هشدار سازمان ملل نسبت به رسیدگی نکردن به مساله بازگشت تروریست‌ها از سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق در نشست شورای امنیت تاکید کرد، اگر به درستی به مساله‌ بازگشت تروریست‌ها از سوریه رسیدگی نشود، نسل جدیدی از تروریست‌های داعش ممکن است در عراق پدیدار شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جنین هینس پلاسخارت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق گفت: بازگشت هزاران هزار تن از مردم، عراقی‌ها و غیر عراقی‌ها نه تنها نگرانی‌های ظرفیتی و امنیتی مهمی به وجود می‌آورد بلکه باعث ایجاد نگرانی‌های مبرم حفاظت انسانی و حقوق بشر نیز می‌شود. اگر ما به طور مناسب این موضوع را مدیریت نکنیم خطر ایجاد خاستگاهی جدید برای نسل جدید تروریست‌ها را به وجود می‌آوریم.

وی افزود: رسیدگی به مساله بازگشت تروریست‌ها و خانواده‌هایشان از اهمیت بین‌المللی برخوردار است و برخی از کشورها با حفظ فاصله استراتژیک در رابطه با پذیرش اتباعشان تهدیدهای امنیتی منطقه‌ای و جهانی به وجود می‌آورند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق افزود: این تنها مشکل عراق نیست. اگر این مساله به طور مناسب مدیریت نشود بر تمامی ما در منطقه و ورای آن تأثیر خواهد گذاشت.

در همین حال جاناتان کوهن، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در جریان این نشست شورای امنیت حول محور عراق گفت: واشنگتن از دولت بغداد می‌خواهد تا از پذیرش و ادغام موفقیت آمیز کودکان تروریست‌های داعش در جامعه حمایت کند و به آنها خدماتی را که به آوارگان می‌دهد، ارائه کند.

وی افزود: ما همچنین دولت عراق را تشویق می‌کنیم تا پذیرش و ادغام موفقیت آمیز کودکان تروریست‌های داعش و کودکان اسرای سابق را تضمین کند. بسیاری از این کودکان در حقیقت قربانی هستند و ما از عراق می‌خواهیم تا خدمات و مزایای مشابهی را که به آوارگان و افرادی که در داخل کشور بی‌خانمان شده‌اند، ارائه می‌کند به این کودکان نیز ارائه دهد.

کوهن درخواست هنریتا فور، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) را منعکس کرد که اوایل روز سه شنبه از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته بود تا به مسؤولیت‌هایشان تحت معاهدات بین‌المللی عمل کنند و از کودکان شبه نظامیان خارجی که در سوریه و عراق تنها گذاشته شده‌اند حفاظت کنند.

بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۲۹ هزار کودک خارجی در کمپ‌ها، مراکز بازداشت و پرورشگاه‌های سوریه ساکن هستند. از این تعداد ۲۰ هزار تن کودکان عراقی و بیش از ۹۰۰۰ تن از آنها متعلق به ۶۰ کشور دیگر هستند. گمان می‌رود ۱۰۰۰ کودک دیگر متعلق به شبه نظامیان خارجی نیز در عراق باشند.

 در عین حال ولادیمیر فورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور جنگ علیه تروریسم هشدار داد، داعش به رغم اینکه تبدیل به تشکیلاتی محرمانه و زیرزمینی حتی در عراق و سوریه شده اما به عنوان یک گروه جهانی با فرماندهی مرکزی همچنان یک تهدید است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.