رایزنی ساترفیلد با مقامات لبنانی پیرامون ترسیم مرزها در پی بازگشت از اسرائیل

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه که بررسی موضوع ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان لبنان و اسرائیل را بر عهده دارد، برای تکمیل ماموریت خود به بیروت بازگشته است.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه از تل‌آویو به بیروت بازگشت تا مذاکرات پیرامون ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان لبنان و سرزمین‌های اشغالی را با مقامات لبنانی تکمیل کند. وی دیدارهای خود با رهبران لبنانی را در این خصوص آغاز کرده و ابتدا به دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور رفت و با او درباره موضوع ترسیم مرزها بحث و گفت‌وگو کرد.

درحالی که این مسؤول آمریکایی درباره دیدار مذکور خود هیچ اظهارنظری نکرده است، منابع آگاه گفتند، پیشرفتی در تلاش‌های ساترفیلد در این زمینه حاصل شده اما هنوز این تلاش‌ها پایان نیافته است.

همچنین منابع نزدیک به بری گفتند، دیدار ساترفیلد با بری پیرامون امکان توافق بر سر ترسیم مرزها مثبت بود اما تلاش‌ها در این زمینه هنوز به پایان مطلوبی نرسیده است. نماینده آمریکا در مقایسه با سفر هفته گذشته خود به بیروت، با رویکرد بسیار مثبتی بازگشته است و سفرهای رفت و برگشت خود را با رهبران لبنانی و اسرائیلی ادامه خواهد داد.

منابع مذکور تاکید کردند، ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان دو طرف در جنوب لبنان همزمان انجام خواهد شد.

ساترفیلد پس از دیدار با رئیس پارلمان لبنان با سعد حریری، نخست وزیر این کشور نشستی برگزار کرد و آخرین تحولات داخلی و منطقه‌ای و موضوع ترسیم مرزها را مورد بحث و بررسی قرار داد.

منابع سیاسی حاضر در هیئت همراه ساترفیلد گزارش دادند، وی با رویکرد مثبتی از تل‌آویو بازگشته است اما درباره جزئیات آن اظهارنظری نکرده است. این منابع گفتند، از نقاط مثبتی که ساترفیلد در سفر خود به تل‌آویو به آن رسیده، این است که اسرائیلی‌ها با ایده ترسیم مرزها موافقت کرده‌اند اما خواستار توضیحاتی پیرامون برخی امور هستند و ساترفیلد تلاش می‌کند درباره این امور به پاسخی از سوی لبنان دست یابد.

منابع مذکور گفتند، این نخستین بار است که نماینده آمریکا در خاورمیانه با رویکرد مثبتی از اسرائیل به لبنان بازمی‌گردد و اسرائیلی‌ها برخلاف گذشته سیاست سفت و سختی در پیش نگرفته‌اند.

با وجودی که اسرائیل درباره پذیرش روند ترسیم مرزها انعطاف‌پذیری به خرج داده اما همچنان مشارکت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی را نپذیرفته و خواستار مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و لبنان تنها با حضور آمریکاست و با کمیته سه جانبه‌ای که هماهنگی و نظات بر وضعیت امنیتی مرزهای زمینی را برعهده دارد، مخالف است.

طبق اطلاعات به دست آمده، طرف اسرائیلی معتقد است، نیروهای یونیفل مادامی که حکمی از سوی شورای امنیت در این خصوص صادر نشود، اختیار بین‌المللی درباره نظارت بر مذاکرات پیرامون ترسیم مرزهای دریایی را ندارند و دست آخر تنها مساله‌ای که اسرائیل در این باره می‌پذیرد این است که مذاکرات در مقر سازمان ملل در مرزهای لبنان و اسرائیل برگزار شود نه در مقر نیروهای یونیفل.

لبنان به موضوع ترسیم مرزها به ویژه مرزهای دریایی بسیار اهمیت می‌دهد، زیرا به دنبال تسریع در استخراج نفت و گاز در منطقه اقتصادی در آب‌های منطقه‌ای واقع در جنوب لبنان به ویژه در بلوک شماره ۹ -محل اختلاف میان لبنان و اسرائیل- است.

براساس اطلاعات به دست آمده، لبنان تلاش دارد از ثبات موجود در مرزهایش با اسرائیل در این مرحله استفاده کند و در میان افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران، به دنبال پیش‌دستی در هرگونه تحولات نظامی احتمالی در منطقه است.

دو طرف لبنان و ررژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزها هر کدام گام‌هایی برداشته‌اند؛ تل‌آویو موافقت کرده که ترسیم مرزهای زمینی از منطقه الناقوره واقع در غرب لبنان به سمت دریای مدیترانه صورت بگیرد و ۱۳ منطقه مورد مناقشه (لبنان با تل‌آویو در مسیر خط آبی در ۱۳ نقطه از مزارع شبعا واقع در جنوب شرق تا شهرک الناقوره واقع در جنوب غرب در شهرستان صور اختلاف دارد) را شامل شود. لبنان هم در مقابل بررسی ترسیم مرزها از دشت الخیام واقع در شرق این کشور تا مزارع شبعا را با این اعتبار که این مزارع در قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امینت قرار دارند، به تاخیر انداخته است. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ در جریان اشغال‌ جولان سوریه، این مزارع را به اشغال خود درآورده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.