یلدا و مهرگان در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمدحسن طالبیان در نشست خبری هفته میراث فرهنگی با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه میراث فرهنگی در سال 97 گفت: در حال حاضر 680 موزه در کشور فعال است که 266 موزه در اختیار سازمان میراث گردشگری، 248 موزه در اختیار سایر نهادها، 129 موزه خصوصی و 37 موزه مشارکتی فعال هستند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته توانستیم موزه دوران اسلامی و موزه بزرگ مشهد را به بهره‌برداری برسانیم، همچنین موزه فرش و موزه یزد در اولویت بهره‌برداری قرار دارند و موزه یاسوج نیز در آخرین مراحل خود به سر می‌برد و طی سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

طالبیان در ادامه به استرداد اموال فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت:‌ الواح گلی که در موسسه شرق‌شناسی آمریکا قرار دارد طی سال‌های گذشته مورد توجه ایران بود تا بتوانیم آن‌ها را بازپس بگیریم در این میان موفق شدیم مجوز بازگشت 1780 لوح را از اوفک دریافت کنیم همچنین تقاضای ارسال بقیه الواح را به آمریکا اعلام کرده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص پرونده‌های ثبتی ایران در حوزه‌های میراث ملموس و ناملموس گفت: در حال حاضر در حوزه میراث ناملموس پنچ پرونده آماده برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دست داریم که از آن جمله می‌توان به پرونده یلدا، عود مشترک با سوریه، جشن مهرگان مشترک با تاجیکستان، مینیاتور مشترک با کشورهای و زیارت تادئوس مقدس مشترک با ارمنستان اشاه کرد.

وی افزود: در حوزه میراث ملموس نیز پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به یونسکو ارائه شده است.

طالبیان با اشاره به میراثی که تاکنون از ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، گفت: در حوزه میراث ملموس در آسیا مقام سوم و در جهان مقام یازدهم را داریم و بازگشت 13 اثر در حوزه میراث ناملموس در جهان مقام نهم و در آسیا چهارم هستیم.

طالبیان در ادامه این نشست از هیئت امنایی شدن 20 مرکز خبر داد و گفت:‌ هیئت امنایی شدن 12 مرکز در مرحله نخست به عنوان تکلیف بر عهده ما بود که آن را نهایی کرده‌ایم در این میان نام تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، سعدآباد، نیاوران، باغ فین، موزه ملی، طوس، میدان امام و کاخ گلستان به چشم می‌خورد. همچنین هیئت امنایی کردن هشت مرکز دیگر را در دست اقدام داریم که به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.