فارس من| سرمشق «ساسی‌مانکن» برای دانش‌آموزان در کلاس درس «۲۰۳۰»

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: این روزها ماجرای کلیپ‌‌های همخوانی دانش‌آموزان در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است و حواشی متعددی را هم به وجود آورده است؛ البته ماجرای کلیپ‌های اینچنینی از مدارس به صورت انگشت‌شمار از گذشته هم وجود داشت و تا کنون منجر به واکنشی از سوی مسؤولان نشده بود.

اما در ۲ هفته اخیر، ماجرا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است؛ پخش وسیع چند کلیپ در فضای مجازی، ترانه‌ای مبتذل و همزمان با آن، پرداخت رسانه‌های معاند به این موضوع، نشان از موج‌سواری عده‌ای از جریان خودآفریده، است.

اینکه مدرسه‌ای در تهران از یک خانم دی‌جی دعوت می‌کند که برای بچه‌ها برنامه‌ اجرا کند و البته هنوز هیچ توضیحی برای این جریان منتشر نشده است، یک بُعد ماجراست اما اینکه همان روز که موضوع کلیپ‌های دانش‌آموزان رسانه‌ای شد، در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی، دانش‌آموزان به تهیه کلیپ و ارسال به این شبکه‌ها دعوت شدند، ابعاد مهم‌تری را نشان می‌دهد.

*** حلقه مفقوده عفاف و حیا

همخوانی بچه‌ها از ترانه‌ها چیز جدیدی نیست؛ بچه‌ها آهنگی را که دوست دارند، زمزمه می‌کنند؛ خانم اکبری مادر ۳ فرزند است که یک فرزندش دانشگاهی و دو فرزند دیگرش دوران تحصیل را در مدرسه سپری می‌کنند.

این مادر به خبرنگار فارس گفت: «بچه‌های من، وقتی ترانه‌ای پخش می‌شود، با خواننده همخوانی می‌کنند و البته این اتفاق وقتی که با خودروی‌مان به مسافرت می‌رویم، بیشتر تکرار می‌شود».

وی ادامه داد: «راستش خودم با آهنگ‌هایی که مضامین بدی دارند، مشکل دارم و اجازه نمی‌دهم که فرزندانم گوش دهند اما مسأله اینجاست که آنها همیشه جلوی من که آهنگ گوش نمی‌دهند و من هم نمی‌توانم در هر لحظه‌ آنها را کنترل کنم».

خانم اکبری به نسل نوجوان و جوان اشاره کرد و افزود: «نسل نوجوان و جوان ما خیلی پرشور است و به نظر می‌رسد کنترل سخت‌تری دارد؛ گاهی اوقات فکر می‌کنم که من در تربیت فرزندانم چه کوتاهی کرده‌ام که آن حیایی که از آنها انتظار دارم را نمی‌بینم».

کلیپ‌های متعددی درباره مدارس و رقص دانش‌آموزان منتشر شده است اما اینکه دانش‌آموزان ترانه‌ای را بخوانند که کلیدواژه‌های مبتذل در آن جا خوش کرده است، نکته حائز اهمیت است؛ سؤال اینجاست که چرا دانش‌آموزان برایشان فرقی نمی‌کند که چه می‌خوانند؟ چرا با افتخار واژه‌ها را تکرار می‌کنند؟ شاید دانش‌آموز دبستانی نداند که مفهوم کلماتی که می‌گوید چیست و تنها از ریتم آهنگ خوشش آمده است اما شرایط دانش‌آموز دبیرستانی فرق می‌کند؟

البته ناگفته نماند در برخی از کلیپ‌ها، بعضی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند در عین اینکه در کنار دوستان به همخوانی ترانه می‌پردازند، چهره خود را مخفی کنند.

* **سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچه‌های ما را دارد

مدت‌هاست که از سند ۲۰۳۰ در کشور صحبت می‌شود؛ همواره مسؤولان آموزش و پرورش عنوان می‌کنند که اجازه اجرای این سند را نمی‌دهند اما از گوشه و کنار خبرهایی از اجرای آن می‌رسد. 

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود که ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد درباره سند ۲۰۳۰ و مدیریت ۳ نفره بر عدم اجرای آن در این وزارتخانه، گفت: «بازرسان ویژه‌ای برای این موضوع منصوب کردم که البته آقای کمرئی به معاونت آموزش متوسطه رفتند ولی درباره سند ۲۰۳۰ پیگیر بوده‌ایم و حتی افرادی به خاطر عدم رعایت خط قرمزها در موضوع سند ۲۰۳۰، جابجا شدند».

وی درباره سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: «حساسیت روی سند ۲۰۳۰ تنها به دلیل محتوای سند ۲۰۳۰ نیست بلکه به خاطر این است که هدف اصلی این اسناد، تغییر هویت اسلامی ما هست؛ اجرای سند ۲۰۳۰ کاملا در آموزش و پرورش باید متوقف شود چه به نام ۲۰۳۰ باشد و چه بخواهد منویات سند ۲۰۳۰ را دنبال کند و آن بازرسان پیگیر هستند اما واقعا مصادیق فراوانی که بخواهم نام ببرم، در آموزش و پرورش وجود نداشته است و اگر مواردی هم بود، بدون سلسله مراتب اداری برخورد شده است».

وی با بیان اینکه چون سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچه‌های ما را دارد، در برابر آن مقاومت می‌کنیم، گفت: «اجازه نمی‌دهیم این سند و هر سندی مثل آن به تعلیم و تربیت وارد شود البته خیلی از مطالب سند ۲۰۳۰ به صورت متعالی‌تر در سندهای خودمان داریم».

