کشور و یا حتی خارج کشور به تدریس بپردازند ولی به دلیل علاقه برای خدمت در شهر کریمه اهل بیت، در دانشگاه قم حضور یافتند.
رئیس دانشگاه قم بیان کرد: دانشکده حقوق دانشگاه قم در بین دانشکدههای برتر حقوق کشور است و این یک امتیاز و مزیت بزرگ برای شهر قم و دانشگاه قم است.
وی ادامه داد: از ابتدای تأسیس این دانشگاه به دست آیت الله قاضی خرم آبادی، به دلیل احترام به شأن خواهران، استقلال پردیس خواهران انجام پذیرفت و این سنت حسنه تا کنون نیز ادامه یافته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دانشگاههای کشور سطح بندی و منطقه بندی شده است که دانشگاه قم در سطح ملی و در منطقه ۴و اقع شده است، خواسته دانشگاه قم این است که علاوه بر اختیاراتی که به دانشگاهها در سطح مناطق واگذار شده است، در برخی امور، اختیارات یک دانشگاه بین المللی به دانشگاه قم واگذار شود.
وی اضافه کرد: تفویض اختیارات در جذب دانشجویان برتر و تغییر و بروزرسانی سرفصل برخی رشتههای تحصیلی به دانشگاه قم باعث خواهد شد که اساتید برنامههای بسیار خوبی را اجرایی کنند؛ برخی اساتید داشگاه قم در شورای تحول علوم انسانی تأثیر گذار هستند و پژوهشکده مدیریت اسلامی در دانشگاه قم دایر شده است و نقشه جامع مدیریت اسلامی تدوین شده است که این نشان دهنده ظرفیت بالای علمی دانشگاه قم است.
دیرباز اظهار کرد: دانشگاه قم با وجود اینکه اکنون در سطح دانشگاه ملی است، پتانسیل این را دارد که در ردیف دانشگاههای بین المللی جا بگیرد و این آمادگی وجود دارد که در این خصوص اقدامات لازم انجام پذیرد.