*** نقش ساسی‌مانکن در اجرای سند ۲۰۳۰

اگر بر اساس گفته وزیر آموزش و پرورش، هدف از اجرای سند ۲۰۳۰ تغییر هویت دانش‌آموزان است، نقش خوانندگانی که تلاش می‌کنند، هویت بااصالت یک نوجوان و جوان ایرانی که حیا و عفاف در آن شاخصه بارز بوده است را نشانه بگیرند، چه خواهد بود؟

آیا خواننده‌ای که می‌تواند به مدارس نفوذ کند و هویت کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد، آگاهانه یا ناآگاهانه در اجرای سند ۲۰۳۰ انجام وظیفه نمی‌کند؟

فرهنگ جامعه در جایگاه ویژه قرار دارد و در این راستا چقدر مواظب کودکان و نوجوانان خود بوده‌ایم و برای آنها برنامه داشته‌ایم؟

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «نباید انگشت اتهام را به سمت آموزش و پرورش گرفت؛ اگر همه به بیان ضعف‌های آموزش و پرورش بپردازند، بازی در زمین دشمن است؛ شک نکنید».

وی ادامه داد: «کار فرهنگی محصول تنها بنده نیست بلکه بنده در حد خودم مسؤول هستم؛ چهل سال در این کشور کار فرهنگی شده است و خروجی آن، این است؛ پس مقصر همه دستگاه‌های فرهنگی هستند؛ اگر قرار است کسی را محکوم هم کنیم، همه دستگاه‌های فرهنگی در این قضیه مقصر هستند».

*** مصداق‌های سند ۲۰۳۰ چیست؟

به نظر می‌رسد صرف گفتن اینکه اجازه اجرای ۲۰۳۰ در مدارس را نمی‌دهیم، کفایت نمی‌کند؛ اول باید دید قرار است ۲۰۳۰ چه بر سر دانش‌آموزان در نظام آموزشی بیاورد، بعد از آن باید آن موضوعاتی که مصداق اجرای سند ۲۰۳۰ است، مشخص شوند؟ واقعا خیلی‌ از افراد می‌گویند، ۲۰۳۰ چیست و واقعا هیچکس نمی‌داند، ۲۰۳۰ چیست؟

از جمله مواردی که موجب شده بود که وزیر آموزش و پرورش به توضیح درباره آن بپردازد، دوره‌های مهارت‌های زندگی بود که توسط مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش برگزار شد و برخی آن را اجرای سند ۲۰۳۰ عنوان می‌کردند اما این مورد از نظر وزیر آموزش و پرورش ۲۰۳۰ نبود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی توسط مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش گفت: «گسترش مهارت‌های زندگی یکی از سیاست‌های اصلی سند تحول بنیادین است؛ آیا چون این موضوع در سند ۲۰۳۰ اشاره شده است، حالا باید آن را کنار بگذاریم؟؛ اگر صحبت از عدالت آموزشی می‌کنیم، درست است که در سند ۲۰۳۰ به آن اشاره شده است اما عدالت آموزشی یکی از ارزش‌های تعلیم و تربیت اسلامی است». 

بطحایی افزود: «بین دختران و پسران در دستیابی به عدالت آموزشی نباید تفاوتی وجود داشته باشد  و اگر کسی این حرف را زد، باید منتسب به سند ۲۰۳۰ کنیم؟ سند ۲۰۳۰ کیلویی چند است؟ ما خیلی جلوتر از سند ۲۰۳۰ این حرف‌ها را زدیم؛ اصلا مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، این حرف را زده است».

وی افزود: «اگر یکجاهایی اشتراک مفهوم بین اسناد بالادستی مثل سند تحول با سند ۲۰۳۰ هست، نمی‌توانیم اصل اصولی خود را کنار بگذاریم چون سند ۲۰۳۰ گفته است؛ برقراری عدالت آموزشی وظیفه بنده و همکارانم است و وظیفه داریم دستیابی دختران و پسران را به آموزش متعادل کنم؛ اگر در جایی مدرسه دخترانه وجود ندارد، اولویت بنده ایجاد مدرسه دخترانه است و نباید این سیاست ما را منتسب به سند ۲۰۳۰ کنند».

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «یک جاهایی سند ۲۰۳۰ مانعی برای توسعه آموزش می‌شود و اصل‌های اصولی را کنار می‌گذاریم و اصلا نباید اینگونه باشد؛ مبادا برای اینکه انگ سند ۲۰۳۰ بخورد، خودمان را در حوزه تعلیم و تربیت منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم؛ نظام تمدنی ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد». 

به نظر می‌رسد هنوز بر سر مصداق‌های سند ۲۰۳۰ به اتفاق‌نظری نرسیدیم؛ در شرایطی که انگشت اتهام درباره برگزاری کارگاه مهارت‌زندگی به سوی آموزش و پرورش گرفته می‌شود، ساسی‌مانکن‌ها در کمال خونسردی به مدارس نفوذ می‌کنند؛ شاید اگر سند ۲۰۳۰ و آنچه در هدف پنهان خود به دنبالش است را مدنظر قرار داده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم، بتوان سند ۲۰۳۰ را از ریشه قطع کرد. 

این گزارش در پی درخواست برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من مبنی بر «چرایی استفاده از آهنگ‌های غیرمجاز در مدارس کشور»، «اجرای زیرپوستی سند 2030 با وجود تذکرات صریح رهبری و انکار مسئولین آموزش و پرورش» و «اهتمام در اجرای سند۲۰۳۰ اهمال در سند تحول آموزش و پرورش» تهیه شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

سرمشق مانکن آموزان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